نسخه چاپی

دو خواسته رهبر مخالفان سوری از صالحی

عکس خبري -دو خواسته رهبر مخالفان سوري از صالحي

خواسته های غرب در آلماتی قابل مذاكره شد، واكنش به احتمال بازجویی از مقامات ایرانی درباره آمیا، دو ملت ایران و مصر به هم علاقه مند هستند، برخی از سقوط ده روزه اسد حرف می زدند،علت نگرانی كشورهای عربی از حل اختلافات ایران و ۱+۵،آیا ایران برای بحرین طرحی دارد؟!تكذیب نشت سایت فردو، از جمله اهم محورهای مطرح شده در گفتگوی سخنگوی وزارت خارجه است.

رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت امور خارجه است. وی در ۹ آبان ۸۸ به عنوان دستیار ویژه وزیر خارجه و سخنگوی جدید این وزارتخانه معرفی شد. پیش از وی حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه بوده است.

مهمانپرست پیش از تصدی سخنگویی دستگاه دیپلماسی سابقه فعالیت به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند و قزاقستان و مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی و معاون مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه را داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در آستانه نوروز ۹۲ به سئوالات خبرنگار مهر در حوزه های مختلف سیاست خارجی به ویژه در حوزه موضوعات منطقه و مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی پاسخ داد.

* درباره مذاكرات ایران و ۱+۵ كه اخیراً در آلماتی برگزار شد هر دو طرف با نگاه مثبت از جلسه خارج شدند. می توانید در خصوص این جلسه و اینکه چه مذاكراتی از طرف ۱+۵ صورت گرفت كه باعث شد ایران با نگاه مثبت به این مذاكرات اشاره كند، توضیح دهید؟

- برای اینكه مذاكرات كشورهای ۱+۵ با نمایندگان كشورمان به یك چارچوب مورد توافق طرفین برسد، باید ببینیم از دورنمای مذاكرات چه انتظاری داریم. ما فكر می كنیم طرف ۱+۵ راجع به بعضی از اطلاعاتی كه ممكن است به شكل های مختلف دستشان رسیده باشد یا ادعاهایی كه در این زمینه وجود دارد، ابراز نگرانی می كنند. این علیرغم آن است كه تمام گزارش های آژانس نشان دهنده این بوده است كه فعالیت های ما زیر نظر آژانس صورت گرفته و گزارش های نیز نشان دهنده این امر بوده كه زیر نظر بازرسان آژانس فعالیت كرده ایم.

پس كشورهای ۱+۵ در موضوع هسته ای به دنبال این هستند كه نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت های ما كسب اطمینان كنند. خواسته هایی هم در این جهت همیشه عنوان می كردند و به دلیل همین نگرانی هایی كه اعلام كردند تا كنون قطعنامه هایی را علیه كشور ما تصویب كردند و تحریم های یك جانبه ای را در دستور كار گذاشتند و همیشه اصرار داشتند با افزایش فشارها به مردم خواسته های خود را محقق كنند.

از سوی دیگر طرف ایرانی در مذاكرات به دنبال این است كه از حقوق كشورمان برای داشتن فعالیت های صلح آمیز هسته ای دفاع كند. معتقد است همه فعالیت ها زیر نظر آژانس است و ما یك عضو متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم. معاهده ان پی تی را امضا كردیم و به تعهدات خود نیز پایبندیم. در صورتی كه حقوق ما به رسمیت شناخته شود آمادگی داریم به یك تفاهم با كشورهای ۱+۵ برسیم تا نگرانی های آنها برطرف شود. این دورنمای دو طرف برای رسیدن به خواسته های شان است.

اگر قرار باشد كه ما طی گام هایی به این تفاهم برسیم معنی آن این است كه در هر گام باید دو طرف اقداماتی انجام دهند كه نتیجه این اقدامت در نهایت توافق ایران و كشورهای ۱+۵ باشد و خواسته های ما و آنها را تامین كند.



