نسخه چاپی

كاهش لحظه‌ به لحظه قیمت سكه و ارز

عکس خبري -كاهش لحظه‌ به لحظه قيمت سكه و ارز

روز گذشته از همان روزهایی بود كه شاید خوش‌بین‌ترین فرد نیز باورش نمی‌كرد. به ناگهان دلار و ارزهای عمده در بازار غیر‌رسمی ترمز برید و برای نخستین بار طی چند هفته گذشته وارد مدار كمتر از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شد.

برخي خبر رفع تدريجي تحريم‌ها از سوي وزير امور خارجه و برخي ديگر نيز تزريق ارز را دليل اين سقوط آزاد قيمت ارز مي‌دانند. اما هر چه بود خوشحالي را در ميان فعالان اقتصادي پديد آورد. اين ارزاني به سرعت خود را در بازارهايي چون رايانه و بازارهايي كه به طور مستقيم با ارز رابطه دارند، نشان داد.
به گزارش «جوان» برخلاف تصور بعضي كه پايان سال و افزايش تقاضا به ويژه از سوي مسافران را دليل مهمي براي بالا رفتن نرخ ارز مي‌دانستند اما جو رواني مثبتي كه از سوي سياسيون به بازار وارد شد همه پيش‌بيني‌ها را بر هم زد. چنانچه سخنان وزير امور خارجه درباره رفع تدريجي تحريم‌ها و ادامه انتشار اخبار دلگرم‌كننده از مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ تداوم يابد بعيد نيست كه نرخ دلار به حدود ۳ هزار تومان نيز نزديك شود.
اما در بازار گزارش‌هاي ميداني و نيز اظهار‌نظر مسئولان از افت محسوس قيمت ارز حكايت داشت. در همين‌باره احمد وفادار، رئيس اتحاديه طلا، جواهر، نقره، سكه و صراف استان تهران در گفت‌وگو با ايسنا درباره قيمت انواع طلا و سكه در بازار اظهار كرد: روز يك‌شنبه قيمت سكه تمام طرح قديم يك ميليون و ۳۳۵ هزار تومان، سكه تمام طرح جديد يك ميليون و ۳۶۸ هزار تومان، نيم سكه ۶۸۵ هزار تومان، ربع سكه ۴۴۰ هزار تومان و سكه يك گرمي ۳۰۵ هزار تومان بود. وي ادامه داد: همچنين هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۱۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان قيمت‌گذاري شده است. همچنين قيمت هر دلار در بازارهاي ديروز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان، هر يورو ۴ هزار و ۷۵۰ تومان و هر پوند نيز در حدود ۵هزار تومان بود. اين در حالي است كه قيمت هر دلار نسبت به روز قبل حدود ۱۰۰ تومان كاهش يافته و به اعتقاد عمده صرافان روند آن در بازار نزولي بوده ولي متأسفانه از ثبات برخوردار نيست. خبرگزاري مهر نيز روز گذشته از مركز ارزفروشان تهران ( ميدان فردوسي تا چهارراه استانبول) گزارش داد: سقوط قيمت انواع سكه و ارز در بازار همچنان ادامه دارد و بازار با تعداد زياد فروشندگان مواجه شده است.
در همين حال، قيمت دلار كه تا چند روز قبل ۳ هزار و ۷۸۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود، ديروز تا ۳ هزار و ۴۵۰ تا ۳ هزار و ۴۹۰ تومان كاهش يافته است و احتمال كاهش بيشتر آن در بازار نيز وجود دارد.
هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ديروز در بازار تا حدود ۱۳۳ هزار تومان كاهش يافته است. فعالان بازار ارز و سكه، ترزيق گسترده ارز به بازار و فضاي مثبت مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ در آلماتي را از عوامل اصلي كاهش قيمت سكه و ارز در روزهاي اخير مي‌دانند.
ديروز تعداد فروشندگان از خريداران ارز پيشي گرفت و بسياري با هجوم به صرافي‌ها خواهان تبديل دلار به ريال بودند. اين وضعيت تا حدي پيش رفت كه در نهايت صرافي‌ها از خريد امتناع كردند و تنها فروشنده بودند. كارشناسان اقتصادي معتقدند براي قضاوت درباره آينده بازار ارز و طلا بايد حداقل چند هفته‌اي منتظر ماند و ديد كه چه نتيجه‌اي از روند مذاكرات هسته‌اي ايران حاصل مي‌شود. اگر روند فعلي پايدار باشد و مصداق‌هاي بيروني و قابل لمسي نيز از خود بروز دهد مي‌توان به كاهش بيش از پيش نرخ ارز در بازار و به تبع آن سكه اميدوار بود. كاهش قيمت ارز با روند نزولي بهاي طلا در بازارهاي جهاني نيز همراه شده و بازارهاي جهاني طلا نيز همچنان در سراشيبي قيمت قرار دارند. چنان كه رئيس بخش فلزات گرانبهاي بانك ملي امارات پيش بيني كرد روند نزولي قيمت جهاني طلا ادامه خواهد يافت.
به گزارش شينهوا، «گرهارد شوبرت» تأكيد كرد به نظر من روند نزولي قيمت طلا تازه در آغاز مسير است و اين روند در هفته‌هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت.
وي تصريح كرد: خروج سرمايه‌گذاران بين‌المللي از بازار طلا در شرايط كنوني چيز غير عادي و شگفت‌آوري نيست و اين مسئله نشانگر تغيير رفتار سرمايه‌گذاران بوده است. قيمت جهاني طلا در شش ماه گذشته در حالي با افت ۷ درصدي روبه‌رو شده است كه نگراني‌ها نسبت به بحران بدهي منطقه يورو تا حدي كاهش يافته است و تنش‌ها بين ايران و امريكا بر سر مسئله هسته‌اي تهران كاهش يافته است. با اين تفاسير در حوزه ارز مسائل سياسي بسيار تأثير هستند و در بازار طلا نيز قيمت در كشور وابستگي شديدي به نرخ دلار و قيمت جهاني دارد. با روند نزولي فعلي شايد پايان سال خوبي در انتظار مردم و فعالان اقتصادي باشد.

احتمال کاهش قیمت دلار تا 3 هزار تومان
يك كارشناس بازار سرمايه از كاهش قيمت دلار تا ۳ هزار تومان در روزهاي آينده خبر داد.
به گزارش مشرق، روند نزولي قيمت دلار در بازار آزاد پس از مذاكرات آلماتي قزاقستان همچنان ادامه دارد، به طوري كه امروز در بازار آزاد قيمت اين ارز پر حاشيه تا ۳ هزار و ۴۳۰ تومان كاهش يافت.
محمد تقوي، كارشناس اقتصادي با اشاره به لغو تحريم برخي بانك‌ها در روزهاي اخير گفت: لغو تحريم بانك‌هاي ملت، سينا و صادرات توسط اتحاديه اروپا نقش مهمي در تزريق ارز به بازار داشت و روند افزايشي ترزيق ارز كمك شاياني به كاهش قيمت دلار كرد. اين كارشناس بازار افزود: آمارها از وجود ۱۸ميليارد دلار در خانه‌هاي مردم حكايت مي‌كند و كاهش اين روزهاي قيمت دلار باعث مي‌شود كه مقدار زيادي از اين دلارها روانه بازار شود كه پيش‌بيني مي‌گردد اين حجم ورودي ارز به بازار و همچنين انتقال آسان ارز پس از لغو تحريم‌ها، قيمت دلار را تا ۳ هزار تومان در روزهاي آينده كاهش دهد.مرجع:روزنامه جوان

۱۳۹۱/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...