نسخه چاپی

بودجه ۹۲ با بودجه دهه ۶۰ تفاوت ندارد

عکس خبري -بودجه ?? با بودجه دهه ?? تفاوت ندارد

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس از عدم تفاوت بودجه سال آینده با بودجه‌های دهه ۶۰ یا ۷۰ خبر داد و گفت: سازمان امور مالیاتی توانایی و امكان وصول كامل مالیات را ندارد زیرا این سازمان نیازمند امكاناتی نظیر نیروی انسانی و پرسنل است.

به گزارش نمابه نقل از فارس، عزت‌الله یوسفیان ملا در خصوص توجه به اقتصاد مقاومتی در بودجه سال آتی، اظهار داشت: این بودجه با بودجه سال‌های گذشته تفاوت چندانی ندارد مگر در برخی ردیف‌ها که اعداد و ارقام آن با درصدی کاهش یا افزایش دیده ‌می‌شود و تغییراتی که مطابق با اقتصاد مقاوتی باشد در این بودجه مشاهده نمی‌شود.

* کاهش سالانه ۲۰ درصد وابستگی به درآمدهای نفتی در برنامه ۵ ساله توسعه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی که در راستای اقتصاد مقاومتی در بودجه لحاظ شده گفت: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی جزو برنامه ۵ ساله است چرا که مقرر شده بود هر ۲ یا ۳ سال در برنامه سوم و چهارم توسعه سالی ۲۰ درصد از اتکاء بودجه به نفت کاسته شود تا ۱۰۰ درصد این وابستگی قطع شود.

وی افزایش درآمد ناشی از صادرات غیرنفتی را هنر دولتمردان عنوان کرد و گفت: با افزایش تولیدات داخلی و توسعه صادرات فرش ایران که در جهان زبانزد است و افزایش و توسعه ذخایر معدنی فراوان در ایران و صادرات پسته می‌توان، اتکاء سالانه ۲۰ درصد به دلار و در نهایت وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داد.

یوسفیان ملا افزود: در کنار صادرات نفت باید همزمان صادرات سایر کالاهای ایرانی نیز وجود داشته باشد نه اینکه همه صادارت داخلی نابود شود.

* امکان وصول درآمدهای مالیاتی وجود ندارد

این نماینده مجلس در خصوص افزایش مالیات در سال آینده، اظهار داشت: افزایش دریافت مالیات یعنی فشار بر مردم،‌ دولت می‌تواند با ساماندهی و نظارت بیشتر بر بنگاه‌های خرید و فروش که روزانه در این راستا هزاران میلیارد معامله صورت می‌گیرد، با ثبت این معاملات، درآمد مالیاتی کسب کند.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با استفاده از معافیت مالیاتی باعث ایجاد انگیزه در فرد سرمایه‌گذار در مناطق محروم شود، گفت: از طرفی سازمان امور مالیاتی توانایی و امکان وصول کامل مالیات را ندارد زیرا این سازمان نیازمند امکاناتی نظیر نیروی انسانی و پرسنل است اما تاکنون نیز اظهار عجز در خصوص دریافت مالیات بیشتر و یا جلوگیری از فرار مالیاتی را عنوان نکرده در صورتی که بخش عمده‌ای از مالیات‌ها جزو مالیات‌های فراری هستند.

* مبنای نرخ ارز بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص نرخ ارز و قیمت نفت، اظهار داشت: به طور معمول قیمت ارز و نفت یک عدد تخمینی است و نمی‌توان به صورت دقیق این رقم را مشخص کرد به همین منظور در قانون برنامه ۵ ساله نرخ ارز شناور مدیریت شده، تعیین شده البته این نرخ تاکنون در ایران شناور بوده و در گذشته مدیریت نشده است.

وی با بیان اینکه معتقدم مبنای نرخ ارز اگر بین رقم ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود، عادلانه‌تر است، گفت: در گذشته به طور معمول برای به دست آوردن مبنای فرضی قیمت نفت و پایه بودجه، تعداد بشکه‌های نفت صادر شده را با قیمت فرضی دلار و نفت، ضرب کرده و رقم به دست آمده به عنوان مبنا در نظر گرفته می‌شد.

یوسفیان‌ملا اضافه کرد: اگر قیمت واقعی نفت از قیمت محاسبه‌ فرضی بالاتر باشد، آن قیمت اضافه به صندوق ذخیره ارزی وارد می‌شود و اکنون این صندوق، با نام صندوق توسعه ملی‌ نامگذاری شده است.

* بودجه سال ۹۲ با بودجه دهه ۶۰ یا ۷۰ تفاوت چندانی ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اختصاص بودجه به بخش عمرانی، عنوان کرد: بودجه به صورت فلـّه‌ای به بخش عمرانی اختصاص داده ‌می‌شود، به طور مثال به تمامی ۴ هزار ردیف بودجه ملی به طور میانگین ۱۰ درصد به ارقام آن اضافه یا کم می‌شود و هیچوقت پروژه‌های داخل کشور به طور دقیق آنالیز و بررسی نمی‌شوند تا برای پروژه براساس استحقاق مورد نیاز، بودجه اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه تغییرات ارقام بودجه به صورت علمی و حساب شده نیست، گفت: افزایش یا کاهش ارقام بودجه در حقیقت رفع تکلیف و تکرار مکرّرات است و به جرأت می‌توان گفت بودجه سال ۹۲ با بودجه دهه ۶۰ یا ۷۰ تفاوت چندانی ندارد.

* پرداخت میلیاردها ریال خسارت به پیمانکاران به دلیل تأخیر در ارائه بودجه

یوسفیان‌ملا با اشاره به این مطلب که بودجه ۱۲ ماهه با ۳ ماه تأخیر به مجلس ارائه شده و اکنون ۹ ماه از آن باقیمانده است، خاطر نشان کرد: در این ۹ ماه اگر تخفیف‌ها، دستورالعمل‌ها، مبادله‌ها و تخصیص اعتبارات بین سازمان مدیریت، خزانه و وزارتخانه مربوطه اعمال شود، سال مالی سپری خواهد شد.

وی به تأخیر ۸۴ روزه دولت در ارائه بودجه سال ۹۲ به مجلس و دو نیم شدن این بودجه اشاره کرد و گفت: در آینده تأخیر ارائه بودجه باعث پرداخت میلیاردها ریال خسارت به پیمانکاران می‌شود یعنی با توجه به نوسانات قیمت در نرخ مصالح بسیاری از این پروژه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...