نسخه چاپی

همكاری ایران درباره پارچین بسیار بیشتر از كشورهای دیگر است

هانس بلیكس درگفتگوی اختصاصی با الجزیره انگلیسی دیدگاههای خود را درباره برنامه هسته ای ایران تشریح و تاكید كرد همكاری ایران درباره پارچین بسیار بیشتر از كشورهای دیگر است و كشورهای غربی در برخورد با ایران بیخردانه عمل می كنند.

به گزارش گروه بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، ابتدا مجري برنامه گفت :آيا ايران در تلاش است سلاح هسته اي بسازد؟آيا حمله اسرائيل به ايران محتمل است؟
بليكس در پاسخ به اين سوالات گفت : آمريکا به اين نتيجه رسيده است که ايران تصميم نگرفته است بمب بسازد. اما اسرائيل نگرش خاص خودش را دارد! وقتي به سخنان نتانياهو نخست وزير اسرائيل گوش مي کنم که مي گويد حمله به ايران مساله اي نيست که در چند روز يا چند هفته آينده اتفاق بيفتد و درعين حال مساله اي نيست که در چند سال آينده باشد خيلي هم دير نخواهد بود، اين سخنان تهديدي بسيار وحشتناک است.
من نمي دانم که آيا آنها در زمينه تنظيم گزارش جديد درباره ايران به اندازه کافي دقت کرده اند يا خير؟ اما به هرحال، آنها بايد بسيار دقت کنند. در اکثر مواقع دولتها بدون داشتن شواهد کامل عمل مي کنند. بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد صادق باشند. همانطور که ما درباره عراق اينگونه بوديم. ما درباره عراق هفتصد بازرسي از پانصد مرکز انجام داده ايم. ما از بسياري از مکانهايي ديدن کرديم که به ما توصيه شد به آنجا برويم اما در اين مکانها هيچ سلاح کشتار جمعي پيدا نشد. اما ما نگفتيم که در عراق هيچ چيزي وجود ندارد. دولتها بايد چنين تصميمي بگيرند. دولتها بايد براساس گفته هاي ما قضاوت کنند و به اين نتيجه برسند که آيا چيزي وجود دارد يا خير.
مجري برنامه در ادامه پرسيد: آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار آن شده است که به پايگاه نظامي پارچين در ايران دسترسي پيدا کند اما اين امکان برايش فراهم نشده است.
هانس بليکس گفت: آنها (بازرسان آژانس) بارها در اين مکان بوده اند. پارچين يک پايگاه نظامي است که هزاران ساختمان در آن وجود دارد. همه کشورها اکراه دارند به بازرسان بين المللي اجازه بدهند از مراکز نظامي شان ديدن کنند. بايد توجه داشت که ايران (در اين زمينه ) در حال حاضر بسيار بازتر از اکثر کشورها عمل مي کند.
مجري برنامه در ادامه پرسيد:آيا شما نگران هستيد که ما به سمت جنگ (با ايران)حرکت مي کنيم؟
هانس بليکس در پاسخ گفت: بله به شدت نگرانم. هرگونه حمله اي که در شرايط کنوني به ايران باشد ناقض منشور سازمان ملل متحد خواهد بود.
مجري برنامه در ادامه پرسيد:حمله به ايران، چه عواقبي به همراه خواهد داشت؟
هانس بليکس در پاسخ گفت:همانطور که مي دانيد رفتار غرب با ايران درست نيست. آغاز يک جنگ ، اتفاقات پس از آغاز آن را به همراه دارد كه تبعات آن بسيار دشوارتر است. کالين پاول جمله اي در اين خصوص گفته است مبني بر اينکه اگر شما کوزه اي را بشکنيد، صاحب آن خواهيد بود( گرفتار پيامدهاي آن خواهيد بود). اين مساله درباره عراق صحت داشت و درباره کشورهاي ديگر نيز مصداق دارد. اما اين نگراني وجود دارد که اقدام آنها بر صادرات نفت از منطقه خليج (فارس) تاثير بگذارد و بر قيمت نفت در بازارهاي جهاني تاثير بگذارد. بي ترديد، جهانيان خواهان چنين وضعي نيستند. ما نمي خواهيم جنگ بشود يا خونريزي بشود. ما نمي خواهيم در اين منطقه از جهان، جنگ شروع شود.

اين مساله ، مشکل اصلي نيست. مساله اصلي مطرح در اين خصوص، غرور و عزت (ايراني) است. به کرات مشاهده مي کنيم کشورهاي غربي در برخورد با ايران بيخردانه عمل مي کنند. اين نحوه سخن گفتن همانند سخن گفتن با بچه ها است.اگر قرار است توافقي حاصل شود، اين شيوه بي نتيجه است. آنها (غربي ها)بايد با ايران در مقام کشوري برابر و بالغ و داراي فرهنگي ديرينه به گفتگو بپردازند. دراين صورت، احتمال اينکه نتيجه اي حاصل شود بيشتر خواهد بود.

