نسخه چاپی

آملی لاریجانی: قضات خطوط قرمز را كنار بگذارند

رئیس قوه قضائیه گفت: قضات باید بنایشان این باشد كه در مسیر عدالت و قانون با عزم جدی حركت كنند و غرض ما از استقلال و اقتدار در قوه قضائیه، زورگویی نیست.

به گزارش نمابه نقل از فارس، آیت‌الله آملی لاریجانی صبح امروز در مراسم تحلیف کارآموزان قضاوت که در محل مجتمع رفاهی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: برای همه شما امروز یک روز تحول است که شما وارد یک مرحله جدیدی از زندگی و وارد حیات علمی و عملی خواهد شد.وی با بیان اینکه اصل قضا در اسلام یک امر بسیار مهمی است، گفت: منصب قضا منصب بسیار بالا و مقام بسیار رفیعی است و در این زمینه نیز روایت مختلفی هم وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: همچنین به لحاظ قانون اساسی در اصل 156 قانون اساسی قوه قضائیه را یک قوه مطمئن و مرجع رسیدگی به شکایات دانسته است.وی تصریح کرد: می‌توانیم آئین‌نامه‌های دولتی که برخلاف قانون باشد را ابطال کنیم. در قانون اساسی قوه قضائیه شأن فراتری پیدا کرده است. وی ادامه داد:‌ شاید در هیچ کجای دنیا اینگونه نباشد که رئیس‌جمهور حق انتخاب قاضی را نداشته باشد.قوه قضائیه در ایران استقلال دارد و مسیر استقلالی خاص خودش را می‌رود. این استقلال و اقتدار تابع قانون اساسی است.رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد حفظ روحیه استقلال و اقتدار است.دستگاه قضایی در چند سال اخیر عزم خوبی را در برخورد با مفاسد اقتصادی، مفاسد اجتماعی و قاچاقچیان مواد مخدر داشته است و با ورود نیروهای جوان این امر تعالی پیدا می‌کند.

آیت الله لاریجانی خطاب به قضات گفت: قضات باید بنایشان این باشد که با عزم زیاد در مسیر عدالت و قانون حرکت کنند. غرض ما از استقلال و اقتدار زورگویی نیست. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: قضات باید خطوط قرمز توهمی را کنار بگذارند. عده‌ای برای خود خط قرمز درست می‌کنند و قاضی نباید به آنها توجه کند.وی ادامه داد: در مهر ماه سال 90 در زمینه پرونده فساد اقتصادی 3 هزار میلیاردی گفتم وقتی دستگاه قضایی در مراحل برخورد با مفاسد به شدت عمل کند تخریب‌هایی شروع خواهد شد که اینگونه هم بود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضا باید راه خودش را برود و آنچه که به عنوان معیار ما است، حق است.وی گفت: این تخریب‌ها خواهد بود و بدانید که عزت را خداوند می‌دهد و باید شما به خداوند تکیه کنید. لاریجانی با بیان اینکه قاضی باید با اطمینان و اتصال به حق جلو برود، گفت: برای اینکه این حال را داشته باشیم باید علم را فراموش نکنیم. در مسیر قضایی دائما به مسائلی برمی‌خوریم که نیاز به مطالعه و فکر دارد. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین تأمل در امور اخلاقی دارای اهمیت است. مسئله اخلاقی بسیار مهم است و همه می‌دانیم در مسیری که حرکت می‌کنیم دیر یا زود مسیر دنیایی‌اش تمام می‌شود. چه قاضی باشیم چه نباشیم توجه به اخلاق لازم و ضروری است.

آملی لاریجانی گفت: شما جایی هستید که خطر لغزیدن و وسوسه‌های شیطانی زیادی وجود دارد. اینکه انسان بتواند در مقابله با وسوسه‌ها بایستد نیاز به کار عملی دارد. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اخلاق در قوه قضائیه هم به لحاظ شخصی و هم به لحاظ ارتباط با مردم ضروری است.ما باید خدمتگزار آنها باشیم و باید ارباب رجوع را نیز تکریم کرد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...