نسخه چاپی

سركوب شبكه های اجتماعی توسط دیكتاتوری عربستان

عربستان سعودی پنجشنبه ۱۷ اسفند، شماری از فعالان در شبكه‌های اجتماعی را به «نشر اكاذیب» درباره زندانیان این كشور متهم كرد.

به گزارش نما به نقل از رویداد، نگرانی برای سرنوشت هزاران تن از بازداشت‌شدگان امنیتی در عربستان سعودی، به شروع اعتراض‌هایی در این کشور انجامیده است. مقام‌های عربستان سعودی می‌گویند که بازداشت‌شدگان از اسلام گرایان تندرو هستند.

1.jpg


 اوج این اعتراض‌ها و تظاهرات، هفته گذشته در شهر «بریده» برگزار شد؛که نیروهای امنیتی 161 نفر در ارتباط با این تظاهرات را دستگیر کردند.

2.jpg


تظاهرات هفتهِ گذشته، دور تازه ای از اعتراضات بود که خویشاوندان دستگیر‌شدگان در روزهای گذشته در قصیم و ریاض ترتیب داده بودند.

ماه گذشته بیش از 100 نفر از روحانیون وهابی، طی نامه‌ای به عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، خواستار حل و فصل مساله بازداشت‌شدگان شده بودند. آنها در نامه خود به نقش دین در جامعه سعودی و در عین حال پشتیبانی روحانیون از قانون منع اعتراض‌ها اشاره کرده بودند.


به گزارش خبرگزاری رویترز؛ منصور ترکی (سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی) گفته است که برخی از افراد، از شبکه‌های اجتماعی سوء استفاده کرده و اطلاعات دروغ منتشر می‌کنند. او ادامه داد که این افراد باعث می‌شوند که برخی از خویشاوندان دستگیرشدگان؛ اعتراض‌های خیابانی ترتیب دهند.



ترکی افزود که دو هزار و 772 تن از بازداشت‌شدگان هم‌اکنون در زندان‌های امنیتی نگهداری می‌شوند. او ادامه داد که فعالان با «نشر اکاذیب» درباره نحوه رفتار با بازداشت‌شدگان، خانواده‌های آنها را برای راه‌اندازی اعتراض تحریک می‌کنند.


یکی از فعالان حقوق بشر که به «نشر اکاذیب» متهم شده، پیشتر شمار دستگیرشدگان را حدود 30 هزار نفر ارزیابی کرده بود.



خانواده‌های برخی از بازداشت‌شدگان می‌گویند که بستگان آنها از چند سال پیش بدون اتهام و محاکمه در زندان به سر می‌برند و نیروهای امنیتی با آنها بد رفتاری می‌کنند. برخی نیز می‌گویند که بستگانشان با وجود پایان دوره محکومیت، همچنان در زندان به سر می‌برند.


شماری از فعالان حقوق بشر می‌گویند: برخی از افراد که خواهان تغییر سیاسی یا برگزاری انتخابات در عربستان سعودی هستند، با اتهام‌های امنیتی بازداشت می‌شوند و مقام‌های سعودی این اتهامات را نفی می‌کنند.


از سال‌های 2003 تا 2006 میلادی، سازمان القاعده حملاتی علیه اهداف دولتی و خارجی در عربستان سعودی انجام داد. این مساله باعث شد که حکومت سعودی عملیات امنیتی شدیدی علیه اسلام گرایان تندرو ترتیب دهد. پس از آن سازمان القاعده در شبه جزیره عرب که مقر اصلی‌اش در یمن است، وعده داد که به حکومت آل سعود پایان دهد.

۱۳۹۱/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...