نسخه چاپی

پیشنهاد وزیر نفت ایران برای منشور انرژی اكو

وزیر نفت گفت: اعضای اكو باید به دنبال طراحی منشور انرژی باشند كه از این طریق می‌توان تأمین امنیت انرژی را برای منطقه استفاده نمود.

به گزارش نمابه نقل از فارس، رستم قاسمی وزیر نفت امروز در سومین نشست وزرای انرژی عضو اکو در تهران گفت: انرژی همواره یکی از مهمترین نیازهای اصلی بشر بوده است، به طوری که با سرمایه‌گذاری صورت گرفته در انرژی‌های تجدید‌پذیر همچنان این بخش از انرژی سهم اندکی را در سبد انرژی‌های جهان دارد.

قاسمی ادامه داد: به رغم آنکه حدود یک چهارم کل ذخایر گاز جهان و یک هشتم از کل ذخایر نفت جهان در اختیار کشورهای عضو اکو است، اما همکاری و تجارت درون منطقه‌ای در حوزه انرژی بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه سهم جمعیتی ۵ درصدی این منطقه از جهان در اختیار اعضای اکو است، تصریح کرد: در صورت برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از انرژی منطقه اکو به بهترین نحو می‌توان پاسخگوی نیازهای اقتصادی ملت‌های منطقه بود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح جدیدی را قصد داریم به عنوان منشور انرژی اکو معرفی کنیم، اظهار داشت: به یقین دستیابی به اجماع کلی در این زمینه نیاز به همکاری همه کشورهای عضو جهت مطالعه و تصویب آن دارد.

وی ادامه داد: چنین مکانیزم جدیدی باید دارای پایداری در اجرا، پویایی در فرآیند زمان و مبتنی بر تأمین منافع مشترک همه کشورهای عضو باشد.

وزیر نفت تصریح کرد: تأمین امنیت انرژی اعم از اهمیت عرضه و تقاضا با لحاظ نمودن اولویت استفاده از توانمندی‌ اعضای اکو است که باید بیش از گذشته نسبت به این قضیه توجه کرد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت دستیابی به چارچوب جدیدی برای گسترش همکاری‌ منطقه‌ای اکو می‌توان آینده‌ای پر از رفاه و آسایش را برای ملت‌ها انتظار داشت و من امیدوارم تا اجلاس آینده وزیران انرژی اکو منشور انرژی تصویب شده باشد.

۱۳۹۱/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...