نسخه چاپی

تقاضای آیت الله مظاهری از جوانان در سال 91

عکس خبري -تقاضاي آيت الله مظاهري از جوانان در سال 91

آیت الله العظمی مظاهری در درس اخلاق هفتگی خود، با اشاره به فرا رسیدن عید نوروز مباحثی عیدانه را مورد بررسی قرار دادند.

مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي مظاهري«مدّظلّه‌العالي» در درس اخلاق هفتگي خود، با اشاره به فرا رسيدن عيد نوروز، به شرح روايت شريف «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ» از نهج البلاغه پرداخته و خاطر نشان کردند:

بر اساس اين رواين نوراني که شاهد قرآني نيز دارد، هر روزي که عاري از گناه و معصيت باشد، روز عيد است و موجب نزول برکت و رحمت مي‌گردد. همچنين مفهوم اين روايت و شواهد قرآني آن اين است که گناه و نافرماني خداوند، شومي، بي‌برکتي و نحوست به همراه خواهد داشت.

حضرت آيت الله العظمي مظاهري ضمن تبيين چندين آيه از قرآن کريم، برخورداري از زندگي شاد و بدون دغدغه و نگراني را وابسته به رعايت تقوا دانسته و افزودند: امنيّت دل، نشاط باطني، شادي حقيقي و آرامش پايدار، در پرتو اجتناب از گناه، روزي انسان مي‌شود.

معظّم‌له اضافه کردند: هرگونه اضطراب، نگراني، دلهره، وسوسه، غم و غصّه، زاييدۀ دوري انسان از خداوند و آلوده شدن وي به پليدي گناه و معصيت است.

حضرت آيت الله العظمي مظاهري با اشارۀ مختصري به رابطۀ ايمان و قوا، تصريح کردند: افرادي که خانۀ دل خود را با زيربناي ايمان به خداوند متعال و روبناي تقوا بنا نهاده باشند، به نفس مطمئنّه دست خواهند يافت که حاصل آن دستيابي به نشاط دروني و آرامش حقيقي و پاينده و فراغت از اقسام نگراني، دغدغه، اضطراب، پريشاني و آشفتگي است.

حضرت آيت الله العظمي مظاهري در ادامۀ بيانات خود، برخي مثال‌هاي قرآني را تشبيهات معقول به محسوسِ قرآن کريم دانسته و اظهار داشتند: خداوند تعالي برای اینکه بسیاری از امور عقلی و معنوی را به ذهن انسان نزدیک و آن را باور پذیر تر کند، آن امور عقلي را به امور محسوس، تشبيه فرموده است.

ايشان ادامه دادند: به عنوان نمونه، حق تعالی برای متبادر ساختن تاریکی و وحشت حاصل از زندگی همراه با گناه به ذهن انسان، آن را به دریایی تشبیه می کند که به طور ذاتی، تاریک و وحشتناک است و موج روی موج و نيز طوفان و تسلّط ابرهاي سياه و تيره، بر تاريکي و وحشت آن خواهد افزود. حال اگر کسي در اين درياي تاريک و وحشت‌زا در حال غرق شدن باشد، راه نجاتي نخواهد يافت و محکوم به زوال و نابودي همراه با وحشت و اضطراب است.

معظّم‌له در اين باره افزودند: تشبيه ديگري که قرآن کريم در اين باره دارد، ساختن عمارت در لب درّۀ سيل زده است. بر اساس اين تشبيه قرآن کريم، اگر زندگی انسان منهای خدا شود، ولو در آن زندگی، پول، ریاست و رفاه موجود باشد، آن زندگي، نظیر ساختمان لب درۀ سیل زده است که با یک طوفان به اعماق درّه فرو می­ريزد.

حضرت آيت الله العظمي مظاهري ضمن اشاره به برخي از آثار و برکات تقوا در زندگي انسان، بر ضرورت رعايت تقوا و اجتناب از گناه تأکيد کرده و خاطرنشان ساختند: سعادت دنیا و آخرت در گرو رعايت تقوا است؛ دستيابي به حسن عاقبت، زندگي توأم با نشاط و آرامش و منهای غم و غصه و نگراني، تأمین آتیۀ اولاد و دوري آنان از انحراف فکري و عقيدتي، در سايۀ تقوا نصيب انسان مي‌شود. همچنين اجتناب از گناه و رعايت تقوا، موجب مي‌شود دست عنايت خداوند روي سر انسان قرار گيرد و در بن بست ها به فرياد او برسد.

حضرت آيت الله العظمي مظاهري در خاتمۀ بيانات خود تصريح کردند: از آيات نوراني قرآن کريم و روايات شريف اهل بيت«سلام‌الله عليهم» اين نتيجه حاصل مي‌شود که سال همراه با شادي، سال توأم با سلامتي ظاهري و باطني و سال پربرکت و سرشار از رحمت الهي، سالي است که عاري از گناه و معصيت باشد.

ايشان افزودند: بنابراين عيد فردي، عيد خانوادگي و عيد اجتماعي، هنگامي فرا مي‌رسد که افراد اجتماع، به رعايت تقوا بپردازند، خانواده‌ها از گناه و معصيت دوري گزينند و مهم‌تر از آن، فساد اخلاقي از جامعه زدوده شود.

حضرت آيت الله العظمي مظاهري با يادآوري مجدّد برکات رعايت تقوا و نيز آثار شوم گناه، ضمن تصيه‌هايي به جوانان، افزودند: جوانان عزيز، گناه و نتايج شوم و زيان‌بار آن به اندازۀ کافي تجربه شده است. اکنون تقاضا دارم در سال جديد، تقوا را تجربه کنيد و از گناه و معصيت دوري کنيد. تقاضا دارم دست از همه چيز برداريد، شيطان و اعوان و انصار او را رها کنيد و خداوند را بگيريد. تقاضا دارم دست کم يک سال زندگي خود را بدون گناه و بدون هوا و هوس و بدون متابعت از نفس امّاره اداره کنيد تا از برکات ارزشمند و بي‌نظير تقوا برخوردار گرديد.

معظّم‌له در ادامه تأکيد کردند: افزون بر گواهي قرآن و عترت، به تجربۀ تاريخي اثبات شده است که اگر کسي با تقوا باشد، خداوند متعال بر دل او و بر زندگي او حکومت خواهد کرد و معلوم است در سايۀ حکومت خداوند بر دل، مشکلات و معضلات مادي و معنوي او از راهي که گمان نمي‌برد اصلاح مي‌گردد، رزق و روزي مادي و معنوي او از راه بي‌گمان تأمين مي‌شود و به يک زندگي آرام، پايدار، شاد و همراه با اطمينان قلبي و عاري از نگراني، کوبندگي و غم و اندوه دست خواهد يافت.

۱۳۹۱/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...