این كه چرا مذاكرات در نشست های گذشته به نتیجه نمی رسید یا با بن بست روبرو شد، به این علت بود كه خواسته هایی كه كشورهای ۱+۵ اعلام می كردند مغایر با حقوق صلح آمیز هسته ای كشورمان بود و فعالیت ها را مختل می كرد و اقداماتی كه آنها برای انجام آن اعلام آمادگی می كردند؛ در قبال خواسته هایی كه داشتند بسیار نامتوازن بود و همسطح و هم وزن قدم بر نمی داشتند. این مساله باعث می شد مذاكرات ادامه پیدا نكند و همیشه نمایندگان ما اشاره می كردند؛ ما آمادگی گفتگو و مذاكره را به شكل جدی داریم. باید منطقی برای به نتیجه رسیدن مذاكرات وجود داشته باشد و برای اینكه قدم هایی را برداریم تا به نقطه مطلوب برسیم باید قدم ها همزمان توسط طرفین برداشته شود و هم وزن باشد.

در نشست آلماتی تفاوت محسوسی نسبت به گذشته وجود داشت و این فضای مذكرات را مثبت كرد. اول اینكه خواسته های كشورهای ۱+۵ كه بیشتر كشورهای غربی هستند به پیشنهاداتی كه نمایندگان ما در اجلاس مسكو داده بودند نزدیك تر و خواسته هایشان قابل مذاكره شد. هرچند شاید هنوز باید در نشست های بعدی سعی شود این نزدیكی بین خواسته های آنها و پیشنهادات ما را بیشتر كرد. جهت گیری جدید ۱+۵ مغایرت اصولی با حقوق هسته ای كشورمان نداشت، این یك قدم رو به جلو بود. لحن شان نیز بهتر و فضا مثبت تر و برخوردها منطقی تر بود. در مقابل نیز اقداماتی را كه اظهار می كردند آمادگی انجام آن را دارند نسبت به گذشته مثبت تر بود. یكی از دلایلی كه تصمیم گرفته شد نشست كارشناسان در تاریخ ۲۸ اسفند در استانبول برگزار شود ، به این دلیل است كه نقطه نظرات كارشناسان فنی دو طرف خواسته هایی كه آنها دارند را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهند.

بالاخره رویكرد كلی سیاسی است ولی اقدامات جنبه های فنی دارند و در نشست بعدی كه قرار است در آلماتی تشكیل بشود و مذاكرات ادامه پیدا كند تا آن زمان دو طرف درباره خواسته ها و اقدامات با مطالعاتی كه انجام می دهند و نتیجه جلسه كارشناسان فنی می توانند مذاكرات را دنبال كنند.

ما فكر می كنیم دلیل اصلی اینكه ایران و كشورهای ۱+۵ مذاكرات را مثبت اعلام كردند، تغییر محسوس در رویكرد كشورهای ۱+۵ بود. ما از ابتدا خواستار یك رویكرد منطقی بودیم. فكر می كنیم این مذاكرات نسبت به گذشته منطقی تر به نظر می رسید كه می تواند در یك فضای مناسب با ادامه مذاكرات و تعریف گام های مختلفی كه باید برداشته شود و توازنی كه باید در انجام این گام ها بین طرفین باشد، چشم انداز مذاكرات را روشن ترسیم كند و به همین دلیل ما نسبت به ادامه مذاكرات خوشبین هستیم. ولی این رویكرد منطقی باید ادامه پیدا كند.

* بخشی از پیش نویس بیانیه گروه ۱+۵ برای مذاكرات آلماتی در رسانه ها منتشر شده است كه در بخشی از این پیش نویس اعلام شده بود نگاه ۱+۵ نسبت به مذاكرات مثبت بوده است اما در بخش دیگر اعلام شده بود كه نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران ادامه دارد.

