نسخه چاپی

انگلیس: امروز می‌خواهیم با ایران مذاكره كنیم

ز سرگیری مذاكرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش از اهمیت بسیار برخوردار است به خصوص این كه تهران پس از جلساتی كه میان كارشناسان برگزار شد، توانست پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آورد.

به گزارش نما به نقل از دیپلماسی ایرانی، الستر پرت، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ بیروت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواست که تدبیری برای پایان دادن به خشونت ها در کشورش بیابد که در غیر این صورت جهان و به خصوص اتحادیه اروپا به سمت تجدید نظر برای جلوگیری از واردات اسلحه به سوریه خواهند رفت. وی در عین حال از مخالفان بحرینی خواست که حساب خود را از جریان هایی که به دنبال خشونت هستند، جدا کنند و بر ضرورت تداوم گفت وگوهای ملی در این کشور تاکید کرد.

پرت که این مصاحبه را در دفتر خود در وزارت امور خارجه بریتانیا در لندن با روزنامه الحیات انجام داده است، همچنین گفت: «تصمیمی که اتحادیه اروپا برای تعدیل تحریم ها علیه سوریه در پیش گرفته این فرصت را به بریتانیا و دیگران می دهد که نرمش بیشتری در ارسال کمک ها به سوریه از خود نشان دهند. در این تحریم ها مثلا ابزارهای دفاعی نمی توانند به سوریه صادر شوند و سوریه نیز نمی تواند سلاح وارد کند. نگاه مشترک اتحادیه اروپا و بریتانیا بر این است که سلاح های بیشتری به سوریه فرستاده شوند تا بدین ترتیب جلوی خشونت های مرگ بار در این کشور گرفته شود. اما شدت خشونت ها به گونه ای است که به سادگی نمی توان چنین سیاستی را دنبال کرد.»

وی در ادامه ضمن حمله به اسد و انتقادهای تند و تیز از او و انداختن تقصیرات جاری در سوریه به ویژه کشتارهای گسترده ای که در این کشور می شود به گردن اسد، بدون این که واقعیت جاری در سوریه را مد نظر بگیرد و به کشتارهایی که توسط تروریست ها می شود، توجه کند، مدعی شد در صورتی که خشونت ها بخواهد بیش از این ادامه یابد، چاره ای نخواهیم داشت جز این که در سیاست های خود تجدید نظر کرده و اقدام به ارسال اسلحه به سوریه کنیم. وی همچنین مدعی شد، پیام های روشنی به اسد فرستاده ایم و به او گفته ایم که فشارها روز به روز بر او افزایش می یابد و بهتر است که هر چه سریع تر به راه حلی که مورد تایید سازمان ملل باشد، تن دهد.

پرت سپس تهدید کرد، بعد از مشورت هایی که به زودی با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا خواهیم داشت درباره ارسال کمک های گسترده و جدید از جمله ابزارهای دفاعی که تا کنون به سوریه نفرستاده بودیم، اقدام خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه در ادامه درباره نقش ایران در تحولات منطقه از جمله در سوریه، بحرین، عراق و لبنان گفت: «درگیری حقیقی ای میان ایرانی ها و دیگران بر سر نفوذ در منطقه وجود دارد. ما معتقدیم که نفوذ باید بر اساس تامین خیر و مصلحت ساکنان منطقه صورت بگیرد و از خلال همکاری نزدیک و دست به دست در زمینه های کار، بازرگانی و اقتصادی و همچنین حمایت از دولت هایی که در مرحله انتقالی به سر می برند، مثل یمن حاصل شود. ما به شدت هر گونه فعالیتی که ثبات و امنیت منطقه را تهدید کند، محکوم می کنیم.»

وی سپس مدعی شد، بسیار روشن است که ایران مرتکب کارهای انتقادآمیز بسیاری می شود، ما از رفتارهای آن بسیار نگرانیم. مثلا سیاست های تهران در سوریه برای ما قابل قبول نیست. همچنین معتقدیم که ایران به رغم این که طی دو سال گذشته خود را برای حفظ امنیت و ثبات لبنان موظف می دیده نباید کاری کند که در آینده ثبات این کشور به خطر بیفتد.

پرت درباره برنامه هسته ای ایران نیز گفت: «از سوی دیگر از سرگیری مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای اش واقعا مهم است، به خصوص این که تهران پس از جلساتی که میان کارشناسان برگزار شد، توانست پیشرفت های قابل ملاحظه ای به دست آورد.»

وی همچنین تاکید کرد، نظریات بسیاری درباره فعالیت های ایران در منطقه زده می شود، حقیقت این است که ما نسبت به هر گونه فعالیتی از سوی ایران که باعث بی ثباتی در منطقه شود، هشدار می دهیم اما امروز می خواهیم که با آن وارد مذاکره شویم. و معتقدیم که مذاکره با تهران باعث می شود تا از مخاطرات فعالیت های احتمالی ایران در منطقه کاسته شود.



معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه سپس به سفر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به بیروت اشاره کرد و گفت: «این سفر جزئی از تلاش های ما برای حمایت از صلح و ثبات در لبنان است. همچنین در راستای حمایت بیشتر از آموزش و سازماندهی ارتش لبنان صورت گرفته است، ارتشی که بیش از هر زمانی در حفظ صلح و ثبات در لبنان نقش دارد.»

وی درباره نشست دوستان یمن که قرار است 7 مارس در لندن برگزار شود و اتهاماتی که به ایران در این رابطه زده می شود، گفت: «هیج دلیل روشنی که بازگوکننده تقسیم یمن باشد، وجود ندارد. بلکه می توان گفت اوضاع در این کشور بیشتر شبیه دیگر کشورهای منطقه است. به اعتقاد ما مرحله انتقالی در یمن سپری شده است، و با کمال تعجب هیچ گونه نزاعی نیز در این دوره رخ نداده است، و این در نتیجه حمایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و فشارهای دیپلماتیک و همچنین توافقی که میان جریان های اصلی سیاسی در یمن حاصل شد، به دست آمد، در کنار آن انتخاب عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن نیز به حل بحران یمن کمک کرد.»

وی درباره بحرین نیز گفت: «ما به ادامه کار مجموعه کاری مشترک بریتانیا – بحرین اصرار داریم. از نگاه ما خشونت مردود است. خشونت در خیابان ای بحرین هیچ مشکل سیاسی را حل نمی کند. برای حل این مشکلات تنها باید گفت وگو کرد و ضروری است که گفت وگوهای جاری نیز ادامه یابد. ما از این که اعضای مخالفان بر توقف خشونت ها تاکید کردند، استقبال می کنیم، آنها باید حساب خود را از حساب کسانی که در خیابان ها اقدام به فعالیت های خشونت آمیز می کنند، جدا کنند. من بار دیگر تکرار می کنم که گفت وگوها نباید متوقف شوند و ما از آن حمایت می کنیم.»

۱۳۹۱/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...