نسخه چاپی

احتمال تعطیلی VOA و رادیو فردا

به گزارش نما، کیهان در ویژه های خود نوشت:

سوريه از هم نپاشيد قدرت ايران افزايش يافت

محافل صهيونيستي از سرنوشت جنگ سوريه و نقش آن در افزايش قدرت جمهوري اسلامي ايران ابراز نگراني مي كنند.
پايگاه صهيونيستي تيك دبكا در تحليلي خاطرنشان كرد: مخالفان رژيم سوريه در جنگ شكست خورده اند و بحران سوريه موجب افزايش قدرت ايران در خاورميانه شده است.

«تيك دبكا» با اشاره به شكست طرح سرنگوني نظام سوريه، نوشت: ايران، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان به همراه روسيه معركه جنگ در سوريه را بردند.اين پايگاه صهيونيستي مي افزايد: آنچه بشاراسد تاكنون انجام داده در توانايي و قدرت هيچ يك از ديگر سران عربي نبوده است مخالفان سوريه به شكست خود در اشغال دمشق، سيطره بر انبار اسلحه پايگاه هاي پدافند هوايي سوريه اذعان كرده اند.

اين پايگاه صهيونيستي نوشت: مخالفان سوري اينك حاضر به بحث و بررسي پيشنهادها پيرامون حل بحران سوريه و دستيابي به توافق اوليه براي اعلام آتش بس و سپس امضاي تفاهم نامه هاي سياسي با هدف اجراي انتخابات آزاد در اين كشور شده اند.

دبكا تاكيد كرد: يكي از دستاوردهاي مهم محور ايران، حفظ ارتباط استراتژيك ميان تهران - دمشق است، به طوري كه ايران توانست با حمايت از سوريه در برابر ديگر كشورهاي عربي، دامنه تاثير شيعه را در منطقه خليج فارس گسترش دهد و دستاوردي تاريخي و مهم را براي خود رقم بزند.

اين پايگاه صهيونيستي ادامه داد: موفقيت ديگر اين محور، تقويت پايگاه حزب الله در لبنان، به رهبري «سيد حسن نصرالله» بوده و اين در حالي است كه بشاراسد همچنان زمام امور در سوريه را با قدرت در دست دارد، سيدحسن نصرالله نيز در رديف قويترين رهبر در لبنان قرار گرفته است.

تيك دبكا معتقد است در معركه سوريه چهار محور آمريكا، اسرائيل، عربستان و قطر، با وجود حمايت مالي و نظامي از گروههاي معارض شكست خورده اند.اين پايگاه صهيونيستي نوشت: با وجود آن كه اسرائيل در سال هاي 2006 و 2008 ميلادي درصدد شكست حزب الله لبنان و حماس فلسطين با هدف نابودي محور ايران، سوريه و حزب الله بود، ولي اين محور تاكنون همچنان با قدرت به فعاليت خود ادامه مي دهد.

سناتورها VOA فارسي و راديو فردا را اضافه بار مي دانند

برخي سناتورهاي آمريكايي رسانه هايي مانند VOA فارسي و راديو فردا را «اضافه بار و هزينه اضافي» مي دانند. احتمال دارد اين دو رسانه تعطيل شود.«ماشاءالله- ع» مسئول امور رسانه هاي وزارت كشور در دولت اصلاحات بود كه پس از خروج از كشور مدتي در خدمت صداي آمريكا درآمد.

وي ضمن تحليلي در وبسايت راديو كوچه خبر از احتمال تعطيلي راديوفردا و صداي آمريكا (بخش فارسي) مي دهد و مي نويسد: كاهش روزافزون مخاطبان صداي آمريكا به گونه اي سير فزاينده گرفت كه سياست گذاران عرصه تصميم هاي استراتژيك رسانه اي در ايالات متحده از جمله سناتور صاحب نفوذي به نام «تام كبورن» جمهوري خواه از ايالت آريزونا، ادامه كار صداي آمريكا و راديو فردا را تنها اضافه بار و هزينه اي مي داند كه ماليات دهندگان آمريكايي، مي پردازند.

