نسخه چاپی

طرح‌ آمریكا و عربستان برای سرنگونی لبنان

مدیر مركز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان، حوادث شمال لبنان را توطئه‌ای خواند كه با تحریك آمریكا و عربستان سعودی و با هدف سقوط دولت لبنان طراحی شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «غالب قندیل» مدیر مرکز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان، به درگیری‌ها و تنش‌های اخیر رخ داده در شمال لبنان اشاره کرد و گفت: کشورهای طراح این حوادث انتظار داشتند با شروع درگیری‌ها اعتراضات مردمی را با خود همراه ساخته و موجبات سقوط دولت کنونی را فراهم سازند تا به این ترتیب شرایط لازم برای بازگشت گروه ۱۴ مارس به صحنه رقابت و قدرت لبنان به خودی خود مهیا شود.

وی توانایی ارتش لبنان در مهار درگیری‌های شمال این کشور را ستود و افزود: آنچه که ارتش لبنان در جریان حوادث شمال این کشور در تسلط بر اوضاع امنیتی از خود به نمایش گذاشت همه طرح‌‌ها و توطئه‌های کشورهای استکباری و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها برای براندازی نظام حاکم بر لبنان را با شکست مواجه ساخت.

روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز گذشته خود به نقل از یک منبع لبنانی فاش کرد که آمریکا برای سرنگون کردن دولت نجیب می‌قاتی در لبنان تلاش می‌کند.

مدیر مرکز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان در ادامه به تحریم حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: این تحریم‌ها از فشارهایی حکایت دارد که ایالات متحده برای رسیدن به اهدافش در حوادث سوریه و لبنان متحمل شده اما به رغم بکارگیری تمام تلاش‌ها تاکنون به آنچه می‌خواسته نرسیده است.

قندیل با تاکید بر اینکه آمریکا هدایت‌کننده اصلی جنگ تروریستی علیه سوریه و لبنان است، تصریح کرد: پاسخ مقاومت حزب‌الله لبنان به آمریکا مبنی بر مقابله با هر گونه تجاوز به سوریه از دیگر عواملی است که در اعمال تحریم از سوی کاخ سفید تاثیرگذار بوده است.

وی تقویت روحیه رژیم صهیونیستی را از دیگر عواملی دانست که در تصمیم‌گیری آمریکا برای اعمال تحریم بر حزب‌الله لبنان نقش اساسی داشته است؛ چرا که همه هزینه‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی آمریکا در کشور سوریه در جهت حفظ منافع و تامین امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه بوده است.

مدیر مرکز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان با بیان اینکه آمریکا در همه طرح‌هایش علیه لبنان و سوریه با شکست مواجه شده است تصریح کرد: مقاومت مردم لبنان و سوریه در برابر هرگونه دخالت خارجی از دیگر موانعی است که تمام طرح و برنامه‌های از پیش طراحی شده کاخ سفید را با چالش جدی مواجه ساخته است.

قندیل همچنین با تاکید بر اینکه اوضاع هیچ یک از کشورهای سوریه و لبنان به نفع طرح‌ها و اقدامات آمریکا نیست، گفت: به عنوان مثال هم اینک مردم سوریه با نظام کشور خود در یک راستا قرار گرفته و از ارتش این کشور تقاضا دارند نسبت به پاکسازی شهر‌ها از شر تروریست‌ها و افراد مسلح اقدام کند.

وی با بیان اینکه آمریکا از دخالت در سوریه اهداف روشن و مشخصی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: آمریکا تلاش کرد تا با حمایت از تروریست‌ها و شورشیان مسلح آنان را معترضانی جلوه دهد که به شکل مسالمت‌آمیز خواستار براندازی نظام سوریه هستند؛ حال آنکه این افراد مسلح به جز کشتار نظامیان و ملت بی‌گناه و بی‌دفاع سوریه کاری از پیش نبردند و به اهداف پلید خود دست پیدا نکردند.

مدیر مرکز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان به حمایت‌های آمریکا از گروه‌های مسلح فعال در سوریه از جمله ارسال دستگاه‌های مخابراتی برای این تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: این اقدام سازمان سیا و ده‌ها اقدام نهان وآشکار دیگر برای آن بود تا بتواند بر عملیات تروریستی سوریه نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد.

