نسخه چاپی

شغل جدید میمون فضانورد ایران

بر اساس اعلام مسئولان سازمان فضایی ایران قرار است از «آفتاب» نخستین میمون فضانورد ایرانی در قفسی درموزه یا باغ وحش در جهت ترویج علوم و فناوری‌های فضایی استفاده شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر محمد ابراهیمی، رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی پژوهشگاه فضایی ایران در پاسخ به این که «آفتاب» نخستین میمون فضانورد ایرانی در آینده چه کار خواهد کرد، گفت: در حال طراحی قفسی برای آفتاب هستیم که فضای بزرگی داشته باشد تا پس از مدتی که خیال‌مان از نظر اینکه داده‌های علمی این پروژه ثبت شده است، آسوده شد از آن برای دانش‌آموزان و دانشجویان در ترویج علوم و فناوری‌های فضایی استفاده شود.

وی افزود: همچنین به دنبال این هستیم که در کنار بازدید عموم از نخستین میمون فضانورد ایرانی، اطلاعاتی در خصوص فضانوردی و اعزام موجودات زنده به فضا به بازدیدکنندگان ارائه دهیم.

دکتر ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر «آفتاب» نخستین میمون فضانورد ایرانی سه سال سن دارد، تصریح کرد: معمولا این میمون‌ها تا بالای 10 سال هم عمر می‌کنند و جثه آن نیز از حالت فعلی، مقداری بزرگتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پرتاب‌های بعدی کاوشگرها قطعا از «آفتاب» استفاده نخواهد شد، خاطرنشان کرد: ممکن است از نژاد میمون «رزئوس» در برنامه‌های بعدی پرتاب کاوشگر استفاده کنیم و معمولا در دنیا هم یک بار از موجودات زنده در پرتاب درفضا استفاده می‌کنند.

رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: هم اکنون در حال بررسی چند مکان برای استقرار «آفتاب» جهت استفاده از آن برای فعالیت‌های ترویجی در زمینه علوم و فناوری‌های فضایی هستیم و چون نگهداری از این میمون باید به روز باشد، برای موزه‌های معمولی نگهداری از آن سخت است البته ممکن است که در باغ وحش هم نگهداری شود؛ بنابراین وقتی که مکان مناسب مشخص شد بازنشستگی «آفتاب» را اعلام خواهیم کرد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...