وي ادامه مي دهد: «بخش فارسي صداي آمريكا» وابسته به دولت ايالات متحده آمريكا با بودجه ساليانه 23 ميليون دلار، كم تر از پنج درصد مخاطب را جذب كرده اما در اين ميان، «راديو فردا» با بودجه 12 ميليون دلاري، تنها يك دهم درصد- يعني از تعداد كاركنان آن رسانه نيز كم تر- جذب كرده و در وضعيت شكننده اي قرار گرفته است.

وي خاطر نشان مي كند: بودجه 23 ميليون دلار بخش فارسي صداي آمريكا صرفا بودجه اي است كه به امور فني و انساني شبكه تخصيص دارد و بنابر مجموعه بودن نهاد صداي آمريكا و عدم پرداخت هرگونه بودجه هاي جاري براي ساختمان و تكنولوژي هاي فني، در عمل، معادل بوجه اي آن حدود 40 ميليون دلار است.

همكار صداي آمريكا مي نويسد: حسب نتايج حاصله از مخاطبان در يك نظرسنجي انجام شده از ميان 20 هزار كاربر ايراني و نتايج نظرسنجي هاي ديگري كه از سوي موسسه اينتر مديا وابسته به شوراي سياست گذاري رسانه هاي دولتي آمريكا (بي بي جي) در سال 2011 انجام گرفت، بينندگان بخش فارسي صداي آمريكا حدود پنج درصد اعلام شده است.

«ماشاءالله-ع» در پايان نوشت: زمزمه هايي از سياست گذاران واشنگتني مبني بر تعطيلي احتمالي دو رسانه مورد اشاره به گوش مي رسد، و بركنشگران سياسي و مدني وظيفه مضاعف است كه همه گونه همت خويش را به كار گيرند تا «افق» اطلاع رساني صداي آمريكا را روشن نگاه داريم و هيچ صدايي حتي يك دهم درصدي را نكشيم و نخاموشانيم و با «هم افزايي» فزاينده به فراگرد «هم سويي» و «هم سودي» بكوشيم.

دويچه وله: غرب نمي خواهد مذاكرات با ايران به خطر بيفتد

در حالي كه رئيس جمهور فرانسه مي گويد متأسفانه تحريم ها به نتيجه مشخصي در مذاكرات منجر نشده، يك روزنامه صهيونيستي نوشت اوباما ايران هسته اي را پذيرفته است.

به گزارش ريانووستي فرانسوا اولاند در نشست مشترك با پوتين گفت بايد تمام كارها را انجام داد تا ايران از برنامه هسته اي خود صرفنظر كرده و اين كار را بدون طرح هيچگونه شرايطي انجام دهد. وي گفت: «متأسفانه ما بايد متذكر شويم كه با وجود تحريم ها روند مذاكرات نتيجه مشخصي به بار نياورده است.»

همراهي دولت فرانسه با فشار آمريكا در تحريم هاي ضد ايراني منجر به اخراج هزار كارگر كارخانه هاي خودروسازي در فرانسه شد.
در همين حال روزنامه صهيونيستي اسرائيل هيوم در تحليلي خاطرنشان كرد مجموع عملكرد اوباما نشان مي دهد او با ايران هسته اي كنار آمده است. اين روزنامه مي نويسد: دولت اوباما پيش از اين بارها و بارها تأكيد كرده بود كه حاضر نيست ايران هسته اي را بپذيرد.

اين در حالي است كه اسرائيلي ها نگران آن هستند كه اوباما در دور دوم به نوعي از اين موضع خود عقب نشيني كرده باشد. نظرسنجي كه اخيراً توسط مؤسسه اي نزديك به كاخ سفيد انجام گرفت نشان داد كه دليلي براي ترس از ايران هسته اي وجود ندارد و يا به عبارت ديگر ايران هسته اي آن اندازه هم كه پيش بيني مي شود، ترسناك نيست.

