نسخه چاپی

آيت‌الله مهدوي كني:

بنی‌صدر فكر می‌كرد 11 میلیون رای دارد و می‌تواند هركاری را انجام دهد

عکس خبري -بني‌صدر فكر مي‌كرد 11 ميليون راي دارد و مي‌تواند هركاري را انجام دهد

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان امام فرمودند كه نمی‌خواهیم اولین رئیس جمهور به این شكل عزل شود، گفت: بنی‌صدر فكر می‌كرد 11 میلیون رای دارد و می‌تواند تا آخر هركاری را انجام دهد.

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاس خبرگان رهبری در دوره چهارم با بیان اینکه امید است این مجلس منشا خیر و برکت برای نظام و انقلاب باشد، گفت: امیداریم مسائل و مطالبی که توسط نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در این اجلاس بیان می‌شود، مناسب با اوضاع و احوال کشور و پیشنهادات، مفید واقع شوند.

وی افزود: خبرگان رهبری با توجه به جایگاه که در آن قرار دارند، 3 مسئولیت دارند؛ مسئولیت اول، شخصیت حقوقی آنهاست که به عنوان نمایندگان ملت ایران در مجلس خبرگان، مسئولیت بزرگی دارند که اگر کوتاهی کنند مقصرند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عنوان دیگر ما روحانیت است که ما در لباس روحانیت و سربازی و دفاع از معارف اسلام و تشیع وظیفه سنگینی داریم. ما همچنین در حفظ نظام، انقلاب و نگهداری مردم در صحنه نیز وظایف مهمی داریم که قبل از انقلاب نیز امام خمینی (ره) با رهبری خودشان این مسئولیت را به دوش کشیدند.

آیت الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: مسئولیت سوم ما بحث شخصی است که به عنوان یک مسلمان، مومن و ایرانی وظایفی را در برابر مردم به عهده داریم و در مقابل آنها مسئولیم.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان یک مسلمان، مومن، روحانی و مجلس خبرگان همه با هم باید برای خدا قیام کنیم، اظهار داشت: مسلماً همه می‌دانید که این قیام رسمی نیست، بلکه کنایه است و به این معنی است که باید از بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اجتماع، دین مردم، فرهنگ مردم و انقلاب بیرون بیاییم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از بیدار شدن و قیام در راه خدا، اندیشه و فکر نیز لازم است چرا که اندیشه و برنامه در هر کاری لازم است و پیامبر(ص) نیز برای هدایت مردم با عقل، شعور و هدایت وارد شد و یک کار احساسی نکرد.

آیت‌الله مهدی‌کنی تصریح کرد: دین، معارف و انقلابی که به وسیله امام خمینی (ره) آغاز شد، دارای عقل و برنامه بود و آثارش این بود که امروز دین اسلام جایگاه خود را در جهان پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مسئله مهم بعدی یاری خداوند است، گفت: خداوند دین خود را حفظ می‌کند و از آن دفاع لازم را انجام می‌دهد اما باید عده‌ای به یاری خداوند بشتابند چرا که خداوند خود قیام نمی‌کند. خداوند وعده کرده کسانی که ما و دین خدا را یاری کند، خداوند نیز آنها را یاری می‌کند و در نصرت بندگان خود هیچ مشکلی ندارد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در سوره هود آمده است که یاری خدا با حضور مؤمنین است البته رهبران جامعه نیز باید مردم را هدایت کنند، طبق این آیه نباید مردم را رها کرد، نباید رهبران جامعه دچار گناه شوند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با حضور مردم به پیروزی رسید، گفت: انقلاب ما معجزه بود، معجزه‌ای از طرف خداوند و هم از طرف مردم. این موضوع بارها از سوی امام خمینی‌(ره) مطرح شده بود. ایشان بر این باور بودند که اگر مردم نبودند چیزی اتفاق نمی‌افتاد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ما نباید ارتباطمان را با مردم قطع کنیم، افزود: باید حقوق مردم را رعایت کنیم تا لطف خدا شامل ما نیز شود. این موضوع تاکید همین آیه‌ای است که من به آن اشاره کردم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی اضافه کرد: باید حق مردم را در نظر داشته باشیم. آنها ولی‌نعمت ما هستند امام (ره) بارها این موضوع را مطرح می‌کردند، امام شوخی نمی‌کرد ایشان صداقت داشت و تعارف با هیچکس نداشت.

وی خاطرنشان کرد: امام با استقبال چشم‌گیری وارد تهران شد، ما در اوایل انقلاب با مشکلات زیادی روبرو بودیم. 8 سال جنگ تحمیلی و فشارهای دیگر بر ما وارد شد اما دیدیم مراسم تشییع جنازه امام راحل با استقبالی روبرو شد. در آن زمان نفت 7 دلار یا کمتر از آن بود، اما مردم استقامت کردند و به خوبی در مراسم تشییع جنازه امام (ره) شرکت کردند. در مراسم تشییع جنازه ایشان فقط 40 نفر شهید شدند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: از این رو ما فقط باید راه امام را انتخاب کنیم چرا که این راه باقی می‌ماند. با این راه می‌توانیم نظام را حفظ کنیم، نظامی که برای ما از برکات مهمی برخوردار است.

