نسخه چاپی

حاشیه های جلسه امروز هیئت دولت

رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در آخرین جلسه حاشیه‌ای پاستور در سال 91 در جمع خبرنگاران حضور یافتند و به سوالات آنان پاسخ دادند

به گزارش نما به نقل از فارس، با توجه به احتمال تعطیلی چهارشنبه هفته آینده(30 اسفند ماه)امروز خبرنگاران در آخرین حضور خود در حاشیه جلسه هیئت دولت در سال 91 نظر دولتمردان را در خصوص آخرین تحولات کشور جویا شدند.

* ما آقای یزدی را دوست داریم

رئیس‌جمهور که در حاشیه جلسه هیئت دولت در چند هفته اخیر حضور پررنگی داشته و در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود امروز در پاسخ به سؤالی درباره برخی مجادلات درباره سفر وی به ونزوئلا و عکس‌العمل آیت‌الله یزدی گفت: ما آقای یزدی را دوست داریم.

وی درباره ارسال نامه‌ای به مجامع بین‌المللی ورزشی در اعتراض به حذف کشتی آزاد و فرنگی از جمع ورزشهای المپیک گفت: این نامه را خواهیم فرستاد و در این باره مشورت‌های لازم با متخصصین انجام شده است، البته این مسئله دست ما نیست و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا کشتی از بین رشته‌های المپیکی حذف نشود.

وی با طرح این سوال که چه دلیلی دارد کشتی حذف شود گفت: ورزش کشتی از معدود ورزش‌هایی است که تماماً روح ایثار و جوانمردی در آن است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این ورزش جزو ورزش‌هایی است که با روح المپیک سازگاری دارد، جوانمردی، پاکی و مروت ،نشاط ،قدرت بدنی، هوش و عکس‌العمل سریع در آن وجود دارد. اینها همه از شعارهای المپیک است.

*سکوت درباره مصوبه مجلس مبنی بر جلوگیری از افزایش یارانه ها

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی پیرامون حفظ یارانه‌ها در سطح قبلی خود و جلوگیری از افزایش یارانه نقدی تنها سکوت کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص انتشار عکسی از رئیس‌جمهور در سفر به کشور ونزوئلا و برخی مجادلات و سخنان آقای یزدی در این باره گفت: ما آقای یزدی را دوست داریم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره اهمیت ورزش کشتی در ورزش کشور گفت: ما هیچ حاشیه‌ای درباره ورزش کشتی نمی‌بینیم، روند پیشرفت این ورزش و باقی رشته های ورزشی روند بسیار خوبی دارد، بالاخره فشار بودجه بر روی ما وجود دارد. این فشار در همه ‌جا هست اما علی‌رغم این فشار تمام تلاش برای حرکت به سمت جلو وجود دارد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره ابلاغ نشدن مصوبه شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در خصوص کاهش قیمت خودرو گفت: دولت سازوکارها و پیگیری‌های ویژه خود را دارد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره پایان تحریم‌ها در سال آینده گفت: ایران همواره پیروز، عظیم و رو به پیشرفت است. ایران کشوری با چند هزار سال تاریخ است و از همه موانع عبور خواهد کرد.

*بهار می‌رسد و غم و غصه از بین می‌رود

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چه خبری برای مردم دارید؟ گفت: چه خبر بهتر و زیباتر از این که بهار دارد می‌رسد، دوران غم و غصه می‌رود و ان‌شاء‌الله سال آینده برای تمام ملت سالی پر از خوبی و موفقیت باشد.

وی همچنین در پیام زنده رادیویی که از طریق رادیو پخش شد ابراز امیدواری کرد که امسال سالی پر از پاکی، نور و عشق و صمیمیت برای همه ملت باشد.

*تقدیر از قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی

همچنین رئیس‌جمهور در حاشیه امروز جلسه هیات دولت از قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی تقدیر کرد

وی در این مراسم با تقدیر از کادر ورزشی، مربیان و دست‌اندرکاران این دو تیم گفت: کشتی ایران نیز مثل سایر ورزش‌ها در حال تعالی و پیشرفت است و قله‌های افتخار‌آفرینی را یکی پس از دیگری فتح می‌کند.

