نسخه چاپی

خط و نشان‌های جان كری علیه ایران

مقامات غربی در حالی این روزها از مثبت بودن مذاكرات ایران و گروه 1+5 سخن می‌گویند كه به نظر آمریكا همچنان به راهبرد دو جهتی فشار و مذاكره خود پای‌بند است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، با وجود اینکه مقامات غربی این روزها به طور مکرر از مفید و مثبت بودن مذاکرات ایران و گروه 1+5 سخن می گویند، به نظر می رسد ایالات متحده همچنان به راهبرد دوجهتی فشار و مذاکره خود پایبند است. در این زمینه، جان کری، وزیر خارجه این کشور ادعاهای جدیدی را درباره ایران مطرح کرده است.


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده با طرح این ادعا که ایران برنامه خود برای دستیابی به سلاح هسته ای را پیش می برد، اظهار داشته این موضوع، تقابل میان غرب و ایران را «محتمل تر می کند».


کری که در مصاحبه با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» سخن می گفته، افزوده: اگر ایران همچنان از حدود مشخص تجاوز کند و با مجموعه ای از پیشنهادهای جدی وارد ماجرا نشده یا آماده حل و فصل واقعی موضوع نباشد، قطعاً خطر افزایش می یابد و تقابل محتمل تر خواهد شد.


البته کری در ادامه تأکید کرده باراک اوباما راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد و از در نظر گرفتن گزینه اقدام نظامی اجتناب می کند.


وی اظهار داشته: در گذشته خطوط و مرزهایی ترسیم شده، اما ایران از آن ها عبور کرده است. به همین دلیل است که رئیس جمهور این بار تا این حد قاطع است. این لحظه ای بسیاری چالش زا با خطرات بزرگ برای همه است؛ زیرا در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای، منطقه بی ثبات تر شده و بیشتر در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.


بنا به ادعای کری، این تهدید تنها به امکان استفاده ایران از سلاح هسته ای علیه دشمنانش محدود نمی شود؛ بلکه صرف در اختیار داشتن این سلاح توسط تهران، عامل تهدید است.


کری این سخنان را در مصاحبه با شبکه «ای بی سی» در قطر و در بخش پایانی سفر خود به منطقه مطرح کرده است. وی دو روز پیش نیز در جریان دیدار از عربستان سعودی گفته بود زمان برای مذاکرات هسته ای ایران و حل و فصل دیپلماتیک این موضوع محدود است.


به هر حال، این سخنان در حالی از سوی کری بیان می شود که پیش از این مقامات غربی و از جمله خود آمریکایی ها از مثبت بودن فضای مذاکرات و جدی شدن احتمال حصول توافق سخن گفته بودند. اما به نظر می رسد با وجود همه این مباحث، دولت آمریکا همچنان به رویکرد دو وجهی فشار و مذاکره خود پایبند است.


این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده توافق بر سر موضوع هسته ای و حل و فصل نگرانی های غرب در این زمینه، به اتخاذ رویکردی منطقی از سوی غرب و به ویژه آمریکا وابسته است و تهدید و اعمال فشار، راه رسیدن به توافق نیست.


به هر روی، باید دید آیا در ادامه و تا زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات در آلماتی در اواخر فروردین، رفتار و موضع گیری های آمریکا شاهد تحولاتی خواهد بود یا مقامات این کشور قصد دارند رویکرد شکست خورده خود در قبال مذاکرات را بار دیگر مورد آزمون قرار دهند

۱۳۹۱/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...