نسخه چاپی

احمدی نژاد:آداب و رسوم ایران،همیشه ریشه خدایی داشته است

احمدی نژاد در ادامه به تشریح تفاوت مدیریت ایرانی با دیگر مدیریت های مرسوم در جهان پرداخت و گفت:درحالی كه مدیریت مستكبران همیشه با ظلم، قتل، غارت همراه بوده اما مدیریت ایرانی ریشه دینی داشته و در رفع كینه ها و تقویت دوستی و همدلی موثر بوده است.

رئیس جمهور كشورمان در همین ارتباط افزود:مدیریت ایرانی علاوه بر دینی بودن، برای ترویج عدالت در دیگر كشورهای دنیا تلاش كرده و آنها را نیز ترغیب نموده تا ضمن دفاع از شرف، حیثیت و آبروی خود، جوانمردگی و بخشندگی را پیشه كنند.

وی كه درباره ماندگاری جشن نوروز نسبت به بسیاری دیگر از سنت ها و آیین های دارای عمر كوتاه سخن می گفت، افزود: نوروز ریشه در فطرت انسان و آسمان دارد به طوری كه عشق، از خودگذشتگی، فداكاری و غیره تنها بخشی از دستاوردهای این جشن ایرانی است و همین ها سبب شده این جشن ماندگار بماند.

وی با بیان اینكه آداب و رسوم و سنت ایران،همیشه ریشه خدایی و انسانی داشته،تاكید كرد: رسوم ایرانی همواره به دنبال رفع كینه ها و تقویت محبت و دوستی بوده به طوری كه عمده آنها در جهت همیاری و همدلی است به این معنی كه مراقب همسایه باش،به بزرگتر احترام بگذار، شجاعت داشته باشد،موحد و دنبال گسترش عدالت باش.

وی تصریح كرد: نوروز تنها یكی از سنت های بزرگ ملت ایران است و اینكه چرا این جشن توانسته چند هزار سال پایدار مانده و خود را حفظ كند همه بخاطر آن است كه ریشه در فطرت انسان و آسمان دارد.

رئیس جمهور اضافه كرد:سنتی می ماند كه به نفع انسان و انسانیت باشد در غیر این صورت از بین می رود.

احمدی نژاد گفت: ببینید نوروز چقدر زیباست و چقدر در وصف آن تمثیل هایی نظیر رویش، تولد دوباره، یادآوری توحید، معاد، زنده شدن دل ها، زدودن كینه ها،كاشتن درخت امید،كاشتن بذر دوستی و محبت،عشق و از خودگذشتگی،فداكاری، همبستگی خانواده ،نور، روشنایی، قرآن، آیینه و سبزه سروده اند كه همه آنها حكایت از زیبایی است.

وی درباره وعده های الهی به انسان ها اشاره كرد و ادامه داد:آیا انسان ها تاكنون مزه انسان بودن را چشیده اند،آرامش، امنیت و رفاه چشیده اند و آیا همه ارزش های الهی و صفت های بلند انسانی در همه انسان ها شكوفا شده است، خیر، هنوز وعده های الهی برای رفاه انسان ها اجرا و عملی نشده است.

رئیس جمهور كشورمان گفت: خیر، هنوز بشریت در حال گذر از زمستان است و هنوز برای انسان ها بهار نشده زیرا با آمدن بهار واقعی همه غل و زنجیرها از همه انسان ها برداشته می شود و حقیقت انسان آزاد می شود و انسان به آن نقطه ای خدا خواسته و وعده داده می رسد.

احمدی نژاد تاكید كرد كه بهار انسان ها زمانی است كه عدالت درجهان حاكم شود زیرا عدالت اصل آزادی انسان و كمال انسان است به طوری كه همه پیامبران ابتدا انسان را به توحید دعوت كرده و سپس به آنها عدالت را وعده داده اند.

وی عدالت را به پرورش گندم كه به صورت كامل ثمر می دهد تشبیه كرد و گفت:عدالت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شرایط محیطی هستند كه برای شكوفایی استعدادهای انسان لازم هستند.