در ادامه اين تحليل آمده است: نگراني ديگر اين است كه در آخرين نشست هسته اي ايران با كشورهاي 1+5، غربي ها از دامنه مطالبات خود از تهران كاستند. براساس طرح جديدي كه به ايران ارائه شده اين كشور در ازاي تعليق غني سازي اورانيوم با كاهش پاره اي از تحريم هايش رو به رو خواهد شد. با اين طرح، غرب در حقيقت درخواست پيشين خود براي توقف كامل غني سازي اورانيوم ايران را ملغي اعلام كرده است.
روزنامه نيويورك تايمز هم در گزارشي، با ابراز نااميدي از امكان مهار ايران در روند مذاكرات هسته اي نوشت: از زمان مذاكرات مسكو در ژوئن [ خرداد] گذشته، ايران به غني سازي 20درصدي اورانيوم ادامه داده و سانتريفيوژهاي جديدي را نصب كرده و اجازه بازرسي از پايگاه هاي نظامي خود را به آژانس هسته اي نمي دهد.

با توجه به پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن آينده، ديپلمات هاي غربي اميدي به مذاكرات جديد ندارند و مي گويند بعيد است سعيد جليلي، مذاكره كننده ارشد ايران، امتيازي كه نشان از ضعف كشور داشته باشد بدهد. آقاي جليلي نماينده شخص رهبر ايران است و صداي اصلي مسئله هسته اي محسوب مي شود. آيت الله خامنه اي اخيراً هرگونه امكان مذاكره دو جانبه بين ايران و آمريكا را به دليل بي اعتمادي به اين كشور منتفي دانسته است.

در همين حال برخي گزارش ها حتي قبل از برگزاري مذاكرات آلماتي قزاقستان حاكي از آن بوده كه شماري از اعضاي كنگره آمريكا از هر دو حزب دموكرات و جمهوري خواه خواستار افزايش فشار تحريم ها به ايران هستند. طراحان اين طرح مي گويند بايد فروش كالاهاي استراتژيك به ايران محدود شود.

اما دويچه وله از قول يك ديپلمات ارشد اروپايي نوشت: پنج كشور داراي حق وتو و آلمان در مذاكرات اتمي از ايران نخواسته اند كه مركز غني سازي فردو را تعطيل كند و سخني نيز درباره لغو تحريم ها گفته نشده است. اين ديپلمات اروپايي تصريح كرد: از اين فرمول بندي «ناروشن» آگاهانه استفاده شده تا ادامه مذاكرات اتمي به خطر نيافتد.

اين ديپلمات اروپايي گفت: شش قدرت بزرگ جهاني در آلماتي از ايران خواسته اند كه امكان ورود بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به تأسيسات اتمي زيرزميني فردو را فراهم كند. دولت ايران بايد متعهد شود كه نمايندگان آژانس اجازه بازرسي هاي پايه اي در فردو را دارند.
به گفته اين ديپلمات، گروه 1+5 به ايران پيشنهاد داده كه از اورانيوم 20درصدي خود براي استفاده در راكتور تحقيقاتي تهران بهره جويد. پيش از اين گروه 1+5 از ايران خواسته بود كه اورانيوم با غلظت بالا را در خارج از ايران انبار كند.در عين حال ايران بايد قابليت هاي مركز فردو را «محدود» كند.

ضدحال آرژانتين در شطرنج آمريكا با ايران

يك روزنامه صهيونيستي چاپ بوينوس آيرس، با حمله به دولت آرژانتين نوشت رئيس جمهور اين كشور با شطرنج ايران عليه آمريكا همراه شده است.

لاناسيون درباره توافق اخير ايران و آرژانتين براي حل وفصل پرونده جنجالي انفجار مقر يهوديان آميا نوشت: زماني كريستينا كيرشنر رئيس جمهور پيش نويس توافق نامه با ايران را به كنگره آرژانتين فرستاد اظهار كرد «هرگز اجازه نخواهيم داد كه تراژدي آميا [مركز همياري يهوديان] به مانند يك مهره شطرنج بر صفحه منافع استراتژيكي خارجي مان تاثير بگذارد.» تا اين لحظه ارجحيت داشتن ايران در اين بازي شطرنج كاملا مسجل شده است فراموش نكنيد ايرانيان اختراع كننده شطرنج هستند.

