نسخه چاپی

گلایه آیت الله خامنه ای به هاشمی/ سخنان هشدارگونه هاشمی به مسئولان نظام

عکس خبري - گلايه آيت الله خامنه اي به هاشمي/ سخنان هشدارگونه هاشمي به مسئولان نظام

اقای‌خامنه‌ای‌ تلفن‌ كردند و از عدم‌ مراعات‌ سیاست‌ خارجی‌ در تبلیغات‌ رادیوتلویزیون‌ گله‌ داشتند. برای‌ پاسدارانشان‌ از من‌ خانه‌ای‌ اطراف‌ مجلس‌ خواستند. ما خانه‌های‌ اطراف‌ مجلس‌ را می‌خریم‌. گفتم‌ اینها برای‌ نمایندگان‌ است‌. قرار شد در جای‌ دیگری‌ نزدیك‌ خودشان‌ كه‌ در اختیار مجلس‌ است‌، داده‌ شود.

به گزارش نماآیت الله هاشمی در بیان خاطراتش از 20 اسفند 1360 می نویسد,

گلایه آیت الله خامنه ای به هاشمی/ "سیاست خارجی نظام در تبلیغات تلویزیونی مراعات نمی شود "

صبح‌ زود به‌ مجلس‌ رفتم‌. جلسه‌ علنی‌ در ادامه‌ بررسی‌ لایحه‌ بودجه‌ داشتیم‌.هنوز مخالف‌ و موافق‌ در کلیات‌ صحبت‌ می‌کنند؛ خسته‌ کننده‌، کم‌ محتوا. ساعت‌ ده‌ جلسه‌ را به‌ آقای‌خوئینی‌ها نایب‌ رئیس‌ سپردم‌ و به‌ دفترم‌ رفتم‌. آقای‌خامنه‌ای‌ تلفن‌ کردند و از عدم‌ مراعات‌ سیاست‌ خارجی‌ در تبلیغات‌ رادیوتلویزیون‌ گله‌ داشتند. برای‌ پاسدارانشان‌ از من‌ خانه‌ای‌ اطراف‌ مجلس‌ خواستند. ما خانه‌های‌ اطراف‌ مجلس‌ را می‌خریم‌. گفتم‌ اینها برای‌ نمایندگان‌ است‌. قرار شد در جای‌ دیگری‌ نزدیک‌ خودشان‌ که‌ در اختیار مجلس‌ است‌، داده‌ شود.

ظهر چند ملاقات‌ داشتم‌. عصر کلاس‌ مواضع‌ حزب‌ جمهوری‌ بود که‌ دربار ه‌فلسفه‌ تاریخ‌ درس‌ دادم. بعد از جلسه‌، گروهی‌ از سبزوار آمدند و راجع‌ به‌ آقای‌علوی‌ عالم‌ شهر حرف هایی‌ داشتند. منظورشان‌ این‌ بود که‌ حمایت‌ ما را برای ‌مبارزه‌ با او جلب‌ کنند.
آقای‌ نظران‌ برنامه‌ جلسه‌ آینده‌ شورای‌ عالی‌ دفاع‌ را آورد و آمار تلفات‌ انسانی‌از اول‌جنگ‌ تاکنون‌. رقم‌، آن‌ مقدار که‌ مبالغه‌ آمیز گفته‌ می‌شود، نیست‌.


دعوت آیت الله خامنه ای از هاشمی برای چه بود؟ / تذکر هاشمی به ولایتی درباره جواب به روسها
در خاطرات 20 اسفند 1366 هاشمی نیز آمده است؛

پیش از آفتاب، موشک عراقی ها به تهران رسید و در فضا منفجر شد. در اخبار زمزمه حفاظت آمریکا از سایر کشتی‌ها در خلیج‌فارس که پرچم آمریکا را ندارند، بلند شده که تحول خطرناکی خواهد بود. ساعت هشت و ربع به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مطلب مهمی نبود.

آقای مصطفی هاشمی[طبا] آمد و گزارش پیشرفت طرح های مهم انقلاب را آورد. درباره فولاد مبارکه صحبت کردیم. آقازاده وزیر نفت آمد. از مشکلات حمل نفت و کار پالایشگاه‌ها در اثر حملات عراق گفت و خواست که آقای روحانی به آنها بیشتر توجه داشته باشد. آقای وحید گرجی [مترجم سفارت ایران در پاریس] که اخیراً در فرانسه آن ماجراها را داشت، آمد و گزارشی داد و از ضعف تحرک وزارت اطلاعات گله داشت.

دکتر ولایتی و [ناصر] نوبری سفیرمان در روسیه آمدند. درباره متن جواب آقای ولایتی به وزیر خارجه شوروی مشورت کردند، تذکراتی دادم. دکتر روحانی آمد. درباره جنگ صحبت شد و از جلسه دیشب جامعه روحانیت مبارز گزارش داد که به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. آقای خامنه‌ای تلفنی خواستند که شب در دفتر ایشان، با آقایان مهدوی کنی و موسوی اردبیلی درباره انتخابات مذاکره کنیم.

