نسخه چاپی

علی‌آبادی: حاضرم استعفا بدهم!

وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد كرد كه انتخابات كمیته ملی المپیك یك ماه دیگر برگزار شود. رئیس كمیته ملی المپیك هم گفت: موافق بازگشت روسای بركنار شده فدراسیون‌ها نیستم و اصراری هم ندارم كه برگردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد عباسی که در نشست هم اندیشی مجمع کمیته ملی المپیک سخن می گفت، به حاضران در نشست پیشنهاد کرد که انتخابات کمیته ملی المپیک حداکثر تا یک ماه دیگر برگزار شود.

وی همچنین از کمیته ملی المپیک درخواست کرد تا برای ارسال اساسنامه اصلاحی سه روز دیگر صبر کند تا اعضای مجمع بتوانند نظرات اصلاحی خود را در مورد اساسنامه به کمیته ملی المپیک ارائه بدهند.

محمد علی آبادی رئیس کمیته ملی المپیک نیز پس از سخنان وزیر ورزش گفت: بهتر است اعضای مجمع همین امروز نظرات اصلاحی خود را به ما بدهند.

وی ادامه داد: من آنقدر به وزیر ورزش اعتقاد دارم و قبلا هم به او گفته بودم هر وقت بگوید حاضرم استعفا بدهم.

در پایان این نشست محمدرضا داورزنی، سیدمحمد پولادگر، محمدجعفر کامبوزیا، مصطفی میرسلیم و محمد زارع پور روسای فدراسیون های والیبال، تکواندو، شطرنج، نجات غریق و غواصی و کارگری به عنوان اعضای کمیته بازنگری اساسنامه انتخاب شدند.

علی آبادی: موافق بازگشت روسای برکنار شده نیستم/ مجمع را برگزار می‌کنیم اما با مسئولیت شما!

محمد علی‌آبادی در نشست هم‌اندیشی کمیته ملی المپیک اظهار داشت: در 4 سال گذشته نتایج ارزشمندی به دست آوردیم. از فدراسیون‌های ورزشی تقدیر می‌کنم که با وجود منابع مالی محدود کارهای خود را به خوبی پیش برده‌اند. ما نیز در کمیته ملی المپیک تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم. بودجه کمیته از 16 میلیارد به 55 میلیارد رسیده و این رشد 3/5 برابری اعتبارات حاصل حضور ما در کنار دولت و فعالیت سنگین بوده است.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: می‌دانیم بسیاری از فدراسیون‌ها به ما دل بسته‌اند آن هم با مشکلاتی که در 7 و 8 ماه گذشته پیش آمده است. در هزینه‌های ارزی 50 تا 60 درصد رشد داشته‌ایم که این موضوع تاثیر خود را در بلیت‌های پرواز، تهیه هتل و لوازم نشان می‌دهد و ما می‌دانیم چه فشاری به فدراسیون‌ها می‌آید.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: خواسته ریاست جمهوری از ما این است که در میان 10 کشور اول المپیک و 2 کشور اول آسیا باشیم. این یعنی باید تعداد مدال‌های خود را از 20 به 80 مدال برسانیم. این کار بسیار سختی است که الزامات خود را می‌خواهد و باید از بهترین امکانات و برترین مربیان استفاده کنیم اما به هرحال این خط مشی اجرایی کشور را تکلیف خود می‌دانیم و تا زمانی که بر سر کار باشیم آن را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره بحث اساسنامه خاطرنشان کرد: اساسنامه را باید رؤسای فدراسیون‌ها تائید کنند و حتی اگر IOC این اساسنامه را تائید کند و مجمع ما آن را تائید نکند اساسنامه غیرقانونی خواهد بود.