- آن چیزی كه عملاً نتیجه مذاكرات بود نشان دهنده یك گام مثبت بود. بالاخره مذاكرات باید ادامه پیدا كند و دو طرف به خواسته های خود نزدیك شوند و یك تفاهم كلی به وجود بیاید. همین كه هردو طرف تاكید می كنند نباید بین مذاكرات فاصله بیافتد و در همان نشست آلماتی نیز راجع به زمان نشست كارشناسان فنی به توافق می رسند. در رابطه با زمان و مكان و ادامه مذكرات بین ایران و ۱+۵ به تفاهم می رسند و اعلام می كنند؛ نشان دهنده آن است كه دو طرف جدی و آماده ادامه مذكرات هستند و احساس می كنند فضای حاكم بر مذكرات می تواند به سمت یك توافق مورد قبول پیش رود. پس رویكردها مثبت است اما اینكه چه گام هایی برداشته شده: در گام اول قرار است در یك فاصله زمانی مذكرات ادامه پیدا كند و تبیین شود. اقدامات دو طرف مشخص و در صورتی كه در پایان این گام اقدامات مورد توافق بتواند ما را نسبت به جلو پیش ببرد اقدامات بعدی می تواند تعریف شود و مسیر آینده مذاكرات به سمت درست خود حركت كند.

* پرونده آمیا در دستور كار وزارت امور خارجه قرار گرفته و توافقنامه ای در این زمینه با آرژانتین به امضا رسیده است. اساساً با توجه به كارشكنی هایی كه ممكن است لابی صهیونیستی داشته باشد و با توجه به مجموعه عواملی كه باعث شده تا به حال اتهامات به سمت ایران باشد تا چه اندازه این اطمینان وجود دارد كه در نتیجه مذكرات اتهامات رفع شود و ایران سربلند از این مساله بیرون بیاید.

- همین كه دولت ما و دولت آرژانتین به توافق رسیدند كه بدون دخالت برخی عوامل خارجی نسبت به روشن كردن واقعیت های این پرونده و دسترسی به حقایق تلاش بكنند، این توافق می تواند موجب عصبانیت رژیم صهیونیستی و یا برخی جریان های وابسته به آن در آرژانتین و كشورهای دیگر بشود این خود نشان دهنده این است كه ما گام درستی را برداشته ایم.

اتهامات زیادی را به ما وارد می كنند برخی از آنهاكاملاً روشن است که به لحاظ حقوقی بی اساس هستند و به عنوان یك ابزار برای فشار آوردن به ایران استفاده شده است. یكی از موضوعاتی كه طی سال های گذشته تلاش كردند در فضای تبلیغاتی بر علیه كشور ما استفاده كنند، انفجار آمیا بود. دو دولت ایران و آرژانتین با كمك یكدیگر و از طریق راه هایی كه می تواند مورد قبول طرفین باشد و به شكل دو طرفه ای از رخدادهای مختلف در این پرونده جلوگیری کند، می توانند نسبت به كشف حقایق فعال باشند. وقتی به دنبال حقیقت هستیم نفس این فعالیت و توافق یك فضای مثبت ایجاد می كند. ما می خواهیم حقایق مشخص شود و در پرونده معلوم شود كه چه كسانی در چنین اقداماتی دست دارند.



* در توافقنامه ای كه بین ایران و آرژانتین منعقد شده مشخصاً در بندی از آن به بازجویی كسانی كه به نوعی اعلام شده در این پرونده نقش دارند اشاره شده است. كمیسیون مربوطه هم گویا قرار است در تهران این موارد را پیگیری کند. در فضای رسانه ای این موضوع مطرح می شود كه برخی از این افراد مقامات ایرانی هستند. فكر نمی كنید این مساله با واكنش نمایندگان مجلس كه قصد بررسی این موضوع را دارند مواجه شود؟

- یك تفاهم كلی صورت گرفته است. مذاكرات ادامه دارد. اصل این كار كه با كمك دو دولت ایران و آرژانتین نسبت به كشف حقایق اقدام شده و اجازه دخالت كشورهای دیگر را نمی دهد و می تواند كمك كند تا فضای مناسبی برای همكاری های بین ما و آرژانتین و كشورهای دیگر آمریكای لاتین به وجود بیاید، بسیار مفید است. اینكه دقیقاً چه گام هایی را باید با هم برداریم در طی مذاكرات و ادامه گفتگوها مشخص می شود. ما فكر می كنیم روشن شدن حقایق از طریق راهكارهایی كه به تفاهم می رسیم مورد نظر ایران و آرژانتین است و منافع دو كشور را تامین خواهد كرد و موجب نگرانی كشورها و جریانات و رژیم های نامشروعی كه از پدیده های تروریستی حمایت می كنند و خودشان عامل این گونه اقدامات هستند ولی معمولاً كشورهای مستقل را به این گونه اقدامات متهم می كنند و سعی می كنند فضای سنگین تبلیغاتی را اعمال كنند، خواهد شد. ما در جهت منافع ملی و كوتاه كردن دست عوامل خارجی در روابط مان با سایر كشورها گام بر می داریم و حتماً در گام هایی كه بر می داریم با درایت و تفاهم طرفین خواهد بود.

