نسخه چاپی

دو نوجوان هدف اولین اعدام با گلوله در عربستان

مقام های عربستان سعودی اعدام با گلوله به جای شمشیر را رسما با اعدام هفت متهم دادگاههای این كشور از جمله دو نوجوان آغاز كردند.

به گزارش نما به نقل از العالم پس از اینکه مقام های قضایی عربستانی به دلیل مشکلات فنی! تصمیم به اجرای حکم اعدام با گلوله به جای شمشیر گرفتند، در اولین مورد، صبح روز چهارشنبه 7 تن از مجرمان به این شیوه اعدام شدند.

این اعدام ها اعتراضاهای فراوانی را در صحنه بین المللی به همراه داشت، زیرا 2 تن از اعدام شده ها در زمان ارتکاب سرقت مسلحانه به سن بلوغ و قانونی نرسیده بودند.

وزارت كشورعربستان اعدام اين 7 نفر را تاييد کرد و شاهدان عینی گفتند که اعدام ها در ميدان اصلي شهر "ابها" در منطقه عسير در جنوبي غربي عربستان انجام شده است.

برخلاف گذشته اعدام ها با شلیک گلوله انجام شد؛عربستان پیش از این محکومان را با گردن زدن با شمشیر اعدام می کرد.

جرم این افراد سرقت مسلحانه بويژه سرقت از يك مغازه طلافروشي در ابها در سال 2006 اعلام شده است که در سال 2009 در دادگاهی در این شهر به اعدام محکوم شدند.

درهمین حال وزارت خارجه فرانسه اعدام اين 7 شهروند سعودي را محكوم كرد.

"وينسنت فلوراني" معاون سخنگوي وزارت خارجه فرانسه در بيانيه اي يادآور شد كه اعدام مجرمانی که در زمان ارتکاب جنایت بالغ نبوده اند، مغاير با پيمانهاي بين المللي حقوق كودك است، به خصوص اینکه عربستان هم این پیمان را امضا كرده است.

وزارت خارجه فرانسه همچنین اعدام در ملا عام را تکان دهنده عنوان کرد و خواستار معلق یا ملغی شدن اجرای احکام اعدام شد.

سازمانهاي حقوق بشر نيز از ملك عبدالله پادشاه عربستان خواسته بودند برای جلوگیری از اعدام متهمان نابالغ وارد عمل شود؛ اعدام 2 تن از متهمان در روز چهارشنبه که هنگام سرقت مسلحانه کمتر از 16 سال داشتند رسوایی بزرگی را برای رژیم قضایی آل سعود به وجود آورده است.

نهادهای حقوق بشری در بیانیه ای که یک روز قبل از این اعدام ها صادر شد، اعلام کردند که اعتراف گیری از این متهمان تحت شکنجه صورت گرفته و آنها از حق داشتن وکیل و فرجام خواهی محروم شدند.

وزارت كشورعربستان همچنین در بيانيه اي اعلام کرد اشخاص دیگری به اتهام ارتکاب قتل در مکه مکرمه اعدام شده اند؛ با این اتهامات در سه ماه سال جاری تاکنون 26 تن اعدام شده اند.

عربستان در سال 2012، حداقل 76 نفر را اعدام كرده است.

مسئولان قضایی و کشوری عربستان پیش از این اعلام کرده بودند که جایگزین شدن روش "تیرباران" محکومان به اعدام در این کشور، به جای اعدام با شمشیر را بررسی ‌کردند.

وزارت کشور، پیش از این به فرمانداران مناطق مختلف عربستان این اختیار را داده بود که تا زمان تصمیم گیری نهایی در مورد تعیین روش مناسب برای اعدام، از روش تیرباران استفاده کنند.

روزنامه عربستانی الیوم نوشت: دادستانی کل در بخشنامه ای خطاب به فرمانداران مناطق، تعیین روش اجرای حکم اعدام را به آنان محوّل کرده و آورده است: در متون و احکام شرعی، نصّ و حکم مشخصی در مورد چگونگی اجرای حکم اعدام وجود ندارد و به همین دلیل نحوۀ اجرای حکم را جانشین "ولیّ امر" که بر ناظر بر اجراست، تعیین می‌کند.
به نوشته این روزنامه، علت عدم استفاده از روش اعدام با شمشیر، «کمبود جلّاد به تعداد مورد نیاز است که انتقال آنان به مناطق مختلف را با دشواری مواجه می‌کند و ممکن است به مشکلات امنیتی منجر شود»

۱۳۹۱/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...