احمدی نژاد سئوال كرد اینكه چه كسی عدالت را باید برپا كند نیز برای همگان روشن است و همانطور كه همه انبیا الهی وعده داده اند روزی خواهد آمد كه یك انسان الهی،یك مرد بزرگ، یك عاقل حقیقی، كسی كه حقیقتا عاشق انسان هاست،به كمك انسان ها می آید و عدالت را در سراسر زمین برپا می كند و آن نقطه آغاز شكفتن انسان ها است.

وی گفت:بهار كه می شود خوشحال می شویم زیرا فطرت ما می گوید ما یكسال به بهار عدالت نزدیك شده ایم،یك سال به حاكمیت یگانه و دردانه عالم، حضرت امام عصر(عج)نزدیك شده ایم.

رئیس جمهور،ایران را سرزمین فرهنگ توصیف و تصریح كرد: اینكه می گوییم ایران سرزمین فرهنگ است، نه از لحاظ جغرافیا، بلكه مرزها، مرزهای فرهنگی و انسانی است به این معنی كه هر كجا كه دل بیداری باشد و انسان حق طلب و عدالت طلب و آزادیخواهی باشد، آنجا ایران است. ایران قوم و قبیله نیست بلكه یك فرهنگ است.

رییس جمهور ادامه داد:انسانها نیز همچون فرهنگ وقتی بزرگ و متعالی می شوند كه دیگر در قالب مرزهای جغرافیایی،قومی و قبیله ای نگنجند از همین روست كه بسیاری از كشورها به رقابت با یكدیگر پرداختند تا بزرگان ایران زمین را به نام خود معرفی كنند و البته این مساله ایرادی هم ندارد چرا كه انسان های بزرگ جهانی می شوند و هر كس به آنها نگاه كند الگوی مطلوب خود را در آنان دیده و آنها را متعلق به خود می داند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود شاهنامه فردوسی را توحیدنامه، انسان نامه، عدالت نامه و عشق نامه توصیف كرد و گفت:همه پیامبران برای نجات انسان و نشان دادن راه سعادت و كمال به انسان ها مبعوث شدند؛ اما صرف عرضه كردن این ارزش ها و نشانه های سعادت كافی نبود و لازم بود ملتی، حقیقت این پیام ها را دریافت كرده و آنها را شكوفا كند .

رییس جمهوری گفت:ملت ایران پس از پذیرش اسلام مشاهده كرد كه حكومت دوباره به دست امویان و عباسیان افتاد كه بویی از راه و مرام پیامبر نبرده بودند و آنها بر ملت ایران نیز حاكم شدند،شخصیت ملت را تحقیر و استعدادهایش را لگد مال كردند و در این شرایط این فردوسی بود كه هویت موحد،‌عدالت خواه ، آزادی طلب و انسانی ملت ایران را مجدداً احیا كرد.

احمدی نژاد افزود: فردوسی مكتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داد و بار حقیقی این مكتب را از دوش نااهلان برداشت و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد.

وی اظهار داشت:امروز نیز اگر ملت ایران نباشد اثری از آزادی،انسانیت و عدالت در دنیا باقی نخواهد ماند و تنها ملتی كه با تكیه بر تاریخ،تمدن و فرهنگ خود و با تكیه بر مكتب پیامبر گرامی اسلام (ص) و راه امیرالمومنین (ع) در مقابل زیاده خواهان ایستاده، ملت ایران است .

رئیس جمهور كشورمان در این نشست همچنین خطاب به دانشجویان حاضر اعلام كرد: به وزرای آموزش عالی و بهداشت و درمان دستور داده ام كه امكان تحصیل شما در این كشور را تسهیل كرده و دوره اقامت شما را از 27 ماه فعلی به حدود 10 ماه كاهش دهند.

وی با بیان آنكه توصیه كرده ام پایان نامه های داخلی تاجیكستان نیز مورد تایید قرار گیرد، تصریح كرد البته این تصمیمات باید با ضوابط و قوانین آموزشی تاجیكستان نیز تطبیق داده شود.

۱۳۹۱/۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...