نسخه چاپی

مرگبارترین و گران ترین جنگنده آمریكا

عکس خبري -مرگبارترين و گران ترين جنگنده آمريکا

بروز نقایص مرگ بار در كابین خلبان گرانترین جنگنده ارتش آمریكا یعنی جنگنده F-۳۵ ، مشكلات روزافزونی را برای برنامه این جنگنده‌ها در پنتاگون موجب شده است.

به گزارش نمابه نقل از ايسنا، چند هفته پس از آنکه یک ناوگان جنگنده‌های F-۳۵ بنا به دلایل نامرتبط از پرواز منع شد پنتاگون در گزارشی هشدار داد هر خلبانی که سوار این جنگنده‌های گران قیمت شود حتی بدون وارد شدن به جنگ خود را در خطر قرار داده است.

در یک سند افشا شده از سوی اداره ارزیابی و آزمایش عملیاتی وزارت دفاع آمریکا که خطاب به معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا فرستاده شده طی مقدمه‌ای هشدار داده شده که حتی ماموریت‌های آموزشی در حال حاضر از طریق این جنگنده‌ها نمی‌توانند با ایمنی لازم انجام شوند.

در این گزارش تصریح شده است سیستم مدیریت آموزشی در مقایسه با باقی مرکز آموزش یکپارچه از توسعه عقب مانده و از کارایی برنامه ریزی شده برخوردار نیست.

همچنین مایکل گیل‌مور، مدیر اداره ارزیابی و آزمایش عملیاتی در گزارش خود به شرح چند مورد نقص که باعث به خطر افتادن امنیت هر خلبانی که وارد این جنگنده شود، پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: در جنگنده‌های F-۳۵ دید خلبان به بیرون از کابین کمتر از دیگر جنگنده‌های نیروی هوایی است.

در جایی دیگری از این گزارش گیلمور به نقل قول از خلبان‌هایی که با جنگنده F-۳۵ ماموریت آموزشی انجام داده‌اند پرداخته و گفته است: محل استراحت سر در صندلی خلبان بیش از حد بزرگ است و مانع دید عقب و زنده مانده خلبان در جریان درگیری‌های زمینی و هوایی می‌شود.

درادامه این گزارش آمده است : دید کم به عقب اغلب باعث خواهد شد که خلبان در هر باردرگیری هدف قرار بگیرد.

پنتاگون در گزارش خود پذیرفته است که دید به عقب در آینده تبدیل به مشکل مهم همه خلبان‌های F-۳۵ خواهد شد.

در بخش دیگری از گزارش به شرح ۸ نقص عمده در جنگنده‌های F-۳۵ که زنگ خطر را در پنتاگون به صدا درآورده پرداخته شده است. از جمله این نقص‌ها کمبود بلوغ جنگنده‌ها،‌ کاهش آگاهی خلبان از وضعیت در موقعیت اضطراری،‌ خطر آتش گرفتن مخازن سوخت جنگنده و همین طور ناتوانی خلبان در خروج از جنگنده خود طی موقعیت‌های اضطراری و حتی غرق شدن در صورت افتادن در آب هستند.

این گزارش تصریح می‌کند هیچ اطمینانی وجود ندارد که خلبان بتواند با ایمنی لازم ماموریت‌های حیاتی را اجرا کند.

براساس برآوردهای جدید، ارزش هر جنگنده F-۳۵ حدود ۲۳۸ میلیون دلار بوده و کل برنامه این جنگنده تا سال ۲۰۵۰ معادل یک تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

۱۳۹۱/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...