نسخه چاپی

"انتخاباتی برگزار كنیم كه خاطره 88 پاك شود"

زمان كوتاهی تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده اما فضای سیاسی كشور دچار ركود است و نشانه‌ای برای برگزاری انتخاباتی پرشور مشاهده نمی‌شود. علی مطهری نماینده اصولگرای تهران معتقد است كسانی در جریان انتخابات گذشته اعتراضی داشته اند، نباید برانداز معرفی شوند.

متن کامل گفت وگو علی مطهری با روزنامه بهار که روز چهارشنبه منتشر شد در ادامه میخوانید:

آقای مطهری، با توجه به پایان سال و تعطیلات پیش رو، عملا ۲ ماه تا روز انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است اما فضای کشور به هیچ عنوان انتخاباتی نیست. آیا سیاست خاصی برای سنگین نمودن فضای انتخابات وجود دارد؟

بخشی از این موضوع به دلیل انتخابات سال ۸۸ است. اصلاح طلبان احساس می کنند فضای سیاسی مطلوبی برای حضور آنان فراهم نیست، در نتیجه فعالیت انتخاباتی چندانی انجام نمی دهند. اصولگرایان هم مشاهده می کنند رقیب جدی در میدان حاضر نیست. طبیعتا در چنین شرایطی که رقابت جدی وجود ندارد، فضای انتخاباتی پرشور شکل نمی گیرد. در چنین فضایی مردم هم احساس می کنند کاندیداهایی که تا کنون مطرح شده اند تفاوت چندانی با هم ندارند زیرا همه از یک جنس و یک جریان هستند ، پس هیجان و شور و شوقی به وجود نمی آید. زمانی ما می توانیم فضای پرهیجان انتخاباتی را مشاهده کنیم که احساس شود لااقل دو دیدگاه و گرایش و دو گفتمان متفاوت وجود دارد که یک گفتمان، منتقد شرایط فعلی و خواهان تغییر وضع موجود در چهارچوب قانون اساسی است و دیگری تلاش می کند وضع موجود را حفظ نماید. این گونه است که رقابت شکل می گیرد و مردم به حرکت و جنب و جوش در می آیند.
در شرایط فعلی که هنوز کاندیدای مهم و تاثیرگذاری پای به عرصه انتخابات ننهاده است تغییری هم در فضای سیاسی کشور ایجاد نمی شود. بخشی از جامعه هم هنوز از اتفاقات انتخابات سال۸۸ دلگیر و ناراضی است و به نوعی در شرایط قهر با حکومت به سر می برد. این مسائل باید برطرف شود. تصور من این است که با حضور چهره های شاخص اصلاح طلب و اصولگرا این مشکل تا حدودی مرتفع خواهد شد. ما باید انتخاباتی برگزار کنیم که خاطره انتخابات ۸۸ از ذهنها پاک شود.

در این روزها مطرح می شود که باید انتخابات را به جشن ملی تبدیل کنیم. آیا با وجود فضای سیاسی فعلی و حضور نیروهای دست چندم گروههای سیاسی واقعا می توان به این مهم دست یافت؟

اگر افراد شاخص همه گروهها و جریانات سیاسی موجود معتقد به نظام نتوانند وارد عرصه انتخابات شوند قطعا مشارکت مردم در انتخابات به حد بالایی نخواهد رسید و طبیعتا منجر به جشن ملی مورد نظر ما نخواهد شد. بنابراین باید تنگ نظری و تعصبات گروهی را کنار نهاد و اجازه داد افرادی که دلسوز نظام و انقلاب و معتقد به قانون اساسی هستند در انتخابات شرکت کنند. کسانی که بزرگترین خواسته شان اجرای بدون تنازل قانون اساسی است و بر اجرای فصل سوم قانون اساسی که شامل حقوق ملت است تاکید دارند نیروهای درون نظام بوده و باید در انتخابات فرصت حضور داشته باشند.

