نسخه چاپی

نقش گسترده عربستان در سازماندهی جبهه النصره

عکس خبري -نقش گسترده عربستان در سازماندهي جبهه النصره

یك نشریه تخصصی مسائل استراتژیك، در گزارشی از نقش گسترده سازمان اطلاعات عربستان در ایجاد و سازماندهی جبهه النصره در سوریه پرده برداشت.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، نشریه اینتلیجنس، که یک نشریه تخصصی در مسائل استراتژیک است، در این باره نوشت: دستگاه اطلاعاتی عربستان با بهره گیری از تجارب خود در عراق و از طریق تماس با گروه‌های مسلح سوری توانسته جبهه النصره در سوریه را تاسیس و سازماندهی کند.

بنا به گزارش اینتلیجنس، عربستان برای سازماندهی و سرعت بخشیدن به تشکیل جبهه النصره، که یک گروه شبه نظامی تندرو و مخالف دولت در سوریه است، از همپیمانان خود در لبنان نیز استفاده کرده است.

به اعتقاد مجله مذکور، این موفقیت مرهون ریاست بندربن سلطان، بر سازمان اطلاعات عربستان است.

اینتلیجنس در ادامه می‌نویسد: عربستان از مراکز اطلاع رسانی تبلیغاتی خود در سطح وزارت خارجه و سایر سازمان‌های اداری- امنیتی برای اجرای طرح‌هایش در سوریه استفاده می‌کند.

روزنامه السفیر لبنان نیز در باره دخالت‌های عربستان در سوریه نوشت: چندی پیش در ترکیه جلسه‌ای با نظارت افسران و دیپلمات‌های عربستان، قطر، ترکیه، فرانسه و انگلیس و با حضور بندربن سلطان و مسئولان بلند پایه اطلاعاتی قطر برگزار شد که نتیجه آن تشکیل فرماندهی یکپارچه مخالفان سوری بود، در حالی که قبلا تلاش مشترک عربستان و قطر برای حصول چنین هدفی با شکست مواجه شده بود.

همچنین اعلام موجودیت ائتلاف ملی مخالفان سوری به ریاست معاذ الخطیب و به رسمیت شناخته شدن این ائتلاف توسط سعودی‌ها از دیگر اقدامات ریاض علیه دولت سوریه است.

السفیر می‌افزاید: دستگاه اطلاعاتی عربستان برای رسیدن به نتیجه مطلوب از تجارب حضور خود در عراق و نیز تجربه جریان المستقبل در لبنان، جهت تسلیح النصره بهره گرفته است و این تجربیات را در جهت آموزش به نیروهای افراطی به کار می‌گیرد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...