نسخه چاپی

طالبان و آمریكا مذاكرات سازش را از سرگرفتند

عکس خبري -طالبان و آمريکا مذاکرات سازش را از سرگرفتند

رئیس‌جمهوری افغانستان امروز (یكشنبه) اعلام كرد كه مذاكرات سازش میان طالبان افغانستان و آمریكا در قطر از سرگرفته شده است.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، طالبان افغانستان یک سال قبل با تعلیق این مذاکرات اظهارات و اقدامات آمریکا را متزلزل، تحریک آمیز و گنگ خوانده بود.

دولت واشنگتن همچنین اعلام کرده که بر تعهد خود مبنی بر دستیابی به سازش سیاسی به وسیله انجام مذاکرات با شبه‌نظامیان طالبان پایبند است اما این روند نیازمند توافق میان دولت کابل با شبه نظامیان است.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در گردهمایی بزرگداشت روز جهانیی زن (هشتم مارس) گفت: رهبران ارشد طالبان و مقام‌های آمریکایی در مذاکرات سازش که در قطر برگزار شد، شرکت داشتند.

با این حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان مذاکرات رهبران ارشد این گروه شبه نظامی را با مقام‌های آمریکایی رد کرد و افزود: از زمانی که این مذاکرات به حالت تعلیق درآمده هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

طالبان اظهارات کرزای را به شدت رد می‌کند.

مقام‌های آمریکایی نیز تاکنون در این باره به اظهار نظر نپرداختند. دولت کابل به شدت برای کشاندن طالبان افغانستان بر سر میز مذاکرات سازش تا پیش از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از کشور در پایان سال 2014 میلادی تحت فشار قرار دارد.

مقام‌های دولت افغانستان مذاکرات مستقیمی را با شبه نظامیان طالبان که در سال 2001 میلادی با حمله نیروهای ناتو حکومتشان در افغانستان سرنگون شد، ترتیب نداده‌اند.

دیپلمات‌های آمریکایی نیز به دنبال گسترش مذاکرات مقدماتی با طالبان هستند که در اواخر سال 2010 میلادی در آلمان و پس از پیشنهاد طالبان برای گشایش یک دفتر در دوحه، قطر آغاز شد.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز برای دیدار از نیروهای آمریکایی به افغانستان رفته است.

هاگل که روز جمعه وارد کابل شد قرار است با کرزای نیز دیدار کند.

سفر هاگل به افغانستان با تصویب یک ضرب الاجل اعمال شده از سوی کرزای در خصوص خروج نیروهای ویژه آمریکایی از ولایت وردک تلاقی زمانی داشته است.

این ضرب الاجل از سوی کرزای پس از متهم کردن نیروهای آمریکایی به شکنجه و کشتار در منطقه اعلام شده است. این در حالیست که نیروهای آمریکایی هرگونه دخالت و دست داشتن در شکنجه‌ها و آزار و اذیت در ولایت وردک را رد کرده و هنوز هم مشخص نیست که چه زمان از این ضرب الاجل پیروی کنند و از این ولایت خارج شوند.

رئیس‌جمهوری افغانستان، طالبان و آمریکا را به همدستی در طرح ناآرام جلوه دادن این کشور و احتمال افزایش خشونت‌ها در زمان ترک نیروهای خارجی در 2014 متهم کرد.

حامد کرزای گفت: دو حمله انتحاری مرگبار روز شنبه نشان داد که گروه‌های شبه نظامی در حال طرح‌ریزی حملاتی در پایگاه‌های آمریکا هستند تا نشان دهند نیروهای خارجی همچنان باید حافظ صلح در افغانستان باشند.

این اظهارات کرزای که امروز (یکشنبه) در یک سخنرانی تلویزیونی مطرح شد به شرایط زنان در افغانستان و مذاکرات فعلی با مقام‌های آمریکا در خصوص حضور نیروهای آمریکایی پس از ضرب الاجل خروج آنها در 2014 متمرکز بود.

تاکنون ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

هنوز مشخص نیست که این اظهارات به چه دلیل عنوان شده است اما رئیس‌جمهوری افغانستان پیشتر نیز چنین انتقاد تندی علیه آمریکایی‌ها مطرح کرده بود.

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...