* در خصوص تفاهمنامه جدید ایران و مصر و به ویژه در خصوص لغو روادید كه ایران به صورت یك طرفه انجام داد و آنها در مقابل تنها برای بخش جنوبی این كشور روادید را برای ایرانیان لغو كردند اگر اصل بر عمل متقابل است چرا طرف مقابل لغو روادید را به صورت متوازن با ایران انجام نداده و اینكه آیا احتمال دارد در آینده مذكرات به این سمت پیش رود؟

- بحث لغو روادید به شكل های مختلفی در كشورها اجرا می شود. بعضی از كشورها به شكل متقابل لغو روادید را انجام می دهند. برخی كشورهای یك طرفه انجام می دهند، در بعضی مواقع نیز ممكن است تسهیل رفت و آمد برای اتباع كشورها را شاهد باشیم. هر كشوری بر اساس منافع ملی و برنامه هایی كه در روابط دو جانبه در نظر می گیرد تصمیم به لغو یا تسهیل روادید می گیرد.

ما فكر می كنیم دو ملت ایران و مصر به هم علاقه دارند. مشتركات زیادی به لحاظ فرهنگی و تاریخی بین مردم ایران و مصر وجود دارد و كشور مصر را یك كشور تاریخی با فرهنگ و تمدن تاریخی می شناسیم كه به همین دلیل از ظرفیت بالایی برخوردار است و تعامل ایران و مصر می تواند تاثیرات خوبی را در روابط دو كشور در سطح منطقه از خود به جای بگذارد. بنابراین برای اینكه روابط این دو ملت گسترش پیدا كند بحث آسان كردن رفت و آمدها می تواند منجر به افزایش همكاری های تجاری، گردشگری و شناخت بهتر از واقعیت ها و ظرفیت هایی كه وجود دارد بشود و بعد از سالها كه بنا به دلایل سیاسی و وجود حاكمانی در مصر كه منتخب مردم نبودند از هم فاصله داشتیم، این مسیر را آغاز می كنیم كه این مسیر می تواند به گسترش همكاری ها و ارتقا سطح روابط ایران و مصر كمك كند. در ادامه زمانی كه این كار شكل بگیرد و آغاز شود با توجه به منافع ملی دو كشور می توان این دایره همكاری ها را گسترش داد.

* در دومین سالگرد بحران سوریه به سر می بریم، ارزیابی شما از وضعیت كنونی سوریه نسبت به چند ماه قبل چیست و به نظر شما بحران سوریه به چه سمتی پیش می رود؟

- سوریه یك دوره ای را پشت سر گذاشته است كه هجمه سنگینی توسط گروه های مخالف با حمایت برخی از كشورهای منطقه و خارج از منطقه با در اختیار گذاشتن سلاح، امكانات مالی و اقدامات خشونت آمیز تروریستی با هدف سرنگونی نظام داشته است. شاید تصور كسانی كه به دنبال سقوط نظام در سوریه بودند این بود كه با رویكرد نظامی و برخورد مسلحانه و ایجاد بی ثباتی و ناامنی می توانند خیلی سریع به خواسته های خود دسترسی پیدا كنند. حتی در برخی از اظهار نظرهای اولیه از سقوط یك هفته و ۱۰ روزه صحبت می كردند، ولی عملاً مشاهده شد كه سوریه دارای نظام مستحكمی است و ارتش در دفاع از تمامیت ارضی كشور مقاومت جدی دارد ، به نظام خود وفادار است و در این بین كسانی از این درگیری ها صدمه می بینند كه مردم عادی هستند و اكثریت جامعه را تشكیل می دهند و مخالفین از طرف آنها مطالبی را عنوان می كردند.

