نسخه چاپی

آیت‌الله‌جوادی: انتشار اخبار لرزان، خیانت ملی است

عکس خبري -آيت‌الله‌جوادي: انتشار اخبار لرزان، خيانت ملي است

آیت‌الله جوادی آملی گفت: اخبار لرزان جامعه را می‌لرزاند و امنیت و آرامش جامعه را از بین می‌برد؛ چنین كاری یك خیانت ملی است و كسی كه گزارش دروغ می‌دهد، خودش آدم لرزانی است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم ، جمعی از اعضای دانشکده ارتباطات دانشگاه تهران روز گذشته با حضور در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه با دو عنصر می‌توانیم ارتباطات را سامان ببخشیم، گفت: آن دو عنصر عقلانیت و صداقت است و اگر خواستیم این دو عنصر را به دو واژه روان تعبیر کنیم، یکی خوب حرف زدن است و یکی حرفِ خوب زدن.

وی با بیان اینکه کسی که حرفِ خوب می‌زند جهانی است و جامعه بشریت او را می‌پذیرد، گفت: حرفِ خوب زدن را عقلانیت به عهده دارد، انسان تا مطلب برایش روشن نشود برهانی نشود، این مطلب را نه بنویسد و نه بگوید تا وقتی مطلب برای او ثابت نشود. حرف خوب زدن نه بیراهه رفتن است نه راه کسی را بستن.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر تحقیق در مورد اخباری که انسان می‌شنود، افزود: اگر انسان مطلبی را همین که شنید، بگوید این یک بیماری است، خبری که ریشه ندارد شناور و سرگردان است خبری که درباره چیزی گفتند که واقع نشده این لرزان است که به آن رَجفه می‌گویند، اخبار لرزان جامعه را می‌لرزاند امنیت و آرامش جامعه را از بین می‌برد این یک خیانت ملی است. معلوم می‌شود کسی گزارش دروغ می‌دهد هر چه را که شنید می‌گوید این خودش یک آدم لرزانی است.

استاد برجسته حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه در صحنه بین‌الملل باید بر مشترکات تاکید کرده و از اختلاف بپرهیزیم، اظهار داشت: الآن که کل این هفت میلیارد به صورت یک دهکده زندگی می‌کنند همه اینها شیفته حرف خوب‌اند، اگر ما اختلاف مذهبی داریم این در درون خود ماست، ما مشترکات فراوانی هم داریم لازم نیست که انسان در صحنه بین‌الملل حرفی بزند که آن مشترکات را زیر پا بگذاریم، مستور کردن مشترکات, مشهور کردن ما به الاختلاف به سود کسی نیست یعنی ما خوب حرف نزدیم, حرف خوب نزدیم.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: حرفی که پایه علمی ندارد با نقد علمی روبه‌روست این فضای حوزه و دانشگاه را زیر سؤال می‌برد وقتی حوزه و دانشگاه زیر سؤال رفته، جامعه زیر سؤال می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه انسان تا چیزی برای او روشن نشده، نباید بگوید، بیان داشت: یک مسئله مربوط به گزارش و خبر است که آن باید صِدقش روشن بشود، یک مرحله مربوط به ارتباطات علمی است، مقاله‌ای درباره داروی فلان بیماری یا کیفیت پرتاب فلان ماهواره که گزارش صدق و کذب نیست، گزارش حق و باطل است، در این‌گونه از موارد تا مطلب برای او علمیِ قطعی نشد یا حداقل طمأنینه‌آور نشد، دست به قلم نبرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حرفِ خوب زدن یعنی عالمانه و محققانه و دانشمندانه باشد, اظهار داشت: خوب حرف زدن یعنی هنرمندانه و ادب در گفتار, این مسئله صداقت به این بخش برمی‌گردد, ادب به این بخش برمی‌گردد, هنر نویسندگی و رسانه‌ای به این بخش برمی‌گردد انسان کسی را نرنجاند و دروغ هم نگوید،و وقتی انسان با ادب حرف بزند هنرمندانه حرف بزند و خوب حرف بزند همین جاذبه دارد.

این مفسر قرآن ادامه داد: شما یک انسان تشنه را وقتی بخواهید سیراب کنید اگر آن آب لطیف را در یک ظرف نشسته بریزید او گذشته از اینکه آب نمی‌خورد آن رنج تشنگی را هم تحمل می‌کند اما وقتی در ظرف بلورین به او آب بدهید کاملاً می‌نوشد و سیراب می‌شود؛ قلم, بیان, گفتار, ارتباطات صحیح و صداقت, این ظرف بلورین است و آن مظروف عقلانیّت را انسان در ظرف صداقت می‌ریزد و می‌گوید, ما خوب حرف زدن هم داریم حرف خوب زدن هم داریم پس آن عقلانیت می‌شود محتوا, این صداقت می‌شود ظرف, اگر یک مطلب معقولی را در ظرف هنرمندانه ارائه کنیم همه خواهان آن هستند.

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر تحقیق در مورد اخباری که انسان می شنود، گفت: اگر انسان مطلبی را همین که شنید، بگوید این یک بیماری است، خبری که ریشه ندارد شناور و سرگردان است خبری که درباره چیزی گفتند که واقع نشده این لرزان است که به آن رَجفه می‌گویند، اخبار لرزان جامعه را می‌لرزاند امنیت و آرامش جامعه را از بین می‌برد این یک خیانت ملی است. معلوم می‌شود کسی گزارش دروغ می‌دهد هر چه را که شنید می‌گوید این خودش یک آدم لرزانی است.

وی با بیان اینکه کسی که اراجیف پخش می‌کند او هم جزء اوباش است، اظهار داشت: ما باید بدانیم که لرزاندن جامعه جزء معاصی کبیره است به امنیت جامعه آسیب رساندن جزء معاصی کبیره است و ترساندن جامعه جزء معاصی کبیره است، بنابراین ما می‌توانیم در سایه تعلیماتمان ارتباطات جهانی را سامان ببخشیم.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان با تاکید بر اینکه بشر تشنه صداقت و عقلانیت است، گفت: شما بزرگواران و عزیزان در دوران جوانی به سر می‌برید، حدیث العهد بالإسلام و فطرت هستید بهترین دوران زندگی است سعی کنید رنگ نگیرید و اگر بخواهید رنگ بگیرید که باید رنگ بگیرید همان صبغة الله باشد که رنگ الهی است رنگ عقلانیت, رنگ صداقت این برای آدم می‌ماند وگرنه اگر ـ خدای ناکرده ـ انسان به دنبال اراجیف برود طولی نمی‌کشد که عمر را گذرانده و لرزان است نمی‌داند کجا برود.

۱۳۹۱/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...