نسخه چاپی

طرح‌های جدید برای بحران سوریه!

منابع دیپلماتیك غربی با اعلام اینكه طرح خروج امن بشار اسد از سوریه به عنوان راهكار حل بحران این كشور همچنان مطرح است، از طرح‌های اخیر آمریكا، روسیه و چین برای انتقال امن اسد به الجزایر پرده برداشتند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از پایگاه خبری الشروق، یک منبع دیپلماتیک بلندپایه در اروپا اعلام کردند: مساله خروج بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از این کشور و انتقال امن وی به کشوری دیگر به عنوان آغازی برای دستیابی به صلح در سوریه، هم‌اکنون در دست بررسی است.

این منبع که خواستد نامش فاش نشود به خبرگزاری آکی ایتالیا گفت: اخیرا آمریکا، روسیه و چین طرح‌هایی را در این زمینه پیشنهاد داده‌اند و منتظر بررسی آنها برای انتقال اسد و شمار زیادی از سران نظام وی به کشور الجزایر هستند.

این منبع در ادامه تاکید کرد: طرحی که توسط این کشورها پیشنهاد داده شده بر خروج اسد و صدها تن از چهره‌های نظام وی به یک کشور دیگر بدون استعفا یا برکناری از قدرت اتکا دارد تا بدین وسیله بلافاصله پس از خروج اسد از سوریه مرحله انتقالی با نظارت بین‌المللی آغاز شود.

منابع اروپایی همچنین مدعی شدند که برخی از کشورهای عربی و ایران از این پیشنهاد اطلاع دارند و در جریان این طرح‌ها هستند.

منبع مذکور تاکید کرد: الجزایر کشوری است که پیشنهاد دهندگان این طرح آن را برای خروج اسد از سوریه و رفتن به آنجا انتخاب کرده‌اند. اما چیزی که مهم است این است که این پیشنهادات هنوز روی میز کشورهای ابرقدرت در دست بررسی است و چه بسا با موافقت روسیه و ایجاد برخی اصلاحات مواجه شود.

به عقیده این منبع، اسد پس از خروج از سوریه در الجزایر به مدت دو یا سه سال بدون اعلام رسمی استعفایش از قدرت باقی خواهد ماند و اداره سوریه به دست دولتی انتقالی که برای مراحل آینده تصمیم گیری می‌کند واگذار خواهد شد.

برخی از ناظران نیز معتقدند آمریکا و روسیه در بیشتر زمینه‌ها درباره حل و فصل بحران سوریه توافق نظر دارند و اختلافات موجود میان این دو کشور بیشتر در خصوص سرنوشت بشار اسد، معاونان بلندپایه وی و چهره‌های نظام سوریه است؛ کشورهای غربی، عربی و نیروهای مخالف سوری بر لزوم برکناری اسد و مقامات بلندپایه امنیتی و نظامی سوریه پافشاری می‌کنند اما روسیه با این مساله مخالف بوده و معتقد است مذاکرات دو طرف درگیر سوری باید بدون پیش شرط آغاز شود.

میزبانی الجزایر و استقبال این کشور از خانواده معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی در سال ۲۰۱۱ واکنشهای شدیدی را از سوی مخالفان قذافی به دنبال داشت به نحوی که انقلابیون لیبی الجزایر را به همدستی با معمر قذافی علیه مخالفان متهم کردند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...