نسخه چاپی

مخمصه تشكیل كابینه اسرائیل

«بنیامین نتانیاهو» برای تشكیل كابینه تنها تا پایان وقت شنبه زمان دارد، با این وجود كشمكش در روند تشكیل كابینه هنوز به پایان نرسیده و حتی برخی مقامات حزب «یش عاتید» تهدید به ترك مذاكرات كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس در حالی که تنها سه روز تا پایان مهلت قانونی «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل کابینه باقی مانده، وی هنوز نتوانسته آخرین اختلاف‌ها با «یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» را برطرف کند. در عین حال برخی رسانه‌های اسرائیلی از احتمال کناره‌گیری لاپید از ائتلاف خبر داده‌اند. در صورتی که حزب «یش عاتید» حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نشود، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی احتمالا باید با این کرسی خداحافظی کند.

بنا بر قوانین انتخاباتی اسرائیل، شخصی که از سوی رئیس رژیم برای تشکیل کابینه انتخاب می‌شود، مجموعا 6 هفته برای این کار زمان دارد. پارلمان اسرائیل 120 کرسی دارد و فرد مأمور تشکیل کابینه باید حداقل 61 کرسی را با خود همراه کند. تعدد احزاب در اسرائیل موجب شده تا هیچ وقت هیچ حزبی نتواند به تنهایی تشکیل کابینه دهد و همواره کابینه‌های ائتلافی بوده است. در انتخابات اخیر فهرست مشترک «لیکود-بیتنا» به رهبری نتانیاهو توانست با کسب 31 کرسی اول شود. نتانیاهو برای تشکیل کابینه حداقل 30 کرسی دیگر نیاز دارد. وی برای کسب کرسی‌های باقی مانده روی دو حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» و «هبیت هیهودی» به رهبری «نفتالی بنت» سرمایه‌گذاری کرد. اما حالا کناره‌گیری احتمالی حزب «یش عاتید» می‌تواند به کلی روند تشکیل کابینه را مختل کند.

پیش از این قرار بود نتانیاهو امروز ترکیب نهایی کابینه را اعلام کند و وزرا تا فردا در برابر «کنست» (پارلمان اسرائیل) سوگند یاد کنند. با این حال آنطور که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش داده، نتانیاهو که رهبری حزب «لیکود» را بر عهده دارد، هنوز بر سر دو موضوع نتوانسته با لاپید به توافق برسد. هاآرتص در این مورد نوشته است: نخست‌وزیر نتانیاهو که امیدوار بود بتواند روز چهارشنبه کابینه ائتلافی اسرائیل را به «کنست» معرفی کند، مجبور شده این امر را به تأخیر بیاندازد. چراکه هنوز «لیکود» و «یش‌عاتید» نتوانسته‌اند بر سر تصدی پست وزارت آموزش و همچنین ریاست کمیته اقتصادی پارلمان به توافق برسند.

این در حالی است که مقامات حزب «لیکود» روز گذشته گفتند که روند تشکیل کابینه وضعیت بحرانی ندارد و کابینه احتمالا نهایتا تا روز شنبه اعلام می‌شود. «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی دو هفته قبل زمانی که مهلت اولیه چهار هفته‌ای نتانیاهو برای تشکیل کابینه پایان یافت این مهلت را چهارده روز دیگر تا شنبه شب هفته آینده تمدید کرد.

با این حال روزنامه «هاآرتص» و پایگاه «تایمز اسرائیل» گزارش داده‌اند که حزب «یش عاتید» تهدید کرده است که در صورتی که «شاعی پیرون» نفر دوم لیست انتخاباتی این حزب در سمت وزارت آموزش به کار گرفته نشود، مذاکرات تشکیل کابینه را ترک می‌کنند. نتانیاهو پست وزارت آموزش را برای «گیدعون سعار» هم‌حزبی خود که در کابینه قبلی نیز این سمت را در اختیار داشت، در نظر گرفته و تاکنون هم نپذیرفته این سمت را به «یش عاتید» بدهد.

یک مقام ارشد حزب «یش عاتید» در این مورد گفته است: «لیکود» در حال تلاش علیه «شاعی پیرون» است. اما با قدرت سر حرفمان می‌مانیم و این سمت را طلب می‌کنیم. حتی اگر لازم باشد درخواست برگزاری انتخابات مجدد می‌کنیم.

در عین حال مقامات حزب «لیکود» هم تاکید کرده‌اند که از موضع خود عقب‌نشینی نکرده و وزارت آموزش را به حزب «یش عاتید» نمی‌دهند.

قدرت‌طلبی احزاب اسرائیل به قدری گسترده‌ است که حتی سناریوی تصدی شراکتی وزارتخانه نیز مطرح شده است. منابع نزدیک به مذاکرات گزارش داده‌اند که بحث تصدی دوره‌ای وزارتخانه که بر اساس آن «سعار» و «شاعی» هریک دو سال از چهار سال کابینه را وزیر آموزش می‌مانند، مورد بحث قرار گرفته، اما به نظر نمی‌رسد که پذیرفته شود چراکه هر دوی این‌ افراد می‌خواهند خود دو سال اول وزارت را بر عهده بگیرند.

در حقیقت بحث به دست گرفتن وزارتخانه‌ها در اسرائیل بیش از آنکه برای پیشبرد برنامه‌های آن وزارتخانه باشد، تلاش برای سهم‌گیری بیشتر از کابینه و به تبع آن تأثیرگذاری بر تصمیمات کلی است که باید با اکثریت آرا کابینه به تصویب برسد.

اگر نتانیاهو نتواند تا شنبه شب تشکیل کابینه دهد که البته هنوز هم احتمال آن اندک است، دو سناریو پیش روی «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی خواهد بود. وی یا باید فردی دیگر را (که احتمالا «یعیر لاپید» به عنوان رهبر دومین حزب پیروز در انتخابات است) مأمور تشکیل کابینه کند، و یا اینکه با توافق احزاب برگزاری مجدد انتخابات را اعلام کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر همین امروز انتخاباتی در اسرائیل برگزار شود، نتانیاهو دیگر به پیروزی نمی‌رسد و این «یعیر لاپید» است که به همراه حزب «یش عاتید» در انتخابات پیروز می‌شود.

۱۳۹۱/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...