نسخه چاپی

درخواست بی شرمانه امریكا از ایران

"كریستین امانپور" خبرنگار ایرانی تبار شبكه امریكایی سی.ان.ان (CNN) در برنامه اختصاصی خود در این شبكه، از آقای "محمدجواد لاریجانی" معاون حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران دعوت كرده بود تا راجع به مسائل سیاسی روز اظهار نظر كند.

به گزارش نمابه نقل از جام ، امانپور در ابتدا با اشاره به مذاکرات ایران با 1+5 و نتایج آن، به عنوان مقدمه گفت: «در حالی که دو طرف نتایج مذاکرات آلماتی را مثبت ارزیابی می کنند، اسرائیل و عربستان از تداوم فعالیت های هسته ای تهران ابراز نگرانی کردند. در این موقعیت بسیار مهم، آیا ایران می تواند تغییری کلیدی و اساسی در سیاست هایش تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کند یا خیر؟»

خبرنگار سی.ان.ان در ادامه از مناقشات اخیر بین دولت و مجلس -خصوصا ماجرای یکشنبه سیاه و مجادله کلامی آقایان احمدی نژاد و لاریجانی- یاد کرد و گفت: «هم اکنون ما با دکتر محمدجواد لاریجانی، برادرِ علی لاریجانی و یکی از مهمترین مشاوران رهبر ایران گفتگو خواهیم کرد تا در خصوص مباحث هسته ای و اختلافات به وجود آمده بین خانواده او و رئیس جمهور ایران صحبت کنیم.»


آقای محمدجواد لاریجانی در پاسخ به سؤال امانپور درباره "توقف غنی سازی 20 درصدی از سوی ایران" اظهار داشت: «این خیلی ساده است؛ زمانی که غرب اورانیوم مورد نیاز ما را تأمین کند، طبیعی است که ما نیازی به غنی سازی نخواهیم داشت. چنان که پیش از این نیز قرار بود همین شیوه در پیش گرفته شود. مشابه آنچه پانزده سال پیش انجام پذیرفت و آرژانتین از آژانس سوخت هسته ای دریافت کرد. ولی زمانی که با بدقولی غرب روبرو شدیم، ایران عکس العمل نشان داد و خود به غنی سازی اورانیوم مورد احتیاجش روی آورد و این یک آزمون بسیار ساده برای ما بود.»


ایشان همچنین درباره آنچه از سوی امانپور "نگرانی آژانس از تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و همچنین استمرار غنی سازی روزانه" قلمداد شد، گفت: «ما بر اساس قوانین ان.پی.تی چنین اقدامی را انجام دادیم و البته پیشرفته سازی سانتریفیوژها تنها منحصر در غنی سازی بیشتر نمی تواند باشد؛ بلکه ما به دنبال بهینه سازی فناوری هسته ای خود در زمینه ژنراتورها و سایر مسائل مرتبط با آن هستیم نه افزایش غنی سازی؛ البته نگرانی در خصوص افزایش غنی سازی به موضوع دیگری مرتبط است که همان ساخت "بمب هسته ای" می باشد؛ در حالی که ما اعلام کردیم آماده ایم طبق قوانین ان.پی.تی با آژانس به صورت کاملا شفاف همکاری کنیم تا چنین نگرانی هایی نیز مرتفع شود؛ چراکه ما یک ملتیم و در مسیر حرکت خود دست به چنین اقداماتی نخواهیم زد.»


در دنباله این گفتگو، امانپور با مطرح کردن بحث مذاکره میان امریکا و ایران و اذعان به علاقمندی بیشتر دولت ایالات متحده به این امر، مواضع ایران را "نشانه عدم مخالفت تهران با مذاکره مستقیم" ارزیابی کرد و پرسید: «شما هیچ شانسی برای مهیا شدن عرصه ای در جهت عملی شدن مذاکره قائل هستید یا خیر؟»

دکتر لاریجانی جواب داد: «گفتگو زمانی محقق می شود که دو طرف به صورت هم سطح قدم بردارند. به عقیده من، ایالات متحده از ایران می خواهد که رهبری واشنگتن را در مسائل بین المللی و منطقه ای قبول کند؛ در حالی که این یک درخواست "بسیار بد و بی شرمانه" است. البته هرگونه پیشقدم شدن در این مسائل بسیار عالی است و ما هم به دنبال خودداری کردن از قبول چنین پیشنهاداتی در خصوص گفتگو با امریکا نیستیم، ولی مسأله این است که چگونه می توانیم پس از 35 سال این روابط را از نو تجدید و برقرار کنیم؟ در حال حاضر ما منتظر حرکتی در این مسیر هستیم.»