مجري برنامه گفتگو با الجزيره از مديرکل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي پرسيد اگر قرار باشد منطقه خاورميانه از تسليحات کشتار جمعي عاري شود بايد همه کشورهاي منطقه و حتي شايد جهان اين کار را انجام بدهند.»
هانس بليکس در پاسخ گفت:«بله. به نظرم همين طور است. اين برنامه براي بلندمدت است. در حال حاضر ، مواضع بسيار تند است و نمي توان چنين انتظاري داشت. از مدتها قبل پيشنهاد ايجاد منطقه عاري از جنگ افزارهاي کشتار جمعي مطرح بوده است. کل اين مساله درباره اسرائيل و تسليحات هسته اي اسرائيل است.

مجري شبکه در ادامه پرسيد:چگونه مي توان انتظار داشت ايران از دانش هسته اي اش دست بکشد در حاليکه ظاهرا اسرائيل و مسلما آمريکا سلاح هسته اي دارند. ايران از جانب اين دو احساس خطر مي کند و به آنها به چشم تهديد نگاه مي کند.»
هانس بليکس در پاسخ گفت:شما به نکته مهمي توجه کرديد. بايد توجه داشت که چه مساله اي مي تواند سبب شود ايران به سمت تسليحات هسته اي برود. در دهه هزار و نهصد و هشتاد ايران جنگ وحشتناکي با عراق داشت. در اين زمان، ايران دلايل خوبي داشت که به سمت دستيابي به تسليحات هسته اي برود. بي ترديد صدام حسين در آن زمان به دنبال سلاح هسته اي بود و اسرائيل در سال هزار و نهصد و هشتاد و يک مرکز هسته اي اوسيراک عراق را بمباران کرد و همين رويداد مي توانست به طرف ايراني نشان بدهد که صدام در چنين مسيري حرکت کند. اما صدام در سال هزار و نهصد و نود و يک و پس از آن در سال دو هزار و سه شکست خورد. اگر خطر عراق براي ايران مطرح نباشد، ايران ديگر تهديد نخواهد شد. ايران در معرض تهديد نيست. افغانستان و پاکستان و ترکيه براي ايران تهديد به شمار نمي روند. آمريکا در منطقه خليج فارس ناو هواپيمابر در اختيار دارد اما ايران مي داند که آمريکا به ايران حمله نخواهد کرد. ايران مي داند که اسرائيل نيز به اين کشور حمله نخواهد کرد. به نظر من، ايراني ها هيچ تهديدي ندارند که بخواهند به علت آن به سمت تسليحات هسته اي بروند.
مجري شبکه در ادامه پرسيد:نظر شما درباره کشتن و ترور دانشمندان ايراني که ظاهرا تعمدي بوده است چيست؟
هانس بليکس در پاسخ گفت:به نظر من اين اقدام وحشتناک است. افرادي که اين کارها را انجام مي دهند نتايج معکوسي به بار مي آورند.

مجري شبکه در ادامه پرسيد:شما قبلا گفته ايد که آمريکا و انگليس درباره خطر جنگ افزارهاي کشتار جمعي عراق اغراق کردند. آيا به نظر شما وقتي آمريکا و انگليس درباره خطر تسليحات کشتار جمعي اغراق مي کردند خودشان مي دانستند که در واقع چنين تسليحاتي وجود ندارد؟
هانس بليکس در پاسخ گفت:آنها مي دانستند که عراق تهديد نظامي نيست. به نظر من، آنها فکر مي کردند که در عراق تسليحات شيميايي وجود دارد بطوريکه هنگام ورود نظاميان آمريکايي و انگليسي به عراق ، تجهيزاتي به آنها داده شد تا از خودشان درمقابل تسليحات شيميايي محافظت کنند.

مجري شبکه در ادامه پرسيد:بنابراين، شما مي گوييد آنها درباره برنامه تسليحات هسته اي عراق به جهانيان دروغ مي گفتند حال آنکه نگراني اصلي آنها وجود تسليحات شيميايي در عراق بود.
هانس بليکس پاسخ داد:آنها در وهله نخست خودشان را گمراه کردند و در ادامه جهانيان را گمراه کردند.

مجري شبکه در پايان پرسيد:شما چه کساني را مقصر مي دانيد(در آمريکا)؟
هانس بليکس در پاسخ گفت:افراد زيادي مطرح است. پنتاگون بخشي از اين مساله است. شوراي امنيت ملي آمريکا بخش ديگري است. وزارت امور خارجه بخش ديگري است. نهادهاي قدرتمند بسياري در آمريکا در اين زمينه مطرح هستند. همه آنها نگاه انتقادي دارند. آنها بايد با اين نگاه انتقادي اطلاعات را بررسي کنند.

۱۳۹۱/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...