با طولانی شدن درگیری های خشونت آمیز و مسلحانه كه جان مردم به خطر می افتاد و زیرساخت های كشور سوریه از بین می رفت، شاهد ایجاد گروه های مردمی بودیم كه برای دفاع از كشور در كنار ارتش ایستادگی كردند. حضور مردم یا بخش هایی از مردم برای دفاع در كنار ارتش كفه سنگین وضعیت داخلی سوریه را به ناكارآمد بودن برخوردهای نظامی متمایل كرد و نتیجه این شد كه توجه به رویكرد سیاسی برای حل بحران سوریه افزایش پیدا كند. بنابراین طرحی كه جمهوری اسلامی ایران برای توقف درگیری ها و گفتگوهای ملی و تعیین تكلیف آینده سوریه توسط مردم از طریق انتخابات داشت طرح مورد توجه در داخل و خارج قرار گرفت و الان حمایت هایی كه در روند گفتگوهای سیاسی صورت می گیرد دایماً رو به افزایش است.



ما فكر می كنیم در دفاع از حقوق و مطالبات مردم همه كشورها باید تلاش كنند تا درگیری ها متوقف شود و همه كمك كنند گفتگوهای سیاسی شكل بگیرد. اعلام آمادگی رهبران مخالف برای مذاكره با دولت یك قدم مثبت و تعیین كننده بود و باید كمك كنیم تا گروه های مختلف خودشان درباره آینده و گام هایی كه باید برداشته شود تصمیم بگیرند و دولت موقتی كه تشكیل شود تا انتخابات برگزار كنند و همه باید به رای مردم احترام بگذاریم. گروه هایی كه مسلحانه می جنگند باید بدانند كه اگر واقعاً به خواست مردم احترام می گذارند بهترین راه این است كه انتخابات برگزار شود و در یك فضای با ثبات و آرام مردم خواسته های خود را دنبال كنند.

* گویا شما در دیدار رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با وزیر خارجه در مونیخ حضور داشته اید مهمترین خواسته ای كه معاذ الخطیب از رهبران مخالف سوریه در دیدار با علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه كشورمان داشت چه بود؟ و به نظر شما آیا نظرات خطیب درباره سوریه منطقی بود؟

- نفس اعلام آمادگی آقای معاذ الخطیب برای گفتگو با دولت یك حركت بسیار مهم و مثبتی است و می تواند فضا را برای رسیدن به یك راه حل مسالمت آمیز مهیا كند. ایشان دو خواسته را عنوان كرد كه یكی از آنها حق استفاده اتباع سوری كه در خارج از سوریه زندگی می كنند از گذرنامه های خود و تمدید اعتبار آنها بود و خواسته دوم نیز آزادی تعدادی از زندانیان. ما در هفته گذشته شاهد بودیم درخواست اول محقق شد و دولت سوریه نیز استقبال و اعلام آمادگی كرد و گفت كه برای نشست هایی كه گفتگوهای ملی را به همراه داشته باشدآمادگی دارد. همه باید كمك كنند. نقش ایران به عنوان یك كشور موثر و تسهیل كننده گفتگوها مورد توجه هم دولت سوریه و هم مخالفین است و ما از این نقش مان برای كمك به حل بحران سوریه در جهت خواسته های مردم استفاده می كنیم.

* در ماه های اخیر مجدداً شاهد ناآرامی ها در منطقه هستیم. در بحث عراق شاهد ناآرامی ها و حتی تحركاتی از سوی قطر هستیم و این كه اظهار نظرهایی مبنی بر اینكه ائتلاف معارضین عراق باید تشكیل شود، ارزیابی شما از این تحركات چیست؟ توصیه شما به كشورهای منطقه چیست؟

- به نظر می آید یك حركت مرموزی در منطقه به دنبال ایجاد تنش و اختلافات قومی و مذهبی در درون كشورهای منطقه است و در كنار این اقدامات كه به منظور بی ثبات كردن وضعیت سیاسی كشورهای مستقل منطقه صورت می گیرد ایجاد اختلاف و درگیری بین كشورهای منطقه در دستور كار قرار دارد.