نخست وزیر تلفنی خواست که به [آقای موسوی خوئینی ها] دادستان کل کشور بگویم که مانع گرفتن اسکناس از ذخایر نشوند. آقای آقامحمدی آمد و درباره سیاست مقابله به مثل زدن شهرها پیشنهادهایی داشت که پذیرفتم.عصر آقای [مرتضی] فهیم کرمانی [رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس] آمد. خیلی نگران و مضطرب بود. دادگاه ویژه [روحانیت] ایشان را احضار کرده، ترسیده و مخفی شده است؛ استمداد کرد. آقایان [علیرضا] محجوب و [حسین] کمالی از خانه کارگر برای مشورت درباره لیست نامزدهای انتخابات آمدند. آقای [حسین] نقره کار [شیرازی] سفیرمان در اتریش آمد. از وجود روح احترام نسبت به ایران در مراکز جهانی و میان دیپلمات‌ها و سقوط و ضعف ضدانقلاب در اتریش و گرویدن به نظام گفت.

آقای [مصطفی] فومنی [حائری] سفیرمان در امارات آمد. از گسترش تجارت با خلیج‌فارس و نیاز به نظم بیشتر و از مسائل گوناگون ایرانیان مقیم آنجا گفت. آقای [علی] فلاحیان [قائم مقام وزیر اطلاعات] و دو نفر از مدیران وزارت اطلاعات آمدند. از وضع حزب دموکرات کردستان و کومله و احتمال انشعاب و درخواست بعضی از سران کردستان عراق، مبنی بر پناه آوردن به ایران گفتند.

چرا امام در ملاقات با مسئولان نظام سکوت کردند؟ / سخنان هشدارگونه هاشمی به مسئولان نظام

در خاطرات آیت الله از 20 اسفند 1367 نیز آمده است؛

ساعت هشت صبح برای شرکت در ملاقات [به مناسبت میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار] به دفتر امام رفتم. قبل از شروع جلسه، با امام خصوصی ملاقات کردم و خواستم که ایشان در دیدار صحبت کنند؛ نپذیرفتند. اصرار کردم. گفتند قسم خورده اند که در این جلسه صحبت نکنند. لابد می دانستند که بنا است من اصرار نمایم. نمایندگان مجلس و فرماندهان سپاه و کمیته و نخست وزیر و هیأت دولت و بعضی از مسئولان بنیاد شهید بودند. من صحبت کوتاهی کردم 1 و جلسه ختم شد.

به ورزشگاه شهید شیرودی رفتم و در مراسم روز پاسدار شرکت کردم. جمعیت انبوهی بود. نمایش راپل [= صعود و نزول از ارتفاع ] دادند. برایشان صحبت کردم. برای شرکت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت به دفتر آیت الله خامنه ای رفتم، بحث درباره تعزیرات
حکومتی بود.

نزدیک ساعت دو بعداز ظهر به مجلس رفتم. پس از کمی استراحت به جلسه علنی رفتم. تا ساعت سه ونیم در جلسه بودم. [آقای صاحب زاده یعقوب خان ] وزیر خارجه پاکستان آمد. درباره افغانستان و کنفرانس اسلامی در ریاض و روابط با عربستان و توسعه روابط با پاکستان مذاکره شد. به نظرم رسید که بیشتر برای حل مشکل مجاهدان هفت گانه و هشت گانه افغانستان آمده‌است.

تا ساعت هفت و نیم در دفترم کار کردم. جلسه سران قوا در دفترم تشکیل شد. دکتر ولایتی هم آمد. درباره شرکت در کنفرانس ریاض بحث شد. به نظر رسید که اگر در سطح مدیر کل شرکت کنیم، بد نباشد. بالاخره قرار شد از امام هم نظر بخواهیم. درباره تحکیم روابط با شوروی مذاکره شد. تأیید شد که در جهت تحکیم و توسعه روابط حرکت کنیم، به خصوص که با غربی‌ها مشکل پیدا کرده ایم. درباره مشکلات صادرات صنایع دستی مذاکره شد. قرار شد که برای آن تسهیلات قائل شوند. دیر وقت به خانه رسیدم.
1- در این ملاقات، آقای هاشمی میلاد مبارک امام سوم شیعیان و پیشوای مجاهدان و شهیدان تاریخ عالم را به محضر امام خمینی شادباش گفت و افزود: « پیام ها و رهنمودهای حضرت امام، همواره مشکلات و معضلات جامعه ما را مرتفع ساخته است. با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشکل قانونگذاری و اختلافات میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفع شد و اختلاف سلیقه ها به حداقل تنزل کرد. با عمل به رهنمودهای امام، مشکلات قوه قضائیه، روحانیون و دیگر مشکلات حل شده است و تحرکی در جهت رفع بقیه مشکلات به چشم می‌خورد.»

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...