اين روزنامه نزديك به لابي صهيونيست ها مي افزايد: 2 سال كه رسيدگي به ماجراي آميا در دستور كار كيرشنر قرار داشت، دوستي با ايالات متحده برقرار بود، ولي نزديكي به ايران باعث شد تا روابط با واشنگتن نيز قطع شود. مذاكرات هكتور تيمرمان با عنايات سوريه به صورت مخفي در 24 ژانويه 2011 در حلب آغاز شد. او براي خشنود كردن ايران مي بايست نيت خيرخواهانه خود را نشان دهد.

تيمرمان ضمانت لازمي را كه شركا و مخاطبان جديدش از او طلب كردند به آنها داد؛ او پس از بازگشت به بوئنوس آيرس در يك اقدام عجيب كه در آن زمان درك آن بسيار سخت بود، يك هواپيماي باري ارتش آمريكا را به بهانه جلوگيري از يك سوءقصد مورد تفتيش قرار داد و در آن تجهيزات نظامي كشف كرد.

اين اقدام به حكومت جمهوري اسلامي تقديم شد. از آن پس آرژانتين بخاطر منافع خود با ايالات متحده رو در رو قرار گرفت. براي درك اقدام دو فوريتي تيمرمان بايد به صفحه شطرنج منافع جمهوري اسلامي نگاهي بيندازيم. خانم رئيس جمهور با اين اقدام خود خدمت بزرگي به ايران كرده است. روزنامه هاي چاپ تهران پس از اين ماجرا تصريح كردند كه ايران و آرژانتين ضربه محكمي به صهيونيسم زده و امكان بهانه جويي را از آمريكا و اسرائيل سلب كرده اند.

لاناسيون خاطرنشان مي كند: تفاهم با ايران به مثابه پيروزي بخشي از دستگاه دولتي وابسته به كيرشنر به شمار مي رود كه فشار را بر وي وارد كرده اند تا از هرگونه همسويي با غرب در زمينه مسايل دفاعي، امنيتي و اطلاعاتي بپرهيزد.

يونايتدپرس: اسرائيل مي داند ايران دير يا زود ضربه مهم را مي زند

«راه اندازي مركز دفاع سايبري محرمانه در اسرائيل گوياي اين واقعيت است كه ايران دير يا زود موفق به وارد كردن ضربه مهم به اسرائيل خواهد شد».

خبرگزاري آمريكايي يونايتدپرس در گزارشي از تل آويو نوشت: اسرائيل با افزايش شديد حملات سايبري كه از قرار معلوم بيشتر آن از طرف ايران است، دست و پنجه نرم مي كند، به همين دليل ارتش اسرائيل يك مركز كنترل دفاع سايبري راه اندازي كرد.

يونايتدپرس مي افزايد: آمريكايي ها از بابت فعاليت هاي سايبري چين بشدت نگران هستند و اين اقدامات را يك تهديد امنيتي عليه سيستم هاي مالي و صنعتي آسيب پذير خود تلقي مي كنند اما تقريبا كل توجه اسرائيل به ايران معطوف است. روزنامه جروزالم پست به نقل از يك منبع ارشد نظامي اسرائيلي از افزايش چشمگير حملات سايبري به زيرساخت هاي ديجيتالي نيروهاي مسلح اسرائيل خبر داد و ايران را عامل اين امر دانست.

يونايتدپرس مي افزايد: تا آنجا كه مشخص است، اسرائيل هنوز متحمل ضربه سختي از بابت حملات سايبري نشده، اما نگراني جدي در اين زمينه وجود دارد و مركز دفاع سايبري كاملا محرمانه گوياي اين مطلب است كه دير يا زود ايران در وارد كردن ضربه مهمي به اسرائيل موفق خواهد شد.ايران از زماني كه برنامه هسته اي اش در سال 2010 هدف حمله ويروس رايانه اي استاكس نت قرار گرفت، به طور پيوسته سيستم دفاع سايبري خود را تقويت كرده است.

۱۳۹۱/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...