حتماً با یك تحلیل عمیق كارشناسی متوجه می شویم كه اختلافات بین كشورهای منطقه یا بی ثباتی در درون كشورهای مهم و موثر منطقه نهایتاً منافع رژیم صهیونیستی را تامین می كند و خطر اصلی منطقه را می تواند به فراموشی بسپرد و موضوعات دیگر غیرواقعی بر وضعیت روابط كشورها حاكم شود كه نتیجه آن را رژیم صهیونیستی می بیند و از آن بهره مند می شود.

اگر دقت كنیم بعد از جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی با وضعیت بسیار نامناسبی به لحاظ اقتدار و توانایی های ادعایی اش روبرو شد. به دنبال این بود كه این رژیم با یك عملیات نظامی تلاش كند كه مجدداً بتواند به جایگاه ویژه ای دست یابد و فكر كرد بهترین شرایط این است كه به مردم محاصره شده غزه حمله ای انجام دهد و از آن یك پیروزی ظاهری به دست بیاورد و بتواند به وضعیت خود سر و سامان بدهد.

زمانی را برای این كار انتخاب كرد كه كشورهای مهم منطقه هر كدام به شكلی درگیر مشكلات داخلی بودند. در مصر به دلیل انتخابات قانون اساسی تحركاتی در حال انجام بود، گروه های مخالف اقداماتی را انجام می دادند و وضعیت سیاسی آنجا را دچار مشكل كرده بودند. در لبنان انفجار تروریستی مشكوكی اتفاق افتاده بود و زمینه ای برای تلفات زیاد در لبنان فراهم شد. در سوریه نیز اقدمات ترورییستی اوج گرفته بود و در عراق نیز اقدامات تروریستی و انفجارها اوج گرفت. در زمانی كه كشورهای مهم منطقه هر كدام درگیر مسایل خود شدند رژیم صهیونیستی به غزه حمله كرد و جنگ ۸ روزه را دنبال كرد. البته تصور نمی كرد كه مردم غزه توانایی دفاع از خود را داشته و مجهز به موشك هایی باشند كه نتیجه آن شكست جدیدی برای رژیم صهیونیستی شد.



می خواهم عنوان كنم كه اگر اتفاقاتی در داخل عراق می افتد خواسته یا ناخواسته؛ بی ثبات كردن عراق و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی می تواند در جهت تامین منافع كشورهایی باشد كه از این گونه اقدامات حمایت می كنند و یا جریان های سیاسی كه سعی می كنند به این سمت حركت كنند. باید ببینیم كه به جای ایجاد وحدت در منطقه و نزدیك كردن كشورهای منطقه به یكدیگر و ایجاد یك اتحاد بالاتر برای جهان اسلام در جهت تضعیف جهان اسلام، كشورهای اسلامی منطقه حركت می كنند و نهایتاً در جهت تامین منافع رژیم صهیونیستی پیش می روند. توصیه ما این است كه از دخالت در مسایل داخلی كشورهای منطقه خودداری كنند و به ایجاد ثبات و امنیت و آرامش در منطقه كمك كرده و از كشورها در این راستا حمایت كنند.

مردم و جریانات سیاسی داخل عراق از یك بلوغ سیاسی كامل برخوردارند و می توانند از این بحران وضعیت داخلی كشور را از روش های مردم سالاری به سمت یك وضعیت مطلوب هدایت كنند و اختلافات را برطرف كنند. ما باید از دولت و مردم و آرا مردم حمایت كنیم. فكر می كنم كشورهای منطقه یا برخی از مقامات آنها اگر بی دقتی كرده و در مسیری حركت كنند كه به اختلافات قومی و مذهبی دامن زده شود شاید خود آنها نیز دچار همین گرفتاری شوند كه می خواهند برای دیگران ایجاد كنند.