وی افزود: من چند کشتی این دوستان را دیدم و بچه‌های ما بسیار خوب کار کردند و واقعا در بعضی مواقع میلیمتری باختیم .

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه بچه‌های ما در این مسابقه بسیار خوب کار کردند گفت که شما عزیزان نماد افتخارآفرینی برای کشور ایران هستید و امیدوارم که به افتخارآفرینی‌های خود ادامه دهید.

رئیس‌جمهور در پایان از همه دست‌اندرکاران موفقیت مسابقات کشتی آزاد فرنگی تشکر کرد.

*مشایی: نمی‌توان به‌خاطر احتمال سوءاستفاده سیاسی مردم را از حقشان محروم کرد

رئیس دفتر سابق رئیس جمهور نیز که این روزها ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در واکنش به شائبه انتخاباتی بودن افزایش یارانه ها گفت که نمی توان به خاطر احتمال سو استفاده سیاسی، مردم را از حقوقشان محروم کرد.

اسفندیار رحیم‌مشایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 92 را سال خیلی خوب، پرنشاط و پردستاوردی می‌بینم.

وی افزود: مشکلات اقتصادی امروز جامعه ناشی از مسائل سیاسی است و مشکلات واقعی نیست چون مملکت ما دارای ظرفیت اقتصادی فراوان است و ما از آذر 58 در تحریم هستیم.

مشایی خاطرنشان کرد: طی دو سه سال اخیر فشار تحریم‌ها بیشتر شده و به دنبال به تسلیم کشاندن مردم ما هستند اما در این شرایط هم کشور ما مسیر خود را طی می‌کند که اگر خیلی کشورها جای ما بودند، نمی‌توانستند.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌اش در لحظه تحویل سال جدید، اظهار داشت: در سال‌های گذشته سعی می‌کردم با خانواده هنگام تحویل سال در حرم مطهر امام رضا (ع) باشم.

وی افزود: اگر به دلایلی امکان سفر به مشهد فراهم نبود، لحظه تحویل سال در منزل کنار خانواده بودم و امسال هم لحظه تحویل سال با خانواده خواهم بود اما در روز اول فروردین همراه با رئیس‌ جمهور برای شرکت در جشن نوروز به ترکمنستان می‌روم.

*نشست با ایرانیان خارج از کشور در نوروز

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در پاسخ به این سؤال که آیا در ایام نوروز به همراه خانواده به سفر خواهد رفت، اظهار داشت: در تعطیلات نوروز یکی - دو نشست با ایرانیان داریم که قرار بود در ماه جاری برگزار شود اما به پیشنهاد سفارتخانه‌ها به نوروز موکول شد.

مشایی با اعلام اینکه این نشست‌ها با ایرانیان مقیم کشورهای هلند،‌ آلمان و سوئد است، ادامه داد: قرار است در جمع ایرانیان مقیم این کشورها به عنوان همراهی در جشن نوروز حضور داشته باشم و این‌بار هم از خانواده دور خواهم بود.

رئیس دفتر سابق رئیس جمهور با اشاره به انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم اظهار داشت: حضور مردم پای صندوق‌های رای و آرای بالا موجب می‌شود به کسانی که عزت ملت ایران را نمی‌خواهند، از نظر سیاسی پاسخ کوبنده‌ای داده شود و آثارش این خواهد بود که فشارهای اقتصادی شکست می‌خورد.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در پاسخ به سؤالی در خصوص مخالفت مجلس با افزایش یارانه‌ها و همچنین توزیع سهام عدالت قبل از انتخابات 92 به دلیل شائبه‌های سیاسی اظهار داشت: قبل از اینکه مجلس اقدامی کند نمی‌خواهم قضاوت کنم.

وی در عین حال گفت: فکر می‌کنم این موضوع که مطرح کردید منطق ندارد چرا که وقتی مجلس فرصت خدمت به مردم را فراهم می‌کند، در این کار سهیم می‌شود.

