نسخه چاپی

چالش‌های پیش روی جانشین چاوز

عکس خبري -چالش‌هاي پيش روي جانشين چاوز

انبوه مردم ملبس به تی‌شرت‌های قرمز با مشتان گره كرده در هوا كه تصویر غالب جنبش سیاسی برجای مانده از هوگو چاوز است، اتحاد در میان پیروانی را نشان می‌دهد كه به پدر انقلاب‌شان و همین طور جانشین تعیین شده او یعنی نیكولاس مادورو متعهد هستند.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، نشریه نیویورک تایمز، در گزارشی در خصوص چالش پیش روی نیکولاس مادورو، جانشین موقت هوگو چاوز آورده است: با این حال طیف مختلف گروه‌هایی که نیکولاس مادورو باید با آنها دست و پنجه نرم کند ترس آور است.

از باندهای مسلح در زاغه‌نشین‌ها تا بروکرات‌های برگزیده دارای روابط قدرتمند با کوبا و همین طور قدرتمندرین گروه حامی چاوز یعنی چهره‌های بلندپایه ارتش که نفوذ آنها در سراسر ونزوئلا توسط هوگو چاوز به شدت تقویت شده است.

از مجموع 20 ایالت ونزوئلا که تحت کنترل فرمانداران وابسته به حزب سوسیالیست متحد متعلق به هوگو چاوز قرار دارند 11 مورد از آنها توسط افسران سابق ارتش رهبری می‌شوند. حدود یک چهارم از وزیران کابینه مادورو که از چاوز به وی به ارث رسیده از رده‌های نیروهای مسلح هستند.

همچنین مقام‌های قدرتمند ارتش سکان شرکت‌های دولتی نظیر شرکت "گوایانا" را که در معادن طلا و تولید آلومینیوم فعال است، در دست دارند. قدرت نیروهای مسلح از جمله یک نیروی شبه نظامی که گمان برده می‌شود تعداد آن بیش از 120 هزار تن است بازتاب تلاش‌های چاوز در جامعه ونزوئلا و ایده‌آل‌های نظامی وی است.

وی همزمان دسیسه‌های کسب ثروت غیرقانونی در نیروهای مسلح را تحمل کرده و حتی در واکنش به انتقادات بین‌المللی علیه ژنرال‌های قدرتمند ونزوئلا که متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر هستند آنها را در مناصب مهم گماشت.

روچیوسان میگوئل، یک تحصیل کرده رشته حقوق که رهبری سازمانی ناظر بر مسائل امنیتی ونزوئلا را برعهده دارد، اظهار داشت: حتی چاوز هم نمی‌توانست بدون نظارت بر چشم انداز ارتش برای مقابله با نشانه‌های مقاومت و مخالفت، کشور را اداره کند؛ همواره عده‌ای را در سطوح بالاتر مجازات کرده و به عده‌ای دیگر پاداش داده است اما از طرف دیگر مادورو به عکس هوگو چاوز هرگز در ارتش خدمت نکرده است.

پیش از آنکه سال‌ها وزیر امور خارجه دولت چاوز شود یک فعال اتحادیه‌ای و یک قانونگذار بوده است. مادورو رئیس جمهور موقت ونزوئلا و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده برای ماه آینده میلادی است و رقیب وی در انتخابات انریکه کاپریلس است که اخیرا کاندیداتوری ائتلاف مخالفان ونزوئلایی را پذیرفت.

با وجود این تحلیل‌گران امنیتی چالش‌های کلاسیک علیه مادورو و عدم تایید وی از سوی نیروهای مسلح و توطئه برای براندازی وی را رد می‌کنند. اخیرا در اقدامی که انتقادات مخالفان دولت ونزوئلا را به همراه داشت دیگو مورلو، وزیر دفاع ونزوئلا برخلاف دستور قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت موضع‌گیری نیروهای مسلح در کمپین‌های سیاسی مستقیما حمایت خود را از مادورو اعلام کرد.

همچنین دیوسداد کابلو، افسر سابق ارتش و رئیس فعلی مجلس شورای ملی ونزوئلا متعهد به حمایت از مادورو شده است در حالی که وی قبلا به عنوان رقیب احتمالی مادورو در نظر گرفته می‌شد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...