* یك تحلیلی در بین اذهان عمومی در ایران ایجاد شده كه كشورهای عربی منطقه از اختلاف بین ایران و آمریكا و كشورهای ۱+۵ خوشحال می شوند و یا اینكه در آن راستا حركت می كنند که اختلافات حل نشود. اخیراً ما شاهد بودیم به محض اینكه توافق بین ایران و ۱+۵ شكل گرفت، وزیر امور خارجه یكی از این كشورها كه تا كنون تحفظ داشتند بگویند ایران دنبال سلاح هسته ای است در نشست خبری با جان كری این اتهام را مطرح كرد. این تحلیل به نظر شما تا چه اندازه در افكار عمومی مردم ایران عمیق است و نظرتان در این مورد چیست؟

- اگر كشورهای منطقه به دنبال اقتدار خود و اقتدار منطقه در مقابل تهدیدات اصلی یعنی رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشند، باید از رفع بحران و درگیری و تنش ها حمایت كنند. به رویكرد همكاری های منطقه ای نزدیك شوند. كشورهای مهم و قدرتمند منطقه باید در كنار هم قرار گیرند. قطعاً جمهوری اسلامی ایران یكی از قدرتمندترین كشورهای منطقه است و از همكاری های منطقه ای استقبال می كند. ما معتقدیم اگر توانایی های كشورهای منطقه در كنار هم قرار گیرند بدون حضور كشورهای خارجی قادر به تامین صلح و امنیت و ثبات در منطقه هستیم.

ایران قدرتمند می تواند برای كشورهای منطقه یك فرصت باشد. اگر تصور اشتباهی وجود داشته باشد و فكر بكنند ایرانی كه ضعیف است یا اینكه مورد اتهام قرار می گیرد شرایط بهتری را برای آنها فراهم می كند اشتباه می كنند. ما معتقدیم همه كشورهای منطقه باید قدرتمند باشند و در كنار هم باشند راه قدرتمند شدن كشورها را وابسته به دنیای غرب نمی دانیم و قدرتمند شدن كشورها برخورداری از حمایت اكثر مردم خودشان می دانیم.

اگر مقامات برخی از كشورها از دسترسی ملت ما به حقوق خودشان نگران می شوند اشتباه می كنند. اگر ملت ما به حقوق خود با اقتدار دسترسی پیدا بكند و تبدیل به یك قدرت تاثیرگذار باشد این اقتدار می تواند در خدمت همه كشورهای اسلامی منطقه باشد و می تواند به توسعه و ثبات و امنیت در همه كشورهای منطقه كمك كند.

* در مورد وضعیت بحرین ایران چندین بار اذعان داشت به این موضوع كمك كرده است و در یك مقطعی نیز بحرین این مساله را پذیرفته بود. بفرمایید كه ایران چه كمك هایی را برای جلوگیری از كشتار مردم و شیعیان در بحرین انجام داده است و چرا دوباره اتهام زنی ها بر علیه ایران از سوی بحرین آغاز شده است.

- سیاست كلی ما دفاع از حقوق و مطالبات مردم در كشورهای منطقه است. برای ما بحرین، سوریه و كشورهای دیگر فرقی نمی كند و معتقدیم مردم اگر خواسته هایی دارند و خواسته های خود را مسالمت آمیز بیان می كنند، باید به حرف آنها گوش كرد و خواسته های اكثریت یك ملت باید محقق شود.

در بحرین هم اگر ما بتوانیم كمكی بكنیم و گفتگوهای ملی شكل بگیرد و نشست های جدی بین نمایندگان مردم و نمایندگان حكام بحرین منجر به یك تفاهمی بشود كه خواسته های مردم را برآورده كند، برای این كار آمادگی داریم.

ایران طرحی هم دارد ؟

به هر صورت قدم اول این است كه حاكمان بحرین تصمیم جدی بگیرند كه خواسته های مردم را بشنوند و سركوب را كنار بگذارند و مذاكرات جدی با نمایندگان مردم داشته باشند و تلاش كنند در جهت تحقق این خواسته ها حركت كنند.

* یكی از سایت های غربی خبری مبنی بر نشت رادیو اکتیو سایت فردو متنشر كرده است. آیا این خبر صحت دارد؟

- خیر ؛ نشت رادیواكتیو فردو از اساس واقعیت نداشته است.

* در رابطه با سفر رئیس جمهور به ترکمنستان برنامه خاصی اگر وجود دارد بفرمایید.

- جشن جهانی نوروز هر سال با توافق كشورها در یكی از كشورهایی كه نوروز را جشن می گیرند برگزار می شود و امسال نیز در تركمنستان است.منبع:مهر

۱۳۹۱/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...