مشایی افزود: وقتی مجلس پیش قدم شود در امر خدمت به مردم، بهتر است و دیگر شائبه تبلیغاتی بودن این کار هم برطرف می‌شود.

رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور گفت: مصاحبه برخی نمایندگان را نمی‌توان به حساب کل مجلس گذاشت چرا که افراد نظرات سیاسی مختلفی دارند و ممکن است در جامعه اختلاف نظر باشد که ایرادی هم ندارد.

مشایی افزود: باید در جامعه فضایی ایجاد کنیم که مسئولان و همه مردم بتوانند نظراتشان را در پرتو اخلاق خوب و نیک که دستور دین ماست، بیان کنند.

وی ادامه داد: مجلس تازه کار را آغاز کرده، اما اینکه بگوییم امکان دارد با یک کار بزرگ احتمال دارد زمینه سوءاستفاده سیاسی فراهم شود، نمی‌شود مردم را بر اساس آن محروم کرد.

*سخن گفتن از نقاط منفی احمدی نژاد کار آسانی نیست

مشایی در ادامه تصریح کرد: اگر مجلس خودش امکان خدمت به مردم را فراهم کند در این کار بزرگ مشارکت دارد که این خیلی خوب است.

رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور درباره نظر شورای نگهبان در خصوص ناکافی بودن بودجه سه‌دوازدهم مصوب مجلس برای نظارت بر انتخابات، گفت: من نمی‌دانم بودجه برای نظارت بر انتخابات کافی هست یا نه اما یک روالی دارد و ما هم اولین بار نیست انتخابات برگزار می‌کنیم.

مشایی افزود: شورای نگهبان حجم کمتری از بودجه سالانه کل کشور برای انتخابات نیاز دارد اما واقعا از ریز بودجه خبر ندارم که اظهار نظر صریح کنم.

وی تصریح کرد: سیاست کلی دولت در بودجه کاهش هزینه‌ها و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی است که البته استقلال کامل را نمی‌توان الان دید اما می‌شود آن را به طور جدی پیگیری کرد.

مشاور رئیس‌ جمهور در پاسخ به سؤالی شخصیت محمود احمدی‌نژاد را پر از نقاط مثبت دانست و تأکید کرد که سخن گفتن از نقاط منفی وی کار آسانی نیست.

*وزیر اقتصاد:حذف صفر از واحد پولی،شاید وقتی دیگر

سیدشمس‌الدین حسینی نیز امروز دز حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی اعلام کرد که پیگیری بحث رفرم پولی به زمان دیگری موکول شده است.

وی توضیح داد: حذف صفر از واحد پولی کشور در کمیسیون اقتصاد دولت تصویب شد و لایحه‌ای نیز به دولت ارائه کردیم اما با توجه به نوسانات ارزی به این جمع‌بندی رسیدیم که موضوع به فرصت دیگری موکول شود.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بحث آخرین تحولات مربوط به معوقات بانکی، اظهار داشت: همیشه به صورت متعارف بحث مطالبات معوقه بانک‌ها پیگیری و اقداماتی نیز انجام می‌شود.

حسینی افزود: بانک‌ها وثایق کافی مطالباتی که دارند به اجرا می‌گذارند که خود اینها بر اساس رقم اعلام شده از سوی وزیر دادگستری بالغ بر 27 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: پرونده برخی بدهکاران که ارقام بدهی آنها بالاتر بود، در کارگروه مشترک در حال بررسی است که نیازمند کار حقوقی مجدد است و برخی پرونده‌ها نیز در مرحله قضایی قرار دارند که پیگیری می‌شوند.

وزیر اقتصاد و دارایی درباره آخرین تحولات مربوط به پیامد‌های تحریم‌ها، اظهار داشت: اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است و تحریم‌کنندگان هم این را می‌دانند.