اگر تنگ نظریها و سخت گیریهای بی مورد را کنار بگذاریم شاهد انتخاباتی پرشور خواهیم بود. اما اگر سیاست های تنگ نظرانه فعلی ادامه یابد و منتقدان نتوانند در انتخابات کاندیدا داشته باشند انتخابات تا حدودی فرمایشی و منجر به کاهش اعتماد عمومی می گردد و این احساس در افکار عمومی به وجود خواهد آمد که نتیجه انتخابات از پیش طراحی شده و پیروز انتخابات از هم اکنون مشخص است. انتخاباتی شیرین است که نتیجه آن مشخص نباشد. کسانی در جریان انتخابات گذشته اعتراضی داشته اند، نباید برانداز معرفی شوند. ما باید از منتقدین و معترضین به برخی سیاستها استقبال کنیم اگر به درستی رفتار خود ایمان داریم.

با توجه به محدودیتهای فعلی که در عرصه رسانه ها و احزاب و شخصیتها وجود دارد روزنه ای برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مشاهده نمی شود. آیا فضایی برای حضور اصلاح طلبان به وجود خواهد آمد؟

آنچه که قطعی است این است که رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده تاکید دارند و شرایط ویژه کشور این ضرورت را مضاعف می کند. مسئولان نیز بر اساس این سیاست راهبردی رهبری باید تمهیدات لازم را فراهم کنند. اما اصلاح طلبان نباید منتظر چراغ سبز و یا پایان یافتن محدودیت ها وسیاست های فعلی باشند تا پس از آن وارد عرصه شوند، بلکه باید وارد صحنه شوند تا به این سیاست ها پایان داده شود. به طور مثال اگر دوستان با این نگاه وارد شوند که ابتدا حاکمیت زندانیان سیاسی را آزاد کند تا ما هم در انتخابات حضور پیدا کنیم به نتیجه ای نخواهند رسید. گرچه من افرادی مانند آقای هاشمی و آقای ناطق نوری را در شرایط فعلی در اولویت کاندیداتوری می دانم اما با توجه به این که ظاهرا این دو نفر نمی آیند اگر اصلاح طلبان با کاندیدایی که مورد اقبال مردم است وارد صحنه انتخابات شوند، می توانند فضا را تغییر دهند. من فکر می کنم اگر آقای خاتمی کاندیدا شوند بیشترین آرا را به خود اختصاص می دهند. پس از آن و با فشار افکار عمومی فضا تغییر خواهد کرد و اصلاح طلبان به همان نتایج مورد نظر خود می رسند. هم زندانیان سیاسی آزاد می شوند و هم بسیاری از محدودیتها رفع می شود. البته آقای خاتمی امروز پخته تر از خاتمی دوره اصلاحات است و قطعا تحت تاثیر تندروها قرار نخواهد گرفت.

اگر آقای خاتمی بیایند صلاحیتشان توسط شورای نگهبان تایید می شود؟

نمی توانم نظر قطعی بدهم. حتی اگر رد صلاحیت هم شوند باز مفید است، به دلیل اینکه بسیاری از مسائل شفاف می شود. بالاخره آقای خاتمی هم باید از آبروی خود مایه بگذارند. ایشان نباید صرفا در جاده هموار گام بردارند. باید در جاده خاکی هم حرکت کنند. بنده معتقدم اگر ایشان وارد صحنه شوند بسیار مفیدتر خواهد بود تا اینکه منتظر تغییر شرایط باشند. چشم انداز کشور نشان می دهد که در حالت عادی قرار نیست تغییر در سیاستهای موجود در قبال اصلاح طلبان به وجود بیاید. بنده هم معتقدم برخوردهای خشن و سخت گیریهایی شد که لزومی نداشت. فکر می کنم اگر فردی مانند آقایان هاشمی، ناطق نوری و خاتمی وارد شود شرایط تغییر خواهد کرد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...