نسخه چاپی

آنچه فوتبال اروپا دارد و ما نداریم

هر چند كه با انجام بازی‌های شب گذشته لیگ قهرمانان اروپا، دیدار شنبه دو تیم بزرگ اسپانیا تقریباً از یاد‌ها پاك شد اما نكات حاشیه‌ای و جانبی دیدار حساس دو تیم رئال مادرید و بارسلون مسائلی نیست كه بتوان به سادگی از كنار آن گذشت.

به گزارش نما، جوان در ادامه نوشت: بازی شنبه‌شب دو تیم در یک ساعت نامتعارف (۱۸:۳۰ به وقت تهران) برای علاقه‌مندان به فوتبال برگزار شد چرا که سال‌ها عادت کرده بودیم ال‌کلاسیکو را در ساعات پایانی شب تماشا کنیم. ‌وقتی علت را جست‌وجو کردیم به نکته‌ای ظریف و قابل تأمل پی‌بردیم که نشان از برنامه‌ریزی دقیق و منحصر به فرد در سطح اول فوتبال دنیا دارد.

ال‌کلاسیکو شنبه فقط به این دلیل در ساعت فوق برگزار شد که رئال مادرید فرصت استراحتی مطابق با رقیب دیشب خود یعنی منچستر یونایتد داشته باشد، منچستر شنبه‌شب درست همزمان با بازی رئال و بارسلون به مصاف نورویج رفته بود و اگر قرار بر این بود که رئال مثل همیشه در ساعت پایانی شب به میدان برود آن وقت چند ساعت کمتر از شاگردان فرگوسن استراحت می‌کرد. توجه داشته باشید فقط چند ساعت!

این روزها بحثی در فوتبال و لیگ‌برتر کشور مطرح است، بحثی اختلاف‌برانگیز مبنی بر اینکه چرا بازی‌های سه تیم مدعی اول قهرمانی همزمان برگزار نمی‌شود، به برنامه‌ریزی بازی‌ها که نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اگر به عنوان مثال در یک روز سه بازی برگزار شود، این سه بازی در سه ساعت مختلف و بعضاً بسیار تعجب‌برانگیز (۱۷:۲۵) برگزار می‌شود، البته این مسئله‌ای است که همیشه وجود داشته و به امروز و شرایط حساس سه تیم بالای جدول مربوط نمی‌شود، همیشه دیده‌ایم که بازی‌ها در ساعت‌های مختلف و پس و پیش برگزار شده و به ندرت اتفاق افتاده که تمام بازی‌ها در یک ساعت مشخص شروع شود.

البته بهانه‌های مختلفی نیز برای دست‌اندرکاران وجود دارد، نظیر پخش تلویزیونی مسابقات که این معضل با پوشش شبکه‌های استانی برطرف شده و بهانه‌ای است واهی،‌ پخش رقابت دو تیم استقلال و پرسپولیس نیز بهانه‌ای از همین دست است. چرا نحوه برنامه‌ریزی بازی‌های لیگ‌برتر به گونه‌ای است که به ندرت این دو تیم در یک روز به میدان می‌روند. بنابر این می‌توان نتیجه گرفت که این مدل برنامه‌ریزی و تعیین ساعت برای دیدار‌های لیگ‌برتر نیز مانند بسیاری از جوانب دیگر فوتبال مثلاً حرفه‌ای ما تنها نام حرفه‌ای را یدک می‌کشد و در مقام مقایسه با فوتبال سطح بالای دنیا به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارد.

فوتبال حرفه‌ای دنیا برای دقایق و ثانیه‌های بازیکنان برنامه دارد،‌هر چند که به هیچ عنوان نباید فوتبال بازیکنان و مربیان آنها را با فوتبال،‌ بازیکنان و مربیان خودمان مقایسه کنیم، اما تنها در یک نگاه لیگ‌برتر فوتبال ما برای کدامیک از اینها برنامه دارد؟ یا اصلاً می‌تواند برنامه داشته باشد؟

بازیکنان فوتبال ما آیا توان انجام چند بازی نفس‌گیر در طول هفته را دارند؟ کدامیک از مربیان ما توانایی برنامه‌ریزی برای چند بازی مهم پشت‌سر هم را دارند؟ به اینها اضافه کنید برنامه‌ریزان سازمان لیگ فوتبال را زمانی که نمی‌توانند حتی چند بازی را به صورت همزمان برگزار کنند، به هر حال همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید،‌ برای یک فوتبال مثلاً حرفه‌ای باید یک عده آدم مثلاً حرفه‌ای هم برنامه‌ریزی کنند تا ثمره آن این شود که در طول هفته شاهد بازی‌هایی در ساعات مختلف باشیم و بعد حسرت بخوریم که فوتبال اروپا چگونه برنامه‌ریزی می‌شود و فوتبال ما چگونه شنبه‌شب با دیدن برنامه‌ریزی ال‌کلاسیکو دوباره و چندباره به این نتیجه رسیدیم که ما از فوتبال حرفه‌ای تنها دریافت حرفه‌ای آن را یاد گرفته‌ایم و ادا و اطوار در آوردن و ژست‌های خاص آن را آموخته‌ایم.

۱۳۹۱/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...