نسخه چاپی

گفت‌وگوی تاریخی آیت‌الله لاری و امام موسی صدر

امام موسی صدر به آلمان كه رسید، به محل اقامتم آمد. من بلیت هواپیما برای بازگشت به ایران را گرفته بودم. این دیدار فرصتی مغتنم برای تبادل افكار بود

به گزارش نما به نقل از مشرق، پیش از این مطلبی را در مورد سفر آیت الله لاری به آمریکا و استقبال زندانیان مسلمان از ایشان تقدیم حضور مخاطبان ارجمند کردیم. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ابعاد دیگری از زندگی این عالم عالی قدر.

مرحوم آيت الله لاري قبلا در خاطراتش گفته بود: ۲۵ خرداد ۱۳۴۲ش بود و من پس از انجام عمل جراحي روي معده ام در آلمان دوران نقاهت بيماري را در بيمارستان مي گذراندم. در همان زمان بود كه خبر رسيد امام موسي صدر مي خواهد تو را ببيند. تعجب كردم؛ شايد به خاطر آن بود كه يك روحاني از قم به آلمان آمده بود و مدتي بعد هم به قم برمي گشت؛ پس مي توانست قاصد خوبي باشد. او پيش از آمدن به آلمان، به ايتاليا رفته بود و با مقامات آنجا هم ديداري داشت و از انديشه هاي امام خميني براي دولتمردان ايتاليا سخن گفته بود. به آلمان كه رسيد، به محل اقامتم آمد. من بليت هواپيما براي بازگشت به ايران را گرفته بودم. اين ديدار فرصتي مغتنم براي تبادل افكار بود:

ـ آقاي لاري! ما وظيفه داريم در قبال پيامبر صلی الله علیه و آله هر كاري را بكنيم تا بتوانيم اسم رسول الله را زنده كنيم. گاه با تشكيل حكومت، گاه با منبر و گاه نوشتن...
شايد او نوشته هاي مرا در مجلات ديده بود و مي خواست براي انقلاب بنويسم.

ـ آقاي لاري من در اين مدت كه با روزنامه هاي اينجا صحبت كرده ام، آنها مي گويند كه سفارت خانه ها از ما حمايت مي كنند. شما هم اگر بتوانيد به ما پول بدهيد، حرف هاي شما را مي زنيم!
آه كشيدم! امام موسي صدر كه كنار پنجره ايستاده بود و به آسمان نگاه مي كرد، ادامه داد:

ـ خدايا! كي مي شود كه صاحب اصلي بيايد. از قم خبر رسيده كه خيلي ها كشته شده اند. مرجع ما و پيشواي ما، خميني رحمه الله را هم گرفته اند.

ـ اين واقعيت دارد!؟

ـ آري، ايشان را به تركيه تبعيد كرده اند!

دوستانم اين اخبار را به من نگفته بودند. امام موسي صدر به نوشته هاي روي ميز اشاره كرد:
ـ چه مي نويسي؟

ـ مقايسه بين تمدن اسلامي و تمدن غرب.

ـ احسنت! يكي از راه هاي مبارزه با دستگاه كفر، نوشتن است. نوشتن، راه را به مردم نشان مي دهد.

كمي مكث كرد و گفت: آقاي لاري! من مي روم، مي ترسم مزدوران رژيم شاه مرا تعقيب كرده باشند و به تو آسيبي برسانند. به قم كه رفتي، در مورد پول هايي كه مجلات خارجي مي گيرند و عليه كسي مطلب مي نويسند صحبت كن. شايد مراجع تقليد فكري كردند.

ونوشتن اولين كتاب آيت الله لاري كه با استقبال شديد غير مسلمانان رو به رو شد آغاز موجي بزرگ در تبليغ اسلام بود موجي كه رهبري آن را آيت الله لاري بر عهده گرفته بود. از معجزات خداوند در اين موج جهاني آن بود كه پس از ترجمه كتاب ابشان به انگلبسي از طرف پروفسور حامد الگار دانشمندان اقصي نقاط دنيا خود با نوشتن نامه هايي به آيت الله لاري اعلام كردند كه داوطلبانه كتاب فوق و بعد از آن كتب ديگر آيت الله لاري را به زبانهاي مختلف دنيا ترجمه كرده اند تر جمه هايي كه خود مولد امواج جهاني اسلام و گرايش بسياري از بزرگان دنيا به اسلام شد.

بعد از آن گفتگوي تاريخي آيت الله لاري مركزي را در قم تاسيس نمودند كه اكنون با بيش از دو هزار مركز و مؤسسه تبليغي و تحقيقي در ۱۱۰ كشور جهان ارتباط دارد و ده‌ها هزار نامه از جويندگان آگاهي از اسلام ـ از وليعهد انگلستان گرفته تا زندانيان آمريكا ـ دريافت كرده، و به آن پاسخ گفته است. آثار ايشان به بيشتر زبانهاي دنيا ترجمه شده و توانسته قلوب مخاطبين را تسخير نمايد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...