آیت‌الله مهدوی‌کنی همچنین با بیان اینکه ما برای حفظ نظام اسلامی باید کار جمعی کنیم، افزود: ما برای آینده، حال و برای اینکه مردم با هم زندگی کنند، نیاز به کار جمعی داریم؛ نیاز به کار جمعی داریم برای اینکه ما مسئولیم و مسئولیت ما باید جمعی باشد، بدون مسئولیت جمعی، بدون فکر جمعی نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما در خبرگان رهبری نیز جمعی هستیم و این موضوع را قبول کردیم و پشیمان نیستیم از کاری که انجام دادیم؛ به همین جهت در این مجلس حضور داریم. همین که در صحنه هستیم، مهم است شما از شهرستان‌های مختلف در مجلس خبرگان حضور پیدا می‌کنید؛ بنده نیز به آقا گفتم که حضور جمعی خیلی مهم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به نمایندگان ملت در خبرگان گفت: شما باید ارزش این مجلس را بدانید، جمع شما بزرگ است. البته دشمنان در مقام تضعیف این مجلس هستند و بعضی نیز در داخل همین گونه فکر می‌کنند و این مجلس را تضعیف می‌کنند.

"بعضی از شما امام جمعه هستید و بعضی دیگر از شما
"امام هیئت حل اختلاف را تشکیل داده بود اما او گوش نکرد. ما در آن زمان در وزارت کشور بودیم. جلسه داشتیم بعد از 3 ماه تخلفات بنی‌صدر را به امام دادیم، امام فرمودند نمی‌خواهیم اولین رئیس جمهور به این شکل در بیاید که سریعاً عزل شود، این به نفع ما نیست اما نشد. بنی‌صدر فکر می‌کرد 11 میلیون رای دارد و می‌تواند تا آخر هرکاری را انجام دهد اما نظام ما نظام ولایی است و مردم مسلمان هستند."
موقعیت خاصی در شهرتان دارید، بنابراین جایگاه خود را کوچک فرض نکید. مجلس خبرگان رهبری بزرگ است."

مهدوی‌کنی با اشاره به اهمیت مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این مجلس برای رهبری مهم است چرا که تشخیص می‌دهد چه کسی باید رهبر شود و بر رهبری نظارت دارد.

وی اضافه کرد: ما برای حفظ نظام باید با هم باشیم و عملا این موضوع را نشان دهیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امام (ره) با همه قوت و قدرتش هیچگاه اینگونه سخن نمی‌گفت که باید حرف من فقط اعمال شود، افزود: امام (ره) مواضع خود را در بیاناتشان می‌فرمودند. به یاد داریم در همان ابتدای انقلاب وقتی که اختلافی بین مجلس و دولت بوجود آمد، خدمت امام رسیدم و ایشان گفتند شما بروید کار کارشناسی انجام دهید هیچگاه خودشان دستور ندادند مگر در مواقع بحرانی که نمونه آن بنی‌صدر بود.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) در مورد بنی‌صدر تا آنجایی که توانستند صبر کردند و هیئتی را تحت عنوان هیئت حل اختلاف تشکیل دادند.

مهدوی‌کنی یادآور شد: بنی‌صدر در اوایل انقلاب به من زنگ زده و گفت که دیدید بچه‌های کمیته چه کردند که من به وی گفتم شما در فرانسه زندگی کرده‌اید، آنجا تفکیک قوا وجود دارد. متاسفانه بنی‌صدر هم قاضی، هم شاکی، هم‌مجری و هم‌سپاهی شده بود. بنده به وی گفته بودم تو آخوندزاده هستی اما معنی آخوند را نفهمیدی.

"امام هیئت حل اختلاف را تشکیل داده بود اما او گوش نکرد. ما در آن زمان در وزارت کشور بودیم. جلسه داشتیم بعد از 3 ماه تخلفات بنی‌صدر را به امام دادیم، امام فرمودند نمی‌خواهیم اولین رئیس جمهور به این شکل در بیاید که سریعاً عزل شود، این به نفع ما نیست اما نشد. بنی‌صدر فکر می‌کرد 11 میلیون رای دارد و می‌تواند تا آخر هرکاری را انجام دهد اما نظام ما نظام ولایی است و مردم مسلمان هستند."

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: معتقدم حتی روحانی کم‌سواد نیز جایگاه خود را دارد و نباید آن را نادیده گرفت چراکه مردم وابسته به روحانیت و پشتیبان انقلاب هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه همه قوا باید با هم باشند، اظهار داشت: اگر همه با هم باشیم، می‌توانیم اختلاف نظرها را نیز حل کنیم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پرداخت و افزود: ما کم‌کم نزدیک انتخابات ریاست جمهوری می‌شویم و باید فضا را برای حضور پرشور مردم فراهم کنیم. مردم باید در انتخابات شرکت کنند چرا که شرکت مردم در انتخابات همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است از این رو باید حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه باید حق مردم را رعایت کنیم گفت: ما در اسلام تابع امر به معروف هستیم و مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند، برادر دینی ما هستند. اما اگر کسی نخواهد از حق خود استفاده کند، مانند کسانی که در سوریه دعوا و درگیری دارند به خودشان مربوط است. اما ما وظیفه داریم حقوق مردم ر ا رعایت کنیم.