علی‌آبادی افزود: وظیفه ما تنها تدوین اساسنامه است و کلیات این اساسنامه نیز مشخص است. این IOC است که برای اعضا شرایطی گذاشته از جمله آنکه اعضای اصلی مجمع باید فدراسیون‌های المپیک باشند که با در نظر گرفتن کشتی 25 فدراسیون المپیکی داریم. لایه بعدی مجمع نباید از این 25 فدراسیون بیشتر باشد یعنی ما تنها 24 فدراسیون دیگر را می‌توانیم به اعضای مجمع اضافه کنیم که فدراسیون‌های آسیایی و ملی ما هستند. با این حال با اصرار 6 قهرمان المپیکی را نیز به 25 عضو اول اضافه کردیم و اعضای اولیه مجمع را به 31 رساندیم تا اعضای لایه دوم نیز به 30 برسد. بنابراین کاهش تعداد اعضای مجمع در اختیار ما نیست. ما از خدا می‌خواهیم که همه فدراسیون‌ها در مجمع کمیته ملی المپیک حاضر باشند.

وی ادامه داد: حتی فدراسیون ورزش قهرمانی را که برای IOC تعریفی ندارد به مجمع خود اضافه کردیم البته بازهم اختیار با اعضای مجمع است آنها می‌توانند درخواست کنند اعضای مجمع 85 یا 71 عضو باشد و ما هم این موضوع را به IOC اعلام خواهیم کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: کمیته ملی المپیک یک نهاد داخلی نیست بلکه ما تابع IOC هستیم که یک نهاد بین‌المللی است. خودمان درخواست مدیریت در IOC را داده‌ایم و می‌توانیم نامه‌ای بزنیم و از آن خارج شویم اما همانند کشورمان که عضو سازمان ملل متحد است تا زمانی که عضو IOC هستیم باید از قوانین آن تبعیت کنیم.

علی‌آبادی در ادامه به وظایف کمیته ملی المپیک اشاره کرد و گفت: رعایت قوانین بین‌المللی و ارتباط دائمی با کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های قاره‌ای از جمله وظایف ماست. همانطور که تمام فدراسیون‌ها تابع تصمیمات فدراسیون‌های جهانی خود هستند. من برای میرسلیم احترام زیادی قائل هستم اما باید بگویم IOC در این زمینه اختیارات زیادی دارد.

علی‌آبادی اضافه کرد: بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه زمان 4 ساله کمیته المپیک گذشته است اما این را می‌دانند نهادی که ثبت رسمی شده تا زمانی که مجمع آن برگزار نشود ادامه فعالیتش قانونی است. می‌خواهم بگویم از دیدگاه ما تصمیم‌گیر شما هستید و باید مجمع را برگزار کنید و هر فدراسیونی را خواستید حذف یا اضافه کنید. نظرات خود را مکتوب بدهید که می خواهید چه فدراسیونی حذف و چه فدراسیونی اضافه شود.

رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: مجمع نمی‌گذارد کسی که سابقه ندارد وارد شود و معمولا افراد باسابقه حضور دارند. زمانی به عباسی گفتم که اگر شما نامه بنویسید و بگویید مجمع برگزار شود من این کار را انجام می دادم ولی هر اتفاقی که بیفتد مسئولیتش با شماست. بارها گفتم که عباسی را به عنوان وزیر ارزشی قبول دارم ولی خود شما فدراسیون ها چرا مجامع‌تان را برگزار نمی کنید. ما که نخواستیم شما مجمع را برگزار نکنید گفتیم IOC نوشته که باید اساسنامه اصلاح شود. بعضی از فدراسیون‌ها اساسنامه شان را اصلاح کرده اند و کار خیلی سختی هم نبود. فکر می کنم 2 یا 3 فدراسیون این کار را کردند و اساسنامه‌شان را فرستادند که تائید هم شد. هرچه سریعتر باید مجمع را برگزار کنیم. هیچکدام علاقه نداریم به این شکل کار را ادامه بدهیم.

