نسخه چاپی

ایران اتمی بازی خاورمیانه را برای همیشه تغییر می‌دهد

عکس خبري -ايران اتمي بازي خاورميانه را براي هميشه تغيير مي‌دهد

جولیو ترزی وزیر امور خارجه ایتالیا می‌گوید اگر ایران به توانمندی نظامی اتمی دست یابد، شرایط در خاورمیانه برای همیشه تغییر می‌كند.

به گزارش نما، پرس تی وی به نقل از يديعوت آهارنوت نوشت، ترزي در سيزدهمين کنفرانس سالانه هرتزليا در اسرائيل گفت: «با ايران اتمي، قواعد بازي در خاورميانه تنها يک شبه تغيير نخواهد کرد؛ قواعد بازي در خاورميانه براي هميشه و به صورت بازگشت ناپذير تغيير مي‌کند.»

وي افزود: «اگر تهران به توانمندي اتمي دست يابد، ديگران نيز اين رويه را دنبال مي‌کنند و خاورميانه که از ورودي هاي اروپا به شمار مي‌آيد، وارد مسابقه اتمي منطقه اي جديدي خواهد شد.»

اين در حالي است که مقامات ارشد ايران بارها تاکيد کرده‌اند که تهران از فناوري اتمي خود تنها براي اهداف صلح آميز به ويژه در زمينه پزشکي استفاده مي‌کند و فناوري اتمي ايران هرگز به اهداف نظامي منتهي نخواهد شد.

بازرسي هاي مکرر آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات اتمي ايران نيز تاکنون هيچ مدرکي در حمايت از ادعاهاي غرب درباره اين که ايران به دنبال توليد بمب اتمي است، پيدا نکرده است.

بعلاوه ايران هميشه با آژانس بين المللي انرژي اتمي همکاري داشته است و ديگر کشورها تاکنون تا اين اندازه مورد بازرسي هاي مکرر آژانس قرار نگرفته‌اند.

وزير امور خارجه ايتاليا همچنين از رژيم اسرائيل به عنوان مهمترين حامي صلح و ثبات در منطقه خاورميانه نام برد.

ترزي گفت: «با فروکش کردن گرد و غبار، فضا براي ايده هاي جديد فراهم مي‌آيد، اسرائيل اولين و مهمترين موتور در مسير جديد به سوي امنيت و صلح بيشتر در منطقه خاورميانه خواهد بود.»

برآورد مي‌شود که اسرائيل با در اختيار داشتن ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلاهک اتمي، تنها دارنده تسليحات اتمي در منطقه خاورميانه به شمار مي‌آيد.

رژيم اسرائيل همچنين تاکنون به پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان پي تي) نپيوسته و هرگز رسما در اختيار داشتن تسليحات اتمي را نپذيرفته است.

۱۳۹۱/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...