نسخه چاپی

پس از 6 هفته تلاش

نتانیاهو بالاخره با رقبا به توافق رسید

عکس خبري -نتانياهو بالاخره با رقبا به توافق رسيد

سخنگوی حزب «لیكود» امروز اعلام كرد احزاب مختلف اسرائیل امروز بر سر تركیب كابینه جدید به توافق رسیده‌اند و به زودی رسما ائتلاف كابینه اعلام می‌شود.

به گزارش نما، فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، احزاب اسرائیلی شب گذشته نهایتا بر سر تشکیل کابینه ائتلافی به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» به توافق رسیدند.

سخنگوی حزب «لیکود» صلح امروز اعلام کرد توافقات در این زمینه حاصل شده و دو حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» و «هبیت هیهودی» به رهبری «نفتالی بنت» با نتانیاهو به توافق نهایی رسیده‌اند. پیش از این حزب «هاتنوعا» به رهبری «زیپی لیونی» هم به ائتلاف کابینه نتانیاهو پیوسته بود.

پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو امروز رسما ترکیب کابینه جدید اسرائیل را اعلام کند. وزرا باید پس از اعلام رسمی ترکیب کابینه در پارلمان اسرائیل سوگند یاد کنند.

ائتلاف کابینه در حالی شکل گرفته که نتانیاهو 6 هفته تلاش کرد تا به این نقطه برسد. وی در این مسیر امتیازات زیادی به رقبای خود داد تا نخست‌وزیری را از دست ندهد.

بر اساس توافقات انجام‌شده، «یعیر لاپید» وزیر دارایی خواهد بود. «معیر کوهن» و «یعال گرمان» که هر دو از گزینه‌های وزارت داخلی بودند، به ترتیب به عنوان وزیر رفاه و وزیر سلامت شده‌اند. «یاکوف پری» وزیر علوم و «اوفر شلاخ» هم معاون وزیر جنگ خواهد بود. پیش از این «موشه یعلون» معاون سابق نتانیاهو و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل هم به عنوان وزیر جنگ انتخاب شده بود.

پست وزارت خارجه همچنان برای «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق و رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» خالی می‌ماند تا پرونده قضایی او پایان یابد. لیبرمن در اواخر کابینه قبلی با اتهام تقلب و سوءاستفاده از اعتماد عمومی مواجه شد و به همین جهت از سمت خود کناره‌گیری کرد.

«نفتالی بنت» رهبر حزب «هبیت هیهودی» هم در کابینه جدید چند سمت همزمان خواهد داشت. وی علاوه بر معاونت نخست‌وزیر، وزارت اقتصاد و تجارت را هم بر عهده خواهد داشت. بنت همچنین سرپرست اداره نظارت بر امور مذهبی و پراکندگی یهودیان خواهد بود. هم حزبی بنت، «الی بن داهان» معاون وزارت امور مذهبی خواهد بود.

حزب «هبیت هیهودی» علاوه بر این سمت‌ها، پست مهم ریاست کمیته دارایی کنست (پارلمان اسرائیل) را در اختیار خواهد داشت.

بنا بر توافقات انجام‌شده، ائتلاف نتانیاهو و حزب «هاتنوعا» بدون تغییر باقی می‌ماند و «زیپی لیونی» رهبر این حزب وزارت دادگستری را بر عهده خواهد داشت و «عامیر پرتز» وزیر سابق جنگ اسرائیل به عنوان وزیر حفاظت از محیط زیست منصوب می‌شود.

انتظار می‌رود کابینه جدید اسرائیل تنها چهار وزیر زن داشته باشد. علاوه بر لیونی و گرمان، «سوفا لندور» از ائتلاف «لیکود-بیتنا» وزیر مهاجرت و جذب جمعیت و «لیمور لیونات» از حزب «لیکود» چهار وزیر زن کابینه آینده خواهند بود.

انتظار می‌رود «بنیامین نتانیاهو»، «یعیر لاپید» و «نفتالی بنت» امروز توافقنامه نهایی را امضا کنند و ائتلاف کابینه رسما اعلام شود.

در این صورت وزرای کابینه اوایل هفته آینده در پارلمان اسرائیل سوگند یاد خواهد کرد.

۱۳۹۱/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...