علی‌آبادی در ادامه صحبت‌هایش در نشست اعضای مجمع کمیته ملی المپیک عنوان کرد: بعضی از روی دلسوزی یا غرض می‌خواهند به گونه‌ای نشان دهند که کمیته المپیک نمی‌خواهد مجمع برگزار شود. من اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان اینگونه نیست. اگر همین اعضای مجمع نامه‌ای تنظیم کنند تا مجمع را برگزار کنیم این کار را انجام می‌دهیم و مسئولیت با خود شماست. ما فقط برگزار می‌کنیم و در چارچوب قانونی باید مسائل را رعایت کنیم. به فدراسیون‌ها می‌گوییم در اصلاح اساسنامه‌شان باید طوری اصلاحات را انجام دهند که حاکمیت جمهوری اسلامی در آن دیده شود. نمی توانیم اساسنامه را به گونه ای تنظیم کنیم که حاکمیت در آن نقشی نداشته باشد چرا که باعث می‌شود پس پرده اتفاقات سیاسی و مخربی بیفتد. باید اساسنامه به گونه‌ای تنظیم شود که حکومت نیز در آن دست داشته باشد. البته نمی‌توانیم بگوییم که این مسئله به صورت مستقیم باید انجام شود چون نگاه ما با سایر کشورها متفاوت است. از عباسی خواهش می کنم اساسنامه مدنظر به گونه‌ای تنظیم شود پس از بحث و بررسی در نهایت چیزی تصویب شود که دو طرف از آن راضی باشند.

وی به نحوه اطلاع فدراسیون‌های جهانی از تغییر روسای فدراسیون‌ها اشاره کرد و گفت: به یکی از دوستان گفتم که پس از تغییر رئیس فدراسیون چه کار کردید گفت نامه نوشتم و گفتم من به جای او آمدم. امروز نیاز نیست که تغییرات را به کسی بگوییم. پس از اینکه حکمی صادر می‌شود سریعا روی سایت‌های مختلف اطلاع‌رسانی و نهایتا نامه‌ای به فدراسیون جهانی داده می‌شود.

رئیس کمیته ملی المپیک اضافه کرد: به اساسنامه ورود پیدا نکردیم و سعی ما بر این است که با سرعت مسائل را پیگیری کنیم و پاسخ IOC را بگیریم و مجمع را برگزار کنیم. از شما اعضای مجمع خواستیم که نظر بدهید و نظرات شما را در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر می‌دهیم مگر اینکه با قوانین IOC تطبیق نداشته باشد. اگر موردی باشد که نیاز به اصلاح داشته باشد این کار را می‌کنیم و دوباره بهIOC می‌فرستیم .

علی‌آبادی بابیان اینکه در هیات اجرایی نظرهای زیادی نداده است گفت: در تصمیمات این هیات سعی کردم کمترین نظر را بدهم. اعضای این هیات بند‌به‌بند اساسنامه را خواندند و اصلاح کردند.

وی با رد اختلاف کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش گفت: ما هیچ اختلافی نداریم،‌ برای یک نظام هستیم و با هم کارمان را انجام می‌دهیم.

علی‌آبادی با اشاره به صحبت‌های دو رئیس فدراسیون که به حذف فدراسیونشان اعتراض داشتند گفت: ما می‌خواهیم شما حضور داشته باشید ولی محدودیت‌ها باعث می‌شود این اتفاق نیفتد. از افشارزاده می‌خواهم پیگیر این مسئله باشند و در صورت امکان فدراسیون نابینایان و جامعه کارگری نیز حضور داشته باشند. به محض اینکه جواب بگیریم مجمع را برگزار می‌کنیم و پس از آن نیز مجمع انتخاباتی را برگزار خواهیم کرد.

رئیس کمیته المپیک با اشاره به روسای برکنار شده فدراسیون‌ها نیز گفت: من موافق برگشتن نیستم و اصراری هم ندارم که برگردند. پاسخی که به IOC درباره این موضوع دادیم این بود که وزیر ورزش بر اساس قوانین موجود اقدام کردند و قانون این اختیار را در کشور ما به وزیر می‌دهد.

علی‌آبادی با اشاره به حضور کمرنگ ایران در مدیریت جهانی ورزش گفت: مدیریت جهانی ورزش دست سه گروه اروپایی که از پیشرفت شان استفاده می کنند و همچنین اعراب که از قدرت مالی شان بهره می برند و گروهی دیگر نیز کشورهای شرق آسیا هستند. ما دو نفر را داریم که سعی می کنیم آنها را حفظ کنیم اما آنها ورزش جهانی را بر اساس فرهنگ خودشان می چرخانند و برایشان تصمیم گیری می کنند و فرهنگ آنها نیز دموکراسی است.

۱۳۹۱/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...