نسخه چاپی

"پ.ك.ك احتمالا تا پیش از نوروز آتش‌بس اعلام می‌كند"

یكی از رؤسای "كنگره جامعه دموكراتیك" حامی كردها در تركیه اعلام كرد، احتمالا اعضای حزب كارگران كردستان تركیه (پ.ك.ك) تا پیش از 21 مارس كه اول فروردین است، آتش‌بس اعلام كند.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد تورک، یکی از رؤسای کنگره جامعه دموکراتیک حامی کردها گفت که احتمالا فرماندهان پ.ک.ک در کوهستان‌های قندیل در پاسخ به نامه عبدالله اوجالان، رهبر زندانی خود تا پیش از نوروز اعلام آتش‌بس کرده و سلاح‌های خود علیه نیروهای امنیتی ترکیه را زمین بگذارند.

این مقام چند روز قبل برای ارسال نامه‌ای که اوجالان برای اعضای گروه پ.ک.ک نوشته بود، به شمال عراق رفت. اوجالان سه نامه نوشته و در آن‌ها به جزئیات نقشه راه خود برای دستیابی به یک راه حل اشاره کرده است. این سه نامه به حزب صلح و دموکراسی، فرماندهان پ.ک.ک در قندیل و رهبران ارشد این حزب در اروپا ارسال شده است.

رئیس کنگره جامعه دموکراتیک همچنین اعلام کرد، پس از برگزاری دیدارها و انجام تماس‌هایی با فرماندهان پ.ک.ک در اربیل نسبت به برقراری صلح امیدوار شده است.

وی افزود: آنها نیز خواستار یک راه حل صلح‌آمیز برای مشکلات کردها و تروریسم هستند. آن‌ها همچنین به ما گفتند که از روند صلحی که اوجالان آغازگر آن بوده، حمایت می‌کنند. در صورتی که دولت ترکیه به درستی روند دستیابی به صلح را ارزیابی کند و به صورت قابل قبول و صادقانه به اجرای این راه حل بپردازد، این مشکلات از میان می‌رود.

دولت آنکارا از اکتبر سال گذشته میلادی مذاکرات صلحی را با اوجالان صورت داده است. عبدالله اوجالان در میان اعضای پ.ک.ک و حامیان این گروه از تاثیر و نفوذ حائز اهمیتی برخوردار است و دولت ترکیه معتقد است که این مذاکرات با وی باعث عقب‌نشینی و خروج آن‌ها از ترکیه و در بلند مدت خلع سلاحشان می‌شود.

گروه پ.ک.ک از سوی ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود. همچنین نیمی از هفت هزار تن از اعضای این گروه در ترکیه و نیمی دیگر در شمال عراق ساکن هستند. علاوه بر این، دولت ترکیه تخمین می‌زند که تعداد اعضای این گروه در حال کمتر شدن باشد.

همچنین رهبران ارشد پ.ک.ک در اروپا نیز نسبت به این عقیده مبنی بر خاتمه دادن به این مشکل تروریستی در ترکیه از طریق یکسری مذاکرات با مقام‌های دولتی آنکارا و عبدالله اوجالان ابراز رضایت کرده‌اند.

۱۳۹۱/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...