نسخه چاپی

تدوین میثاق امنیت انتخابات در مجلس

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه این كمیسیون به دنبال تدوین آیین‌نامه‌ای با هدف تامین امنیت انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری است، گفت كه این آیین‌نامه بعد از تدوین نهایی به دستگاه‌های مربوطه برای استفاده ابلاغ می‌شود.

به گزارش نما، منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کار کارشناسی را برای تدوین این آیین‌نامه آغاز کرده است، گفت: بعد از نهایی شدن کارهای کارشناسی، آیین‌نامه نهایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور مسئولان در دستگاه‌های درگیر در انتخابات بررسی می‌شود که نتیجه این هم‌اندیشی، تدوین آیین‌نامه‌ و دستورالعملی برای این دستگاه‌ها است.

وی توضیح داد: این آیین‌نامه برای تامین امنیت مناسب انتخابات تهیه می‌شود تا دستگاه‌های ذیربط در این رابطه و دستگاه‌هایی که ناظر بر مسائل انتخاباتی هستند دستورالعمل مناسبی را در ایام انتخابات داشته باشند. طبیعتا کلیه کاندیداها نیز باید از این دستورالعمل تبعیت کنند.

حقیقت‌پور گفت که این آیین‌نامه برای دستگاه‌هایی همچون وزارت کشور، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مربوط به انتخابات است تا از آن استفاده کنند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به طور مثال در این آیین‌نامه به دنبال این هستیم که به کاندیداها یادآوری کنیم که برای ورود به بحث انتخابات مسائل قومیتی را نباید تحریک کنند و نباید به سمت مسائل قومی بروند.

وی افزود: از طرف دیگر از جمله موارد مندرج در این آیین‌نامه این است کاندیداهایی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند بدانند که برای معرفی خود نباید 34 سال خدمت‌رسانی بعد از پیروزی انقلاب را سیاه‌نمایی کنند. همچنین لازم نیست که برای معرفی خود بر علیه فرد دیگری صحبت کنند. طبیعتا تمامی این موارد در این آیین‌نامه قید خواهد شد.

حقیقت‌پور در توضیح دلیل اهتمام کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای تدوین این آیین‌نامه، گفت: نبود این آیین‌نامه باعث شد که در سال 88 کشور خسارت ببیند. اکنون ما تدبیر کرده‌ایم تا کاندیداها از تمامی این موارد مطلع شوند. بحث ما بر سر این است که کاندیداها نباید چه کارهایی را انجام دهند. طبیعتا در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، دستگاه‌های مربوطه ورود پیدا می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این آیین‌نامه میثاق امنیتی است که باید تمامی کاندیداها به آن عمل کنند تا انقلاب و کشور دچار هیجانات امنیتی نشود. طبیعتا این آیین‌نامه پیش از ثبت‌نام کاندیداها در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این آیین‌نامه احتیاجی به طرح در صحن علنی ندارد، گفت: این موضوع هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی و امنیتی است تا با اعلام نظرات تمامی دستگاه‌های مربوطه، هزینه‌های امنیتی انتخابات کاهش پیدا کند.

۱۳۹۱/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...