نسخه چاپی

یك بام و دوهوای هسته ای غرب نشانه چیست؟

عکس خبري -يک بام و دوهواي هسته اي غرب نشانه چيست؟

مذاكرات هسته‌ای میان گروه۵+۱ و ایران در استانبول تركیه در حالی به پایان رسید كه بنا بر گفته «كا‌ترین اشتون» مسول سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا و «سعید جلیلی» دبیر كل شورای عالی امنیت ملی ایران، مذاكرات بسیار مثبت و سازنده بود.

مذاکرات هسته‌ای میان گروه۵+۱ و ایران در استانبول ترکیه در حالی به پایان رسید که بنا بر گفته «کا‌ترین اشتون» مسول سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا و «سعید جلیلی» دبیر کل شورای عالی امنیت ملی ایران، مذاکرات بسیار مثبت و سازنده بود.

شکل گیری چنین فضای رضایت بخشی در چندین سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

حالا اما يك هفته پس از نشست آلماتي كه ايران و گروه ۱+۵ آنرا مثبت ارزيابي كردند نشانه‌هايي ظاهر شده است كه غربي‌ها تغيير موضعي زودهنگام داده و در صدد برآمده‌اند شرط و شروط‌هاي جديدي را براي ايران تعيين كنند.

چند روز پيش يوكيا آمانو، مديركل آژانس سخنان غير سازنده‌اي در قبال ايران به كار برد و خواستار دسترسي فوري نمايندگان آژانس به سايت نظامي پارچين شد و در سوي ديگر هم گروه ۱+۵ بيانيه غيردوستانه‌اي را عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منتشر كرد كه با بيانيه منفي اتحاديه اروپا در قبال ايران تكميل شد.

محتواي اين گزارش‌ها حاكي از اين است كه غربي‌ها تنها به فاصله يك هفته، از اظهارات نسبتا مثبت خود در قبال ايران عدول كرده و به روال سابق برگشته‌اند.

اين در حالي است مقامات ايران رويكرد سازنده خود به نتايج مذاركات آلماتي را حفظ كرده‌اند. در تازه‌ترين نمونه هم فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي پيش‌بيني كرده كه مذاكرات آلماتي ۲ در نيمه فروردين روشن‌تر و مثبت‌تر از قبل خواهد بود.

در همين راستا اتحاديه اروپا ديروز مدعي شد كه سياست‌هاي ايران در به تعويق انداختن بازرسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تحقيقات بمب اتمي اين كشور غير قابل قبول است و نگراني خود را درباره گسترش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اعلام كردند.

بر همين اساس به گزارش رويترز ۲۷ عضو اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كردند كه ايران بايد فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند.

رويترز مدعي شد؛ ديپلمات‌هاي اروپايي مي‌گويند كه با تلاش‌هاي دولت سوئد لحن بيانيه اصلي كه پشت درهاي بسته قرائت شده را تغيير داده است.

در بيانيه‌اي كه به گفته رويترز مورد بازنگري قرار گرفته نسبت به آخرين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كه گفته بود ايران نصب سانتريفيوژهاي پيشرفته خود را افزايش داده ابراز نگراني شده است. اتحاديه اروپا همچنين در اين بيانيه آورده كه در زمينه عدم پيشرفت تحقيقات آژانس براي روشن شدن ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران نگراني وجود دارد.

براساس اين گزارش، اتحاديه اروپا به تاخير انداختن موضوع بازرسي آژانس از سايت‌هاي تحقيقاتي ايران را غير قابل قبول خوانده است.

همچنين وزير امور خارجه آمريكا نيز ادبيات خود درباره ايران را تغيير داده است.

جان كري اخيرا در مصاحبه با شبكه ABC مدعي شده كه به‌رغم اينكه مذاكرات هسته‌اي ايران ادامه دارد و تحريم‌هاي سخت عليه اين كشور اعمال شده، تهران به تلاش خود براي داشتن سلاح هسته‌اي ادامه مي‌دهد.

جان كري كه اولين سفر خارجي خود را به عنوان وزير خارجه آمريكا تجربه مي‌كند در رويكردي مدعي جويانه هشدار داد كه كه به‌رغم اينكه مذاكرات هفته گذشته در آلماتي قزاقستان برگزار شد و آمريكا هم آن را سازنده خواند، زمان براي ايران براي همكاري رو به اتمام است.

همزمان با طرح ادعاهاي تازه غرب عليه ايران اما، فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي درباره تقاضاي آژانس انرژي اتمي براي بازديد از سايت پارچين گفت: همانگونه كه قبلا گفته بودم سايت پارچين يك سايت هسته‌اي نيست و در آن فعاليت هسته‌اي صورت نمي‌گيرد و آژانس بايد مدارك خود را درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي در اين سايت ارائه دهد تا ما آن را با مسئولان نظامي مطرح كنيم.

عباسي گفت: ما جواب آنها را با فعاليت در آزمايشگاه‌ها و تاسيسات هسته‌اي خود مي‌دهيم. عباسي با اشاره به گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و غرب،‌مذاكرات آلماتي ۲ را روشن‌تر و اميدواركننده‌تر از مذاكرات قبلي دانست.منبع:جوان آنلاين

۱۳۹۱/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...