امانپور بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "ایران با کسی که سلاح روی سرش قرار داده مذاکره نمی کند" را خاطرنشان کرد و از آقای لاریجانی پرسید: «آیا شما امیدی به باز شدن پنچره ای خارج از این مباحث برای گفتگو با امریکا دارید؟»

آقای لاریجانی در پاسخ، به ایالات متحده پیشنهاد کرد مدل جدیدی را در ازسرگیری رابطه با ایران پی بگیرد و در عین حال افزود: «به صورت تاکتیکی ایران همین راهی را طی خواهد کرد که در حال پیمودن است و به دنبال زیاده خواهی نیز نمی باشد. به هرحال امریکا منافعی را در خصوص روابط با ایران ترسیم می کند و در مقابل هم همینگونه است و من از لحاظ دیپلماسی این پیشنهاد را می دهم چراکه با آزمودن این مسیر، امریکایی ها نیز ضرر نمی کنند.»


در بخش دیگری از گفتگوی یادشده، امانپور به ماجرای استیضاح وزیر کار و پخش نوار ویدیویی توسط دکتر احمدی نژاد در صحن علنی مجلس اشاره کرد که طی آن یکی از اعضای خانواده لاریجانی متهم به فساد اقتصادی شده بود. او خطاب به دکتر لاریجانی گفت: «به هرحال رئیس مجلس که برادر شماست، به شدت از سخنان آقای احمدی نژاد عصبانی شد و وی را متهم به اقدامات مافیایی کرد. شما توضیح دهید که دقیقا چه اتفاقاتی در این ماجرا رخ داده است؟»

آقای لاریجانی در ابتدا گفت: «من بسیار شگفت زده شدم که شما مسأله ای را که نشان دهنده دموکراتیک بودن نظام ماست، به این مباحث ارتباط می دهید.»
ایشان سپس اضافه کرد: «من هم نمی توانم چنین اقداماتی را در عرصه سیاسی بپذیرم، ولی به هرحال این هم بخشی از جهان دموکراتیک است و ما در ایران یک خانواده شناخته شده هستیم. همانطور که در دیگر کشورهای جهان هم شما می توانید مشابهش را ببینید؛ ولی خب طبیعی است که من این نوع از فعالیت های سیاسی را نمی پذیرم، اما با تمامی اینها چنین مسأله ای نمی تواند هشداری جدی در این مباحث برای ما به حساب بیاید. ما به عنوان یک خانواده قدرتمند می توانیم این ادعاها را تکذیب کنیم.»


خبرنگار ایرانی تبار سی.ان.ان در پایان، از رفتار رئیس جمهور ایران در مراسم خاکسپاری رئیس جمهور فقید ونزوئلا و پیام ایشان درباره رجعت چاوز به همراه مسیح در کنار امام دوازدهم[عج] سؤال کرد و گفت: «علاوه بر این مسائل، تسلیت احمدی نژاد و روبوسی او با مادر چاوز[!] در ایران چه بازخوردی داشته است؟»



آقای لاریجانی در پاسخ به این سؤال گفت: «من به عنوان یک سیاستمدار می گویم که احمدی نژاد توانست روابط ایران با امریکای لاتین را بسیار عمیق کند و در حقیقت او این کار را انجام داد؛ اما در خصوص سایر مسائلی که شما مطرح کردید، از قبیل رجعت چاوز به همراه امام زمان [عج]، طبیعی است که این مباحث مربوط به علمای دین است. در مورد برخورد ایشان با مادر چاوز هم باید بگویم که ایشان خیلی احساساتی برخورد کردند.»

۱۳۹۱/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...