نسخه چاپی

ترویج سبك‌زندگی‌غربی با بودجه ارشاد!

عکس خبري -ترويج سبک‌زندگي‌غربي با بودجه ارشاد!

كوشكی با اشاره به بودجه میلیاردی وزارت ارشاد برای ترویج سبك زندگی غربی گفت: این وزارتخانه برای ترویج سبك زندگی دینی قدمی از قدم بر نمی دارد.

به گزارش نما، محمد صادق کوشکی در مورد آسیب ها و دستاوردهای سال 91 حوزه تفکر کشور به مهر گفت: دستاوردهای فکری مانند دستاوردهای صنعتی و فنی نیستند که برای یکسال باشند در طول زمان شکل می گیرند. اما تأکید رهبر انقلاب به بحث آزاد اندیشی و جایگاه آن در دانشگاه ها یکی از دستاوردهای فکری امسال بود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: نکته آسیب آن هم مهجور ماندن این بحث در محافل دانشگاهی و آکادمیک ما بود. بحث سبک زندگی نیز که قبلا بود و با تأکید و اشاره رهبری بیشتر گسترش یافت نیز از مهم ترین اتفاق فکری سالجاری بود.

وی در مورد عملکرد نهادهای فرهنگی در سالجاری هم افزود: بخش سینمایی وزارت ارشاد به نوعی نامطلوب ترین کارنامه خود را امسال داشت. به حدی که معاون سینمایی ارشاد در چشنواره فجر اقرار کرد که سینمای ایران در چند سال گذشته هیچ خدمتی به انقلاب اسلامی نکرده است. این در حالی است که همین معاونت سینمایی امسال بیشترین بودجه را برای ساخت فیلم لاله گذاشت که نقطه مقابل سبک زندگی دینی است.

کوشکی تصریح کرد: یعنی وزارت ارشاد برای ترویج سبک زندگی غربی بودجه میلیاردی خرج می کند اما برای ترویج سبک زندگی دینی قدمی از قدم بر نمی دارد. بعد معاون سینمایی در انتهای سال گله می کند که چرا سینماگران برای انقلاب کاری نمی کنند. این یک نمونه از عملکرد ارشاد است. در تأتر دیگر خط قرمزهای شرعی، اخلاقی و فقهی زیر پا گذاشته می شود. در حوزه مطبوعات با برداشتن یارانه کاغذ شاهد تعطیلی مطبوعات مستقل و غیر جناحی بودیم.

وی اظهارداشت: در مورد سازمان تبلیغات و حوزه هنری در رابطه با عدم نمایش آثار سخیف سینمایی گام مثبتی برداشت و از آن توقع می رود که تولید آثار ارزشی و انقلابی را بیشتر کند و فعالیت بیشتری از خود نشان دهد. البته دستگاه های کوچکتر که برای سازمان تبلیغات کار می کنند مانند دفتر سازمان تبلیغات اسلامی قم کارنامه قابل قبولی در حوزه فعالیت های فرهنگی از خود نشان داده اند.

کوشکی افزود: امسال صدا و سیما نمره قابل قبولی نداشت. اگر چه مشکلات کسر بودجه را عنوان می کند اما با هین مقدار بودجه شاهد افزودن چندین شبکه در صدا و سیما بودیم. اما اینها از لحاظ کمی است که قابل تقدیر هم است از نظر محتوایی شاهد یک شیب منفی در صدا و سیما بودیم. هنوز رکود فکری فرهنگی در صدا و سیما وجود دارد. برنامه های سازمان با برنامه های درخور یک دانشگاه عمومی و رسانه ملی فاصله عمیقی دارد.

وی ادامه داد: آموزش عالی و آموزش و پرورش به عنوان دو رکن حوزه تفکر کشور تکرار سالهای گذشته کردند. هیچ کدام گام جدی رو به جلو برنداشت.

کوشکی درمورد اینکه در پایان 91 چه نیاز فرهنگی و فکری را احساس می کنید که باید به آن پرداخته شود هم یادآورشد: هنوز وقتی صحبت از حوزه فرهنگ می شود خیلی ها یاد هنر می افتند در حالیکه هنر یک زیر مجموعه از فرهنگ است. فرهنگ در دین ما نیز جاری است یعنی کیفیت چگونه زیستن است دین ما فرهنگ ماست. هنوز مانند سالهای گذشته فرهنگ در بین تصمیم گیرندگان و رسانه ها مظلوم واقع شده است و همیشه دست چندم است. بخاطر مشکلات اقتصادی ای که امسال پیش آمد عملا حوزه فرهنگ نادیده گرفته شد. این مظلومیت وقتی دردناک تر می شود که باور داشته باشیم در نظام اسلامی فرهنگ مساوی با دین مردم است. ولی آن اهتمام و احترامی که باید به آن گذاشته شود قدر و قیمت فرهنگ نادیده گرفته شد باید کارهای زیادی صورت گیرد تا آن اهتمام و احترام لازم به حوزه فرهنگ برگردد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد اینکه شرایط فرهنگی و فضای فکری کشور را چگونه می بینید هم گفت: از یک طرف نشانه های امیدوار کننده ای می بینم که در بخش های مختلفی در جامعه از روستاهای دور و کشاورزان و دامپروران گرفته تا نخبگان دانشگاهی علائم مثبتی می بینم. دارند به لزوم تمدن سازی دینی پی می برند و هر کدام در گوشه ای سهم خودشان را در این تمدن سازی ایفا می کند و به اندازه درکی که از اهداف انقلاب دارند برای تحقق آن اهداف تلاش می کنند بویژه در حوزه رسیدن به درک عمومی از تمدن سازی دینی و ترویح سبک زندگی دینی نشانه های مثبتی دیده می شود.

کوشکی درپایان یادآورشد: از طرف دیگر آن رکودی که در اکثریت مسئولین و عدم درک و شناخت آنها نسبت به این مسائل مهم وجود دارد از نکات منفی است زیرا بخش مهمی از جامعه تابع مسئولان خود است و وقتی اکثر مسئولان درک لزوم تمدن سازی اسلامی را ندارند طبیعی است که اکثریت جامعه هم از شناخت و درک تمدن سازی دینی و سبک زندگی دینی عاجز می مانند.

۱۳۹۱/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...