نسخه چاپی

فتواهایی كه آشوب برانگیز است

شبكه‌های ماهواره‌ای، مطبوعات عربی، سایت‌های اینترنتی و سایت‌های ارتباط اجتماعی به تازگی مملو از فتواهای مربوط به تحولات كشورهای عربی به ویژه مصر و سوریه است؛ همچنین شخصیت‌های مذهبی و لیبرال‌ها در سایت‌های اجتماعی درباره چنین فتواهائی با یكدیگر درگیر شده‌اند.

به گزارش نما به نقل العالم، این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که شخصیت‌های مذهبی نیز میان خودشان درباره تحولات کشورهای عربی اختلاف نظر دارند زیرا برخی از آنها حامی معترضین هستند و برخی دیگر حامی نظام‌های حاکم هستند و هر یک از این دو دسته فتواهای خاصی صادر میکنند.


به عنوان مثال " شیخ احمد حسون" مفتی سوریه به تازگی در برنامه‌ای در تلویزیون ملی این کشور این فتوا را صادر کرد که مبارزه با دشمنان سوریه وظیفه همه سوری‌ها و همه کشورهای عربی و اسلامی است .

این در حالی است که یک مبلّغ عربستانی به نام عائض القرنی مفتی سوریه را "دروغگو و فاسد" توصیف کرد و از علمای اسلام خواست که فتوای واحدی در محکومیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و نظام وی صادر کنند.


او در فتوای خود بدون در نظر گرفتن شروع کننده شورش ها و حامیان خارجی آنها در فتوای خود خون بشار اسد را مباح اعلام کرد و در توجیه فتوای قتل بشار اسد گفت:« بشار اسد مردم را می‌کُشد و از هیچ جنایاتی روی گردان نیست و کشته‌های سوریه تاکنون به حدود 100 هزار نفر رسیده است.»


فتوای این مفتی وهابی وابسته به خاندان رژیم سعودی علیه سوریه در حالی صادر شده که آنها نه تنها جرات کوچک‌ترین انتقاد از آل‌سعود را ندارند، بلکه خود فتواهای خونین قتل عام زنان و مردان بی‌گناه سوری و شیعیان عربستانی را صرف احقاق حقوق اولیه شهروندی صادر می‌کنند.


پیش از این شیخ عبدالعزیز آل الشیخ مفتی منصوب دربار سعودی نیز به علمای مذهبی این کشور درباره تحریک جوانان عربستانی به جنگیدن در سوریه هشدار داده بود و گفته بود که حمایت مالی از سوری‌ها بهتر است که دلیل عمده آن کشته شدن پر تعداد سعودی‌ها در سوریه و اعتراضات خانواده‌های آنان بود.


یکی از اعضای مجمع علمای عربستان ژوئن 2012 درپی دعوت اینترنتی برخی شخصیت‌ها از جوانان عربستانی برای جنگیدن در سوریه فتوائی را صادر کرد که در این فتوا جنگیدن اتباع عربستانی در سوریه بدون کسب اجازه از مسئولان عربستان تحریم شده بود.


محمد سعید رمضان البوطی مبلّغ سوری نیز در یکی از خطبه‌های خود نیروهای ارتش سوریه را به اصحاب حضرت محمد (ص) تشبیه کرد و گفت که نیروهای ارتش سوریه "قهرمان" هستند.


یک مبلّغ در مصر نیز مخالفان محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور را به "بنی اسرائیل" تشبیه کرد و در این خطبه که مرسی نیز به آن گوش می‌داد، گفت: «مرسی مانند طالوت است که قوم وی قدرت و شوکت او را بر نمی‌تابیدند. اظهارات این مبلّغ باعث شد که مخالفان نظام مرسی که بیشتر لیبرال هستند، در سایت‌های ارتباط اجتماعی علیه این مبلّغ موضع بگیرند.»


پیش نماز مسجد "الشربتلی" قاهره با درخواست از نمازگزاران برای حمایت از نظام مرسی گفته بود: "پیامبر اکرم(ص) هنگام اتخاذ تصمیم با بزرگان قریش مشورت و رایزنی نمی‌کرد." این اظهارت پیش نماز مسجد الشربتلی باعث خشم و نفرت نمازگزاران شد به نحوی که شعار "مرگ بر جیره‌خوار نظام، مرگ بر مرسی" را سردادند زیرا پیش نماز محمد مرسی را به حضرت پیامبر (ص) نیز تشبیه کرده بود.

۱۳۹۱/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...