نسخه چاپی

قدیمی‌ترین در چوبی حرم امام‌رضا(ع)+عكس

چهارچوب درب دارالسیاده دارای سه حاشیه تزیینی با نقش گیاهی طرح لوتوس (نیلوفر آبی) ونقش گره پنج وشش منبت كاری شده وطرح تزیینی لوتوس به عنوان یك نقش كلیدی وشاخص در هنرهای قرون هفتم وهشتم هجری قمری مورد استفاده قرارمی گرفته است .

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، درب منبت کاری شده «دارالسیاده» به عنوان قدیمی ترین درب چوبی موجود در حرم مطهر در سال 735 هجری قمری در دوره ایلخانان مغول توسط استاد علی نجار نیشابوری وبه سفارش یکی از امرای وقت ساخته شده است.

هر لنگه این در به ارتفاع 294، عرض 99 وبه ضخامت 30 سانتیمتر می باشد وتزیینات زیبا وخیره کننده بر روی در، این اثر هنری را از دوره های قبل و بعد متمایز می سازد.

چهارچوب درب دارالسیاده دارای سه حاشیه تزیینی با نقش گیاهی طرح لوتوس (نیلوفر آبی) ونقش گره پنج وشش منبت کاری شده وطرح تزیینی لوتوس به عنوان یک نقش کلیدی وشاخص در هنرهای قرون هفتم وهشتم هجری قمری مورد استفاده قرارمی گرفته است .

محل نصب قبلی این درب، شمال دارالسیاده ( ورودی دارالسیاده از سوی ایوان طلای صحن عتیق) بوده که پس از تعمیر و تغییرات ایجاد شده در رواق های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده است.

1.jpg

۱۳۹۱/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...