نسخه چاپی

يك نامزد رياست جمهوري در گفتگو با نما:

باید غفلت از قانون اساسی پیرامون درآمدهای نفتی در بودجه را اصلاح كرد

عکس خبري -حسن سبحاني: بايد غفلت از قانون اساسي پيرامون درآمدهاي نفتي در بودجه را اصلاح كرد

حسن سبحانی: بنده نیز بر این موضوع تاكید داشتم اما در مجلس خواسته افراد تاثیرگذار نیست؛ باید سعی شود كه در اولین فرصت قانون مربوط به این اصل، در كنار بقیه اصول مربوط به فصل چهارم نوشته شود.

به گزارش نما ، حسن سبحانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است که برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است.
با وی درباره دو موضوع گفتگو کردیم؛ نخست درباره سهم اصل 45 قانون اساسی در بودجه سالیانه کشور و دیگری حضور در  عرصه انتخابات ریاست جمهوری.

•    طبق اصل 45 قانون اساسی، دولت مکلف است که از منابع عمومی در نظام بودجه نویسی خود استفاده کند. چرا تا به حال این اصل مورد غفلت مجلس و دولت واقع شده؟ در حالی که دراین صورت شاید بسیاری از مشکلات کشور مثل وابستگی بودجه به نفت مرتفع شود.
کار در مجلس، کار مبتنی بر تصمیم اکثریت است؛ این مسائل خیلی در مجلس دنبال شد اما متاسفانه اکثریتی پیدا نمی کرد. در عین حال در مورد اصل 45، چون از محل درآمدهای نفت و گاز در بودجه اسم برده می شد  افراد را قانع می کرد که به هر حال از این منابع استفاده می شود.
اما این اصل، اصل بسیار مترقی است و می گوید که مجلس مکلف است که قانون نحوه استفاده از این منابع را بنویسد که متاسفانه قانونش در مجلس نوشته نشده است.
لذا گاهی همه پول نفت به دولت داده می شود و گاهی بخشی از آن به حساب ذخیره ارزی که به صندوق توسعه ملی ارتقا یافته واریز می شود.
بنده نیز بر این موضوع تاکید داشتم اما در مجلس خواسته افراد تاثیرگذار نیست؛ باید سعی شود که در اولین فرصت قانون مربوط به این اصل، در کنار بقیه اصول مربوط به فصل چهارم نوشته شود.

•    مشکل اصلی یا اولویت اول کشور در شرایط فعلی قطعا بحث اقتصادی است؛ به عقیده برخی کارشناسان مساله اقتصادی کشور با طرح و نظریه حل نمی شود، شاید حضور فردی که به لحاظ تجربی بامسائل اقتصادی آشناست موثرتر باشد تا کسانی که تنها به نظریات اکتفا کرده اند.
بدون نظر، عمل قرین به صحت نیست؛ خیلی از مشکلات هم به دلیل نداشتن نظریات کارشناسی درست است علاوه بر اینکه بنده نقش اجرا را هم کم نمی بینم. ولی بنده 12 سال عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بوده ام؛ رئیس کمیسیون تلفیق برنامه چهارم بوده ام؛ رئیس کمیسیون تلفیق بودجه و همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بوده ام؛ اما اگر منظور این است که در جایی مثل کارخانه کار کرده باشم، باید بگویم خیر؛ چنین کاری نکرده ام.

۱۳۹۱/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...