نسخه چاپی

بحث رای گیری الكترونیك و دستی در مجلس

عکس خبري -بحث راي گيري الکترونيک و دستي در مجلس

رئیس مجلس با بیان اینكه باید از تكنولوژی درست استفاده كرد گفت: در رای گیری‌های الكترونیك ما با یك دكمه می‌توانیم آرای نمایندگان را محو كنیم بنابراین نگرانی از احتمال افشای آرای نمایندگان وجود ندارد.

در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، احمد توکلی نماینده مردم تهران طی پیشنهادی خواستار حذف ماده ۷ این طرح شد.

علی لاریجانی که به عنوان مخالف با این پیشنهاد نطق می‌کرد اظهار داشت: دغدغه‌هایی که در این باره مطرح می‌شود درباره کشف آرای نمایندگان است، ما این موضوع را بررسی کردیم و حتی بنده با متخصصان فنی دستگاه‌های رای گیری صحبت کردم و نگرانی خاصی وجود ندارد.

لاریجانی گفت: وقتی نمایندگان رای می‌دهند ما با یک دکمه می‌توانیم آن را محو کنیم تا مشخص نشود آرای نمایندگان چه بوده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در رای گیری‌های کاغذی احتمال تخلف وجود دارد افزود: اینکه رای گیری‌های مجلس به صورت الکترونیک نباشد مشکلات زیادی می تواند به وجود آورد از جمله مشکلات، احتمال تخلف است، خود نمایندگان بعضا گلایه می‌کنند و می‌گویند مثلا یک رای ممتنع در گردان مخالف و یا موافق افتاده است.

وی با بیان اینکه باید از تکنولوژی درست استفاده کرد افزود: فرض بگیرید ما می‌خواهیم لایحه مالیاتی که برای سرنوشت کشور مهم است را از روش رای گیری دستی استفاده کنیم، اگر این کار انجام شود ساعت‌ها طول می‌کشد و وقت مجلس بیهوده تلف می‌شود.

نماینده مردم قم ضمن درخواست از نمایندگان برای عدم رای به حذف ماده ۷ گفت: که هیچ نگرانی درباره مخفی نماندن آرای نمایندگان وجود ندارد.

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در موافقت با پیشنهاد حذف ماده ۷ طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس گفت: مجلس ابتدا از اینکه چرا رئیس مجلس بی‌نوبت صحبت کرده انتقاد کرد که محمد حسین فرهنگی در پاسخ به این انتقاد گفت: آقا قاسم جعفری ثبت نام کرده بودند و وقتشان را به آقای لاریجانی دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه در رای گیری‌های الکترونیک امکان ثبت و ذخیره شماره صندلی نمایندگان وجود دارد افزود: این که نمایندگان چه رای می‌دهند باید مخفی باشد چرا که این جز اعتبار آنهاست.

نماینده مردم مراغه گفت: ممکن است در سوال و یا استیضاح وزرا و یا رئیس جمهور، نمایندگان بخواهند آرایشان مخفی باشد و نظرشان منتشر نشود حالا اگر این طور نباشد اعتبار نماینده زیر سوال خواهد رفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظر موافقان و مخالفان پیشنهاد حذف ماده ۷ طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلی این پیشنهاد را به رای نمایندگان گذاشت که با ۹۴ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع تصویب نشد.منبع:فارس

۱۳۹۱/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...