قندیل همچنین به شادمانی برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه، قطر و عربستان از وقوع تحولات در سوریه اشاره کرد و گفت: پس از آغاز فعالیت‌های تروریستی در کشور سوریه این کشور‌ها به تصور آنکه نظام سوریه در آستانه براندازی است به شادمانی، شایعه‌پراکنی و تشویش اذهان عمومی پرداختند تا به این وسلیه آمریکا و رژیم صهیونیستی را در رسیدن به اهداف پلید خود در منطقه خاورمیانه یاری دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش محوری رژیم صهیونیستی و همکاری تنگاتنگ این رژیم با گروه‌های مسلح در سوریه اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی اقدام به حفر کانالی در مرز سوریه و قاچاق سلاح و مهمات به این گروه‌ها کرده است تا به خیال خود روند براندازی نظام بشار اسد را سرعت ببخشد.

مدیر مرکز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال کسب حمایت‌ کشورهای عربی برای اجرای طرح‌های سازشکارانه در منطقه است، تصریح کرد: این رژیم جعلی آنقدر به اهداف خود دل بسته است که در مرز‌ها به سمت نظامیان سوری عازم شده برای مبارزه با قاچاق سلاح، خمپاره پرتاب کرده و پایگاه پژوهشی سوریه در جمرایا را هدف حملات هوایی قرار می‌دهد.

قندیل با تاکید بر اینکه گروه‌های تروریست و مسلح، مزدوران رژیم صهیونیستی در سوریه هستند، گفت: این گروه‌ه‌ها با هدایت مستقیم افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به فعالیت تروریستی در سوریه مشغولند و در صدد منهدم کردن اماکن و پایگاههای زیربنایی سوریه برای خدمت به منافع این رژیم اشغال‌گر هستند.

وی در ادامه به خویشتنداری نظام سوریه در برابر همه حوادث و تحولات این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اتخاذ سیاست‌های مدبرانه از سوی سران و سیاستمداران سوریه رفته رفته کشتی متلاطم سوریه را از بحران خارج ساخته و به ساحل امن آسایش و آرامش نزدیک کرده است.

مدیر مرکز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان، حفظ آرامش و خونسردی سران نظام سوریه در واکنش به اظهارات و اقدامات کشورهای عربستان، قطر، ترکیه و سایر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را ناشی از درایت و هوشمندی مقامات سوری دانست و اظهار داشت: سران سوریه به پشتوانه مردمی این کشور در حد توان از بروز تنش و نشان دادن واکنش به کشورهای متخاصم اجتناب کرده و تعامل آرام، متعادل و عاقلانه‌ای را سرلوحه کارهای خود قرار دادند تا کشور بار دیگر به دوران آرامش و آسایش گذشته بازگردد.

قندیل به حمایت ملت سوریه از رئیس جمهوری، دولت ملی و ارتش ملی این کشور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که ملت سوریه پناه و پشتیبان نظام حاکم بر این کشور باشد هیچ یک از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قادر نخواهند بود خواسته‌های خود را بر ملت سوریه تحمیل کرده و در امور داخلی این کشور دخالت کنند.

وی همچنین به شرح اوضاع کشور لیبی پس از سرنگونی قذافی پرداخت و افزود: آنچه امروز در لیبی می‌گذرد استعمار این کشور به شیوه جدیدی است که امپریالیسم جهانی آمریکا و غرب آن را برای غارت نفت و سایر ثروت‌های کشورهای ثروتمند ابداع کرده و با دخالت نظامی در امور داخلی کشور لیبی آغاز شده است.

مدیر مرکز مطالعات عربی و بین‌المللی لبنان با تاکید بر اینکه شرایط حاکم بر سوریه با شرایط لیبی بسیار متفاوت است، تصریح کرد: آمریکا هیچ‌گاه قادر نخواهد بود طرح استعمار جدید خود را برای سوریه به اجرا درآورد و تسط کاخ سفید بر این کشور عربی از محالات تاریخ است.

۱۳۹۱/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...