نسخه چاپی

سفير سابق آمريكا در اسراييل:

ایران خارج از كنترل غرب و آمریكاست

سفیر سابق آمریكا در سرزمین اشغالی با توجه به تحریم‌های آمریكا علیه ایران نوشت: آمریكا و غرب هر چه برای مهار ایران تلاش كنند، موفق نخواهند شد، ایران از كنترل ما خارج است.

به گزارش نمانیوز به نقل از مشرق، انديشكده بروكينگز[1] در مقاله‌اي به قلم "مارتين اينديك"[2] سفير سابق آمريكا در سرزمين اشغالي و مدير برنامه سياست خارجي در بروكينگز با عنوان "چرخش ايران از كنترل خارج است"، سياست‌هاي اعلامي و اعمالي "باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا عليه ايران را متناقض و ناقص معرفي كرده و مي‌نويسد: راهبرد ديپلماسي اجبار اوباما نه تنها به سود آمريكا نيست بلكه نتيجه عكس داشته و اوباما را دچار سردرگمي و شكست خواهد كرد.

اينديك مي‌نويسد: از زماني كه دولت اوباما بر اساس راهبرد ديپلماسي اجبار و براي متوقف كردن برنامه‌هاي هسته‌اي ايران، تحريم‌هاي سنگيني عليه اين كشور وضع كرده است، به نظر مي‌رسد اين راهبرد از اساس غلط و ناقص طراحي شده است و انچه كه اوباما نيت داشت است، نه تنها به نتيجه نمي‌رسد بلكه نتيجه‌اي عكس براي وي داشته و اوباما را در مرحله خطرناكي قرار خواهد داد و ايران به جاي قبول كردن مذاكرات صلح، به سمت آمادگي براي توليد سلاح هسته‌اي يا آستانه سلاح هسته‌اي پيش برود.

تنها تصور اوباما درباره برنامه هسته‌اي و رها كردن آروزي رسيدن به سلاح هسته‌اي از سوي ايران، به زانو در آوردن اين كشور بواسطه تحريم بانك مركزي، تحريم صادرات نفت است؛ در حالي كه رهبر ايران "آيت‌الله خامنه‌اي" در اظهارات خود تحريم‌هاي عليه ايران را بي اثر و بي نتيجه معرفي كرده است.

از سوي ديگر، ماه گذشته سرپرست تيم مذاكره كننده هسته‌اي ايران اعلام كرد كه ايران براي مذاكره آماده است يعني شاهدي بر اينكه راهبرد رئيس جمهور موفق بوده است و ايران مجبور به پذيرش مذاكره شده است لكن، اين نتيجه گيري در بهترين حالت ممكن، افكاري پوچ و واهي است.

سفير سابق آمريكا در سرزمين اشغالي در ادامه مقاله خود مي‌نويسد: ايران سرعت برنامه هسته‌اي خود را نه تنها كاهش نمي‌دهد بلكه در ماه‌هاي اخير بخلاف تصور غرب، سانتريفيوژ‌هاي موثرتر و بيشتري براي غني سازي اورانيوم استفاده مي‌كند.

اينديك مي‌گويد: موافقان راهبرد فعلي رئيس جمهور، بي اعتنايي ايران مقابل اوباما را پيش درامدي بريا امتياز دادن ايران معرفي مي‌كنند لكن انچه ما از واكنش ايران شاهد هستيم، عدم ضعف اين كشور را نشان مي‌دهد و اينكه رژيم ايران مي‌داند مقابل برگشت از اين راه، بن بست است؛ از سوي ديگر، بدتريم اقدام ممكن از سوي رهبر ايران، نشان دادن ضعف از خود است با اين تصور كه اگر از خود ضعف نشان دهد، گروه‌هاي مخالف داخلي بهره برده و رژيم را از داخل با چالش مواجه مي‌كنند.

با توج به تجربه رهبر ايران درباره عاقبت "صدام حسين" و "معمر قذافي" و كوتاه آمدن اين دو مقابل فشار جهاني، عملا با تحت كنترل درامدن برنامه هسته‌اي ايران، تهاجم نظامي عيله ايران شروع خواهد شد تا رژيم تغيير كند، لذا رهبر ايران هيچگاه كنترل بين‌المللي در برنامه هسته‌اي اين كشور را قبول نخواهد و ما وارد تسلسل خواهيم شد.

اينديك مي‌افزايد: از سوي ديگر، آستانه تحمل اسرائيل نيز با توجه به عدم توقف ايران به سرعت در حال كاهش است و اسرائيل به دنبال تشويق آمريكا براي وارد شدن به جنگ عليه اين كشور است در حالي كه اوباما سعي مي‌كند با استفاده از تحريم‌هاي سنگين‌تر عليه ايران، نظر اسرائيل درباره حمله به اين كشور را تغيير دهد زيرا اكثر كارشناسان نظامي به نتيجه منفي حمله اسرائيل به ايران هشدار داده‌اند.

به نظر مي‌رسد تنها راه برون رفت از مثلث بسته فعلي اوباما، نتانياهو و [آيت‌الله] خامنه‌اي، جلب اعتماد [آيت‌الله] خامنه‌اي توسط اوباما است مبني بر اينكه رئيس جمهور به دنبال سرنگوني [آيت‌الله] خامنه‌اي و رژيم ايران نيست؛ لكن با توجه به تشديد تحريم‌هاي سنگين عليه ايران اين امكان عملا ميسر نشده و بازهم ما دچار تسلسل خواهيم شد.

مارتين اينديك، به دليل تئوری‌اش موسوم به "سیاست مهار دوگانه" که در طول جنگ ایران و عراق، تبدیل به سیاست رسمی ایالات متحده آمریکا در برخورد با دو کشور ایران و عراق شد، شهرت دارد.

مارتین اینديک، در سال ۱۹۸۲ میلادی، به عنوان «مدیر تحقیقات» به کمیته روابط عمومی آمریکا و رژيم صهيونيستي پیوست؛ به مدت هشت سال به عنوان موسس و مدیر اجرایی انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن خدمت کرد وی اکنون، مدیر مرکز سابان در سیاست‌گذاری خاورمیانه در موسسه بروکینگز است.

وی همچنین سمت دستیار ویژه سیاست خارجی بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا و دستیار مشاور امنیت ملی در امور مربوط به نزاع اعراب و رژيم صهيونيستي، ایران و عراق را در كارنامه خود دارد.








-1Brookings Institution

-2Martin Sean Indy

۱۳۹۱/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...