نسخه چاپی

بازداشت بیش از 170 معترض در عربستان

عکس خبري -بازداشت بيش از 170 معترض در عربستان

پلیس عربستان 176 تن از معترضان را كه برای محاكمه عادلانه زندانیان امنیتی در استان قصیم دست به تظاهرات زده بودند، دستگیر كرد.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در میان افراد دستگیر شده 15 زن نیز دیده می‌شوند که در پی پایان ندادن به تحصن خود در خارج از اداره تحقیقات و دادستانی در شهر بریده مرکز استان قصیم بازداشت شدند.

این جدیدترین تظاهرات در استان قصیم و در ریاض پایتخت عربستان در دو سال گذشته محسوب می‌شود که معترضان در آنها محاکمه عادلانه زندانیان سیاسی را خواستار شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند که هزاران تن به دلایل امنیتی در عربستان بازداشت شده‌اند، کشوری که پرنس چارلز و کامیلا همسرش قرار است در تور ماه جاری خود به خاورمیانه به آن سفر کنند.

بسیاری از زندانیان بدون محاکمه عادلانه یا برای مدت طولانی و بدون دادگاهی در زندان حبس شد‌ه‌اند. گروه‌های حقوق بشری همچنین گزارش دادند که برخی از بازداشتی‌ها تنها به دلیل خواسته خود مبنی بر تغییر سیاست در عربستان به زندان افتاده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های عربستان حبس زندانیان سیاسی را رد و اعلام کردند تمام بازداشتی‌های امنیتی مظنونان گروه‌های شبه نظامی هستند.

این مقام‌ها همچنین اعلام کردند: بیش از 5000 تن در سال گذشته میلادی طی سرکوب شبه نظامیان بازداشت شدند و بسیاری هم قبل از آن محاکمه شده بودند.

آژانس خبری عربستان نیز از قول یکی از سخنگویان پلیس منطقه قصیم گزارش داد، این 176 فرد بازداشتی در پی سرپیچی از تلاش 12 ساعته ماموران امنیتی در پایان دادن به تجمیع غیرقانونی‌شان دستگیر شده‌اند.

این مقام مسوول پلیس افزود: تحصن معترضان تلاشی برای تحریک مردم به واسطه سوء استفاده از پرونده‌های زندانیانی است که به ارتکاب جرایم مختلف متهم شده و یا فعالانی از یک گروه منحرف هستند و تمام اعتراضات در عربستان غیرقانونی است.

دولت ریاض می‌گوید که هیچ بی‌عدالتی در خصوص این زندانیان صورت نگرفته است.

عربستان پس از یک‌سری حملات از سوی القاعده علیه دولت این کشور و هدف قرار دادن غربی‌ها از سال 2003 تا 2005 به سرکوب شبه نظامیان پرداخت. اگر چه برخی از این شبه نظامیان در عربستان از پای درآمده یا محکوم شدند اما برخی هم به یمن گریختند تا یک شاخه جدید از القاعده را تشکیل دهند که هدفشان سرنگونی خانواده حاکم عربستان است.

پرنس چارلز به همراه همسرش نیز قرار است در سفر 9 روزه خود به خاورمیانه که 11 تا 19 مارس سال 2013 میلادی صورت می‌گیرد علاوه بر قطر، اردن و عمان به عربستان هم برود.

۱۳۹۱/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...