حسینی با بیان اینکه آنها وارد یک بازی شدند که باید با تدبیر هم از آن خارج شوند، افزود: در برخی حوزه‌ها سختی‌هایی داریم که از جمله آنها بحث تأمین مواد اولیه دارویی است که برخلاف ادعای غربی‌ها به مردم ایران فشار وارد کردند که کار غیر اخلاقی و غیر انسانی بود.

وی ادامه داد:‌ نقل و انتقال پول حتی برای دارو را دشوار کردند که البته با مجموع تلاش‌های صورت گرفته، این مضایق برطرف شده است.

*تحریم ها در دراز مدت به سود ما بوده است

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: پیش‌بینی می‌کنم سال آینده را هم با توفیق پشت سر بگذاریم و نکته حائز اهمیت این است که تحریم‌ها در دراز مدت به سود ما بوده است.

حسینی افزود: ایران بازیگر اصلی در حوزه نفت و گاز است و چشم‌پوشی از تجارت و تبادل با کشورمان کار سختی است و الان بالغ بر 150 کشور با ما ترانزیت و تجارت دارند.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی انجام شده و اشتیاق برای اجرای خطوط انتقال برق و گاز و انرژی حکایت از آن دارد که در این مناسبات ایران و شرکای تجاری‌اش راه تداوم فعالیت‌ها را می‌پیمایند.

*مردم ایران به پول رای نمی دهند

وزیر اقتصاد و دارایی در واکنش به ادعای شائبه انتخاباتی بودن افزایش یارانه‌ها و پرداخت سهام عدالت، اظهار داشت: مردم ایران به پول رای‌ نمی‌دهند و اگر کسی چنین تصوری دارد، باید آن را اصلاح کند.

حسینی افزود: قوه تشخیص مردم ما فراتر از معیارهای مادی است و اگر کسی غیر از این معتقد است، شفاف بگوید.

وی در پایان با اشاره به تصویب بودجه سه دوازدهم در مجلس تصریح کرد: هنگامی که این مصوبه به تایید شورای نگهبان رسید و قانون شد، وظیفه ما این است که در چارچوب این قانون بهترین خدمات را به ملت ادامه دهیم.

*وزیر امور خارجه:به سال آینده امیدوارم

به گزارش خبرگزاری فارس علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به اینکه اگر قرار بود از عملکرد خود نقدی داشته باشید چه می گویید اظهار داشت: شاید گاهی احساسات بر عقل من غلبه کند.

*برای تغییر نظر رئیس‌جمهور باید خیلی زحمت کشید

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مذکور برای بیان نقطه قوت و نقطه ضعف رئیس‌جمهور نیز اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد دارای سعه صدر، تواضع و روحیه خدمت و البته خیلی روی عقیده خود استوار است و برای تغییر نظر وی درباره موضوعی باید خیلی زحمت کشید.

وزیر امور خارجه درباره کاهش و رفع تحریم‌ها در سال آینده اظهار داشت: خبرهای مثبت در این زمینه زیاد است و خود اتحادیه اروپا درحال گفت‌وگو است که برداشتن تحریم‌ها و تجدید نظر در این زمینه به طور جدی انجام شود و خود آمریکایی‌ها فشارها را به طور تدریجی از هم پیمانان خود برمی‌دارند.

*در عالم سیاست باید مسائل را خاکستری دید

صالحی افزود: در عالم سیاست باید مسائل را خاکستری دید که همیشه برای عقب نشینی نیز زمینه‌ای فراهم باشد و اگر کسی همه پل‌ها را پشت سر خود خراب کند، سیاست‌مدار نیست و دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: خیلی نباید روی صحبت‌های رسانه‌ای قضاوت کرد چرا که دستگاه دیپلماسی کشورها سرگرم کارند اما نمی‌توانند همه فعالیت‌هایشان را علنی کنند و تقریبا کار آنها شبیه نهادهای امنیتی است.

وزیر امور خارجه گفت: بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که دارم اطمینان می‌دهم که سال آینده سال خوبی است و نسبت به آن امیدوارم. اما امکان دارد این موضوع مثلا ظرف چند روز آینده ملموس نباشد.