وی با بیان اینکه ما به عنوان یک نماینده مجلس خبرگان، ایرانی و یک روحانی برای سلطه و زور بر مردم انقلاب نکرده‌ایم، گفت: ما برای این انقلاب کردیم که اسلام حاکم و برپا شود و حقوق مردم رعایت شود، انقلاب برای این بود که مسئولان طوری رفتار کنند که مردم احساس کنند اگر مشکلی است، از خارج تحمیل شده و ما کاری نکردیم.


آیت‌الله مهدوی کنی ادامه داد: البته مشکلاتی در کشور وجود دارد و نمی‌خواهم بگویم همه از خارج است، نباید مشکلات را نادیده بگیریم. اگر مشکلاتی که از ناحیه داخل است را نادیده بگیریم مردم می‌فهمند. باید به مردم حق بدهیم که مشکلاتی وجود دارد ولی باید مشکلات را تحمل کرد.


رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مشکلاتی نظیر تحریم در کشور وجود دارد که تحمیلی است اما باید مدیریت کنیم. همانگونه که جنگ را خوب مدیریت کردیم. نباید مسائل به گونه‌ای گفته شود که مردم فکر کنند منشاء همه مشکلات ما هستیم.


رئیس مجلس خبرگان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: عده زیادی می‌خواهند که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند و بنده دخالت نمی‌کنم که چه کسی باید و چه کسی نیاید، اما حق هر کسی نیست که رئیس جمهور شود اما این که هر کسی بخواهد راه بیفتد و بگوید می‌خواهم، کاندیدا یا رئیس جمهور شود، وقت زیادی از شورای نگهبان می‌گیرد. البته رد شدن عده زیادی هم برای کشور خوب نیست.


آیت‌الله مهدی کنی ادامه داد: افرادی که صلاحیت ریاست جمهوری دارند، باید به صحنه بیایند؛ بنده به شوخی در جلسه‌ای گفتم که اگر قرار باشد در انتخابات ریاست جمهوری اینقدر شلوغ شود، من هم می‌توانم بگویم اینکه هر کسی بخواهد کاندید شود، خوب نیست و باید برنامه وجود داشته باشد.


رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ما در بحران هستیم و گرفتار دشمن داخلی و خارجی هستیم، اظهار داشت: هر شخصی باید جایگاه خود را بداند و آنهایی که صلاحیت ندارند، نباید به عرصه ریاست جمهوری بیایند.


رئیس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر ریاست و مدیریت در کشور ما خیلی آسان نیست و هر کس بیاید مشکلاتی دارد. بخصوص بعد از اینکه روشی مورد عمل واقع شده و فردی که می‌خواهد بیاید معلوم نیست که بخواهد این روش را ادامه دهد لذا مشکلاتی وجود دارد.


رئیس مجلس خبرگان با بیان اینکه افرادی که با اخلاص می‌خواهند به عرصه بیایند، باید به آنها تبریک گفت، اظهار داشت: البته این افراد باید برنامه و تیم نیز داشته باشند.


آیت‌الله مهدی کنی تاکید کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید در انتخابات حریم همدیگر را حفظ کنند و در تبلیغات، مصاحبه‌ها، بحث‌ها و سخنرانی‌ها یکدیگر را تضعیف نکنند چرا که این امر دینی و اسلامی نیست که دیگران را خراب کنیم تا خودمان جلو بیاییم. البته مردم هم این روش‌ها را نمی‌پسندند در حین اینکه ممکن است عده‌ای هم فریب بخورند.


وی با بیان اینکه مردم ما به دنبال صداقت و راستی هستند و آن را دوست دارند، افزود: امیدواریم که مردم ما با صلابت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و حتما هم می‌آیند.


رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه امیدواریم جریاناتی که در کشور واقع شده به طریق صحیح حل شود و مسئولان رعایت همه جهات را کنند گفت: عملکرد خوب مسئولان موجب می‌شود تا دشمنان ناامید و راه دشمنان بسته شود.


رئیس مجلس خبرگان با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن اظهار داشت: در راهپیمایی 22 بهمن امسال طبق گزارش‌ها مردم بیشتر از سالهای قبل حضور داشتند و این در حالی است که مشکلاتی وجود داشت. اما مردم در راهپیمایی به من می‌گفتند با وجود اینکه مشکل داریم اما پشتیبان انقلابیم.


آیت‌ الله مهدی کنی با بیان اینکه دل‌های مردم دو لایه است، اظها رداشت: لایه زیرین مردم عقیده به اسلام، امام، انقلاب و رهبری است و لایه دوم دل‌های مردم این است که از وضع فعلی ناراحتند و مشکلات را می‌بینند. امیدوارم بتوانیم نعمت این مردم را حفظ کنیم.
منبع:تسنیم

۱۳۹۱/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...