نسخه چاپی

تلاش قطر این‌بار برای سرنگونی دولت مالكی

پس از تلاش‌ها و دخالت‌های قطر برای اختلاف‌افكنی در محافل سوریه و حمایت از تروریست‌های مسلح علیه بشار اسد، خاندان آل ثانی این بار در تلاش است تا با یكپارچه‌سازی گروه‌های مسلح در عراق نظام نوری مالكی را سرنگون كند.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از پایگاه خبری سوریه الان، منابع نزدیک به اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق اعلام کردند، وی در دیدار با مارتین کوپلر، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق اذعان کرده است که شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی که تظاهرات اعتراض‌آمیز در استان‌های غربی را به راه انداخته بودند، اکنون کنترل این استان‌ها را از دست داده‌اند و زمام امور در دست تندروها قرار گرفته است.

منابع اعلام کردند، کوپلر از النجیفی به دلیل مصاحبه اخیرش با شبکه الجزیرة و اظهارات وی علیه نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به شدت انتقاد و اعلام کرد که اظهارات وی به جای آن که باعث آرام کردن اوضاع شود، باعث بحرانی شدن شرایط عراق شده است.

روزنامه "الناس" چاپ بغداد، روز گذشته از تلاش‌های قطر برای یکپارچه کردن مخالفان مسلح در عراق خبر داد و نوشت: دولت قطر تاکید دارد گروه‌های مخالف دولت عراق با تشکیل ائتلافی هم‌چون "ائتلاف مخالفان سوریه" موافقت کنند که تمامی گروه‌های مسلح در آن حضور داشته باشند.

قطر همچنین تاکید دارد که طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس‌جمهوری عراق ریاست این ائتلاف را بر عهده داشته باشد و قطر مسئول قانع کردن واشنگتن برای موافقت با تشکیل این ائتلاف شود.

روزنامه "الناس" در ادامه آورد: حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر اخیرا با طارق الهاشمی و نمایندگان برخی از گروه‌های مسلح عراق دیدار کرد و از آنها خواست تا اختلافات کنونی را کاهش دهند تا "ائتلاف عراق" بهتر و استوارتر از ائتلاف مخالفان سوریه ظاهر شود.

گزارش‌های دیگر حاکی از این است که گردان‌های انقلاب "العشرین" که از سوی طارق الهاشمی حمایت می‌شوند؛ گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق" وابسته به القاعده؛ جنبش "حماس" عراق به ریاست رافع العیساوی، وزیر دارایی عراق؛ گروه "الطریقة النقشبندیة" که از سوی عزت الدوری، معاون صدام حمایت می‌شود و "هیات علمای مسلمان" به ریاست حارث الضاری از جمله گروه‌هایی هستند که قطر با آن‌ها تماس گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از این است که یکی از برجسته‌ترین مسائل مورد اختلاف پیوستن طارق الهاشمی به این ائتلاف است چرا که رهبران "الطریقة النقشبندیة" الهاشمی را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرده‌اند.

۱۳۹۱/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...