*ما تدبیر می کنیم خداوند تقدیر

صالحی افزود: وقتی می‌گویم رو به جلو می‌رویم و وضعیت در حال بهبود است، ناشی از یکسری اطلاعات و داده‌هاست که البته برخی تحولات غیرقابل پیش‌بینی نیز امکان دارد بر آنها اثرگذار باشد که دست ما نیست و ما فقط تدبیر می‌کنیم و خداوند تقدیر.

وی ادامه داد: مطمئن باشید که سال آینده سال خوبی خواهد شد و این را با اطمینان می‌گویم و همه باید دست به دست هم بدهیم که رو به جلو حرکت کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم سال 92 سال برداشت زحمات 34 ساله نظام باشد و ملت در 22 بهمن امسال نشان داد که علیرغم همه مشکلاتی که هست، بیدارند و بین اصل نظام و مشکلاتی که امکان دارد ناشی از تحولات روز یا قصور افراد باشد، تفاوت قائلند.

صالحی افزود: این ملت که به نظام علاقه دارد مطمئن باشد کشته‌هایی که داشته انشاءالله از سال 92 به بعد به بار می‌نشیند و با قاطعیت می‌گویم که ما وارد فاز جدیدی خواهیم شد.

وی ادامه داد: ایران حتما از سال آینده مرحله جدیدی را تجربه خواهد کرد.

وزیر امور خارجه زمان سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان برای حضور در جشن نوروز را اول فروردین 92 اعلام کرد و درباره سفر احمدی‌نژاد به آفریقا نیز توضیح داد: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد به غرب و جنوب آفریقا می‌رود اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.

صالحی افزود: حجم فعالیت‌های جمهوری اسلامی گسترده است و با توجه به روابط خوب کشورمان به آفریقا، این سفر بسیار در گسترش تعاملات مؤثر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: قاره آفریقا نسبت به قاره‌های دیگر از رشد خوبی در حوزه مبادلات تجاری دارد و می‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی خود را توسعه دهیم.

*وزیر ارتباطات:دستور رئیس‌جمهور برای ساماندهی «VPN»ها

محمدحسن نامی وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین حضور خود در حاشیه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می شود وی‌پی‌ان‌ها در شبکه اینترنت کشور مسدود شده اند گفت: همانطور که قبلا اعلام کرده بودیم هم‌اکنون وی‌پی‌ان‌ها در حال ساماندهی هستند.

وی افزود: البته گستره سازمان‌هایی که در بحث وی پی‌ان دخیل هستند بسیار متعدد هستند و تنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی این امر نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: خوشبختانه امروز رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای را در خصوص بحث وی‌پی‌ان‌ها صادر کرده‌اند و امیدواریم که بتوانیم در آینده نزدیک این کار را به سرانجام برسانیم.

نامی همچنین با انتقاد از انعکاس برخی از سخنان وی در مورد اینکه گفته است ارزش واقعی دلار تنها 48 ریال است گفت: من در آن برنامه گفتم که اگر قیمت دلار در قبل از انقلاب شش تومان بود با سازندگی که در کشور صورت گرفته است این قیمت باید هم‌اکنون 48 ریال باشد درحالیکه رسانه‌ها این صحبت من را به درستی انعکاس ندادند.

*واکنش تند رییس بنیاد شهید به طرح تحقیق و تفحص از این نهاد

مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در یکی از معدود حضورهای خود در جمع خبرنگاران به طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از بنیاد شهید واکنش تندی نشان داد و گفت که مدیران متخلف و معزول دنبال تحقیق و تفحص از بنیاد شهید هستند اما تاکید کرد که از انجام تحقیق و تفحص از سازمان متبوعش استقبال می‌کند.

زریبافان در عین حال تصریح کرد: ما پاک و مدعی خدمت هستیم و وارد فضاسازی‌ها و جنجال‌ها نمی‌شویم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این سؤال که آیا اسامی مدیران متخلف معزول این سازمان اعلام می‌شود، اظهار داشت: ما مانند بعضی‌ها جنجال نمی‌کنیم و تخلفات این مدیران را در مسیر قانونی پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...