نسخه چاپی

چرا سرباز آمریكایی صدها سند محرمانه ارتش آمریكا را فاش كرد؟

عکس خبري -چرا سرباز آمريکايي صدها سند محرمانه ارتش آمريکا را فاش کرد؟

سرباز ارتش آمریكا علت افشای صدها هزار سند محرمانه را برای پایگاه اینترنتی ویكی‌لیكس، تشریح كرد.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، برادلی مانینگ که به اعتقاد بسیاری یکی از مشهورترین چهره‌های افشاگر دنیاست، در آمریکا با اتهامِ خیانت به میهن روبروست. اکنون مانینگ با زبان خود توضیح می‌دهد که چرا سه سال پیش، هزاران سند محرمانه ارتش آمریکا را برای وب سایت ویکی‌لیکس ارسال کرده است.

مانینگ در اظهارات خود در دادگاه نظامی که نوار صوتی آن به بیرون درز کرده است، ارتش آمریکا را به نادیده گرفتن جان انسان‌ها متهم می‌کند و در ادامه می‌گوید، قصد داشته است سیاست خارجی آمریکا را به چالش بکشد.

گایان چیچاکیان، خبرنگار راشاتودی گزارش داد: هنگام محاکمه اولیه مانینگ در دادگاه نظامی در ماه فوریه، کسی اجازه نداشت صدای او را ضبط کند اما ظاهراً شخصی این کار را انجام داد و اکنون «بنیاد آزادی مطبوعات در آمریکا» کل اظهارات مانینگ را منتشر کرده است. این نظامی آمریکایی در اظهارات یک ساعته‌اش به زبان خود می‌گوید چرا اسناد بسیاری را که در آنها نحوه سرپوش گذاشتن دولت آمریکا بر تلفات غیرنظامی و نقض حقوق بشر در جنگ‌های عراق و افغانستان تشریح شده بود، فاش کرده است.

مانینگ در ارتش آمریکا، کارشناس اطلاعات بوده و به همه اسناد دسترسی داشته است. به همین علت، این بزرگترین درز اسناد محرمانه در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

سرباز افشاگر آمریکایی در بخشی از اظهاراتش به این موضوع می‌پردازد که چرا تصاویر بالگرد آپاچی را هنگام تیراندازی به خبرنگاران رویترز در بغداد، منتشر کرده است. ظاهراً بالگرد به سمت کسانی که قصد کمک به زخمیان را داشته‌اند، از جمله خودروی ونی که داخل آن کودکان نیز بوده‌اند، تیراندازی کرده است. انتشار این تصاویر در آن زمان دنیا را شوکه کرد.

مانینگ گفت: آن جنبه از این تصاویر که بیش از همه نگران کننده بود، علاقه ظاهری و شادی نظامیان از خونخواری بود. آنها، انسانیت کسانی را که هدف قرار داده بودند، زیر سوال بردند و به نظر می‌رسید با به کار بردن تعابیری مانند «عوضی بی‌جان» برای این اشخاص و تحسین همدیگر به علت توانایی کشتار تعداد زیادی از افراد، ارزشی برای جان انسان قائل نیستند. برای من، این درست مانند رفتار کودکی است که مورچه‌ها را با نور ذره بین آزار می‌دهد.

خبرنگار راشاتودی گزارش داد: اکنون به نظر می‌رسد که این خود برادلی مانینگ است که زیر ذره بین دولت آمریکا قرار دارد و با اتهامات بسیار جدی روبروست.

اندرو بلیک، کارشناس راشاتودی که در جلسه محاکمه مانینگ حضور داشته است، می‌گوید: به نظرم هیچ کسی تصور نمی‌کرد که فاش کردن این اسناد، سه سال مجازات و حبس را قبل از محاکمه به همراه داشته باشد. به نظرم حتی خود دولت آمریکا نیز چنین احتمالی نمی‌داد. با وجود این، گمان می‌کنم مانینگ می‌دانست که این اسناد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. خود مانینگ در سال 2010 گفته بود اینها برخی از مهمترین اسناد عصر حاضر است و این سرباز ماه گذشته نیز در اظهارات خود در جایگاه شهود گفت هنوز معتقد است گزارش‌های جنگ عراق و افغانستان، احتمالاً دو تا از مهمترین اسناد این نسل هستند. اکنون مانینگ با اتهام حبس ابد و چه بسا اعدام روبروست. بدین ترتیب سایر کسانی که به دنبال شفاف سازی بیشتر دولت آمریکا در حوزه‌های اخلاقی هستند، دچار تردید خواهند شد، زیرا ممکن است بدون محاکمه سه سال زندانی شوند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...