نسخه چاپی

معامله 100میلیاردی منشور تقلبی كورش

هفت قاچاقچی عتیقه قصد داشتند منشور تقلبی كورش را به قیمت 100میلیارد تومان به یك تاجر بین‌المللی بفروشند اما پیش از این معامله سنگین به دام افتادند.

به گزارش نما چندی پیش گزارش محرمانه‌ای در اختیار فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که نشان می‌داد اعضای یک باند هفت‌نفره قصد فروش یک محموله عتیقه را دارند. بلافاصله تیمی از مأموران اطلاعات و عملیات با دستور سرهنگ محمدرضا عسگری، سرپرست یگان حفاظت، وارد عمل شد و مأموران با ردزنی‌های انجام‌شده متوجه شدند سردسته قاچاقچیان یک‌راننده ترانزیت است و آنها قصد دارند محموله را عصر دوشنبه 14اسفند‌ماه سال‌جاری در یکی از خیابان‌های مرکزی پایتخت به مشتری خود بفروشند. با این اطلاعات محل قرار محاصره شد و مأموران با دیدن دو مرد در این محل که ظاهرا نقش نگهبان را به‌عهده داشتند، به آنها مشکوک شدند.

دو نفر نیز یک کیف سامسونت در دست داشتند و کنار خیابان به انتظار ایستاده بودند. مأموران افراد مرموز را تحت نظر داشتند تا اینکه متوجه شدند سه عضو دیگر این باند سوار بر دو خودرو حوالی محل قرار هستند و آنجا را کاملا زیر نظر دارند. همه‌‌چیز حکایت از این داشت که مأموران با باندی حرفه‌ای روبه‌رو هستند و این معامله ارزش زیادی دارد. مأموران که مطمئن بودند این افراد همان کسانی هستند که قصد فروش محموله عتیقه را دارند، عملیات ضربتی خود را آغاز کردند و هر هفت نفر آنها را قبل از اینکه بتوانند از محل فرار کنند، دستگیر کردند. این در حالی بود که در بازرسی از کیف سامسونت سردسته باند شیء عتیقه که داخل یک جعبه جاسازی شده بود کشف شد. این شیء چیزی نبود جز منشور کورش.

معامله 100میلیاردی

با دستگیری اعضای این باند، لوح منشور برای تعیین قدمت و ارزشگذاری در اختیار کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرارگرفت که کارشناس مربوطه بعد از بررسی لازم اعلام کرد این منشور تقلبی است و به طرز ماهرانه‌ای از روی نمونه اصلی آن کپی‌برداری شده است. این در حالی بود که از متهمان یک برگه آنالیز کشف شد که نشان می‌داد آنها در سال89 به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رفته و یک برگه آنالیز درباره سنگ منشور گرفته‌اند تا با دراختیارداشتن آن بتوانند خریدار را فریب بدهند و طوری وانمود کنند که شیئی که در اختیار دارند اصل و دارای ارزش است. آنها سپس با پیداکردن یک تاجر بین‌المللی و گفتن این جمله که منشوری که در اختیار دارند، یکی از چند منشوری است که در زمان کورش ساخته شده، قصد داشتند این شیء را به قیمت 100میلیارد تومان به وی بفروشند.مأموران همچنین متوجه شدند که اعضای باند روزی که دستگیر شده‌اند قرار بوده پنج میلیارد تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت از تاجر بین‌المللی بگیرند و مابقی پول را بعد از مشخص‌شدن اصالت منشور و خروج آن از کشور دریافت کنند.

گنج بزرگ تاریخی

بعد از دستگیری متهمان، تحقیق از سردسته باند شروع شد. مرد میانسال گفت: من راننده ترانزیت هستم و به شهرهای مختلفی سفر می‌کنم تا اینکه دو سال پیش در شهرستان مرودشت تریلی‌ام پنچر شد و مجبور شدم کنار جاده توقف و لاستیک پنچرشده را تعویض کنم. در آنجا رودخانه‌ای بود که کنارش سنگ‌های مختلفی وجود داشت. برای پنچرگیری نیاز به یک سنگ داشتم برای همین به حاشیه رودخانه رفتم تا اینکه چشمم به منشور افتاد. با دیدن آن خشکم زده بود.

نگاهی به خطوط روی آن انداختم. خطوط میخی آن خیلی با دقت حک شده بود. حیرت‌زده شده بودم و آن را با خودم به تهران آوردم و بالاخره بعد از دو سال تصمیم گرفتم آن را بفروشم. در این مدت از طریق دوستان مشتریان زیادی به من معرفی شده بود تا اینکه بالاخره تصمیم گرفتم آن را با کمک دوستانم به یک تاجر بین‌المللی بفروشم. 100میلیارد تومان به‌عنوان قیمت این منشور تعیین شد و قرار بود روز معامله پنج میلیارد تومان از تاجر بگیریم و وی مابقی را هم چند روز بعد به حسابمان واریز کند. آن روز با شش نفر از دوستانم که هر کدام نقش خاصی برعهده داشتند در محل قرار حاضر شدیم اما پیش از معامله به دام مأموران افتادیم. قاضی سیدسجاد منافی‌آذر، بازپرس شعبه12 دادسرای ناحیه پنج تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: تحقیقات از اعضای این باند ادامه دارد تا زوایای پنهان پرونده درخصوص اینکه این منشور تقلبی توسط چه کسانی ساخته‌شده مشخص شود.

۱۳۹۱/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...