نسخه چاپی

هشدار وزیر ارشاد به نمایندگان مجلس

وزیر ارشاد با اشاره به كاهش اعتبار مالی بخش فرهنگ در بودجه سال 1392 گفت: اگر بودجه بخش فرهنگ كاهش پیدا كند، خود نماینده‌ها هم با مشكلاتی مواجه خواهند شد چون اهالی بخش فرهنگ و هنر حوزه‌های انتخابیه آنها توقعاتی دارند كه باید برآورده شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه 19 بهمن در حاشیه جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره فرهنگی- هنری خلیج فارس در پاسخ به سئوالی درباره حذف بخش یارانه‌ای نمایشگاه کتاب تهران، آن را رد کرد و در عین حال گفت: البته ما در بحث حضور ناشران خارجی، مشکلاتی را به خاطر مسائل مربوط به انتقال ارز داشته‌ایم و خود این هم امر عجیبی است، چون غربی‌ها که می‌گویند ایران را تحریم کرده‌ایم، می‌خواهند روی مسائل فرهنگی هم اثرگذار باشند.

وی افزود: البته هر سال از نمایشگاه کتاب تهران استقبال می‌شود و ناشرانی از کشورهای اروپایی و کشورهای مختلف می‌آیند و در آن حضور پیدا می‌کنند و ما هم مشکلاتی داشته‌ایم اما سعی کرده‌ایم همه مشکلات را از سر راه برداریم تا این رویداد بسیار مهم ملی و بین‌المللی آسیبی نبیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: البته افزایش قیمت‌ها به طور طبیعی هست و همانطور که در بخش داخلی هست، ممکن است در بخش کتاب‌های خارجی هم باشد.

حسینی در مورد برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای آغاز سال 92 هم گفت: شاید در گذشته برنامه‌های فرهنگی هنری بیشتر در پایان سال متمرکز می‌شد ولی امسال از همان روز نوروز، بخش‌های مختلف وزارت ارشاد به خصوص معاونت هنری برنامه‌های خوبی در تهران و استان‌ها تدارک دیده‌اند تا در ایام تعطیلات عید کارمان را به خوبی انجام دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته سال 92 بهتر از سال جاری باشد و در ادامه از راه‌اندازی موسسه‌ای به نام «هنرمندان پیشکسوت» در چند وقت پیش خبر داد و افزود: با حمایت آقای رئیس جمهور در همین پایان سال اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به این موسسه اختصاص پیدا کرد.

وزیر ارشاد همچنین گفت: صندق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌‌نگاران سال آینده هم در سال آینده حمایت جدیتری از این قشر خواهد داشت.

حسینی درباره کاهش بودجه بخش فرهنگ نیز گفت: بودجه‌ خیلی از دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده ولی به هر حال نمایندگان هم به این مسئله واقف هستند که نیاز است در این زمینه عنایت بیشتری صورت گیرد چون کل بودجه فرهنگ و هنر در مقایسه با دیگر بخش‌ها، قابل مقایسه‌ نیست و امکانش هست که افزایش هم پیدا بکند.

وی در پاسخ به این سئوال که چه پیگیری برای این کار (افزایش بودجه) انجام خواهید داد؟ تاکید کرد: الان دیگر از دست ما خارج است و خود نمایندگان باید پیشنهادهایشان را مطرح کنند و آنها هم به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی هم کمابیش در جریان مسائل هستند چون مدام از ما می‌خواهند که باید از فعالیت‌های فرهنگی هنری و یا نشریات استانی و محلی در شهرستان‌ها حمایت بیشتری صورت گیرد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه «لازمه این کارها این است که بودجه بیشتری به بخش فرهنگ و هنر اختصاص پیدا بکند» گفت: این مسئله‌ای است که تک تک نمایندگان با آن درگیر هستند و اگر بودجه بخش فرهنگ کاهش پیدا بکند، خود نماینده‌ها هم با مشکلاتی مواجه خواهند شد چون این توقع هنرمندان هر منطقه است. ما هم باید پروژه‌های عمرانی مان را به پایان برسانیم و هم در زمینه برنامه‌های فرهنگی و هنری که کم هم نیستند، فعالیت داشته باشیم.

حسینی در پاسخ به این سئوال که چه کتابی را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌کنید؟ افزود: کتاب‌های خوبی در کتاب فصل و کتاب سال معرفی شده و رمان‌های خوبی درآمده که توصیه می‌کنم مردم وقتشان را به خواندن آنها اختصاص دهند. خود من هم تعدادی کتاب و گزارش را کنار گذاشته‌ام که در ایام تعطیلات بخوانم.

۱۳۹۱/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...