نسخه چاپی

تظاهرات معترضان عراقی به بغداد رسید

ده‌ها هزار تن از مردم عراق با برگزاری تظاهراتی گسترده در پایتخت و چندین استان‌ دیگر این كشور بار دیگر بركناری دولت نوری المالكی و انجام اصلاحات سیاسی در عراق را خواستار شدند.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ده‌ها هزار عراقی روز جمعه در تظاهراتی تحت عنوان "یاری امام اعظم ابوحنیفه" که در بغداد و چند استان دیگر عراق بار دیگر خواهان انجام اصلاحات سیاسی در این کشور شدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که در شش استان عراق برگزار شد پس از اقامه نماز جمعه در مقابل مسجد ابوحنیفه در منطقه الاعظمیه بغداد تجمع کرده و سیاست‌های نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی بار دیگر برکناری نوری المالکی از سمتش و لغو بندهایی از قانون اساسی عراق را خواستار شدند.

در این تظاهرات که علاوه بر بغداد در استان‌های نینوا، الانبار، دیالی، صلاح الدین و کرکوک نیز برگزار شد، تظاهرکنندگان خواهان تسریع در روند پاسخگویی به خواسته‌هایشان و یا برکناری دولت و لغو قانون اساسی شدند.

این تظاهرات در پاسخ به تظاهراتی بود که اخیرا طرفداران نوری المالکی برگزار کرده و طی آن مخالفت خود را با برخی از خواسته‌های تظاهرکنندگان معترض عراق به ویژه لغو قانون دادخواهی و عدالت و ماده چهارم قانون مبارزه با تروریسم اعلام کردند.

همچنین شبکه الجزیره اعلام کرد: تظاهرات مذکور در منطقه الاعظمیه بغداد و اطراف که برای اولین بار برگزار شد با حضور شدید نیروهای امنیتی بود و بنا به گفته شاهدان عینی در نهایت جمعی از تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی مشاجره کرده و نیروهای امنیتی اقدام به متفرق کردن تظاهرکنندگان کردند.

نیروهای امنیتی عراق جمعه گذشته مسجد ابوحنیفه را محاصره کرده و مانع از حضور نمازگزاران در نماز جمعه این مسجد که از بزرگترین مساجد اهل سنت در بغداد محسوب می‌شود، شدند.

در استان الرمادی نیز شماری از علما و سران قبایل عراقی با تجمع در محل برگزاری تظاهرات بار دیگر بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات مردمی عراق تاکید و اعلام کردند، در صورت استفاده نیروهای امنیتی از زور برای متفرق کردن تظاهراتشان، برای دفاع از خود در برابر دولت عراق آماده‌اند.

در میدان الحق در سامراء نیز هزاران عراقی با سر دادن شعارهایی نسبت به نتایج و پیامدهای عملی شدن تهدیدات دولت در خصوص سرکوب کردن تظاهرات مردمی با استفاده از زور هشدار داد.

از سوی دیگر، منابع امنیتی و پزشکی عراق نیز اعلام کردند: روز جمعه در حمله افراد مسلح که لباس نظامی به تن داشتند چهار تن از جمله تعدادی از نیروهای بیداری عراق کشته شدند.

بنا به گفته این منابع افراد مسلح به منزل خلیل العجیلی، یکی از رهبران نیروهای بیداری که با عوامل القاعده در استان دیالی مبارزه می‌کرد حمله کرده و العجیلی و چهار تن از اعضای خانواده وی را کشتند.

در موصل نیز منابع امنیتی عراق از کشته شدن دو تن از نیروهای پلیس عراق به ضرب گلوله دو فرد مسلح ناشناس خبر دادند.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان افراد مسلح به یک ایست بازرسی پلیس در غرب موصل حمله کرده و پس از ترور دو تن از نیروهای پلیس گریختند.

عراق از حدود سه ماه گذشته تاکنون شاهد تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز علیه سیاست‌های نوری المالکی است که شرکت‌کنندگان در آن خواهان انجام اصلاحات سیاسی و قانونی و در راس آن آزادی بازداشت‌شدگان عراقی، لغو ماده چهارم قانون مبارزه با تروریسم و لغو قانون دادخواهی و عدالت هستند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...