نسخه چاپی

پارلمان پاكستان تاریخ‌ساز شد

عکس خبري -پارلمان پاکستان تاريخ‌ساز شد

پارلمان پاكستان برای اولین بار از زمان تاسیس این كشور در سال ۱۹۴۷ میلادی دوره پنج ساله خود را كامل كرد و آماده برگزاری انتخابات است.

به گزارش نمابه نقل از ايسنا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، احتمالا پاکستان در هفته جاری شمارش معکوس را برای برگزاری یک انتخابات آغاز می‌کند که اگر موفقیت آمیز باشد، برای اولین بار با یک رویداد تاریخی که یک گذار کامل دموکراتیک است، روبرو می‌شود.

امروز (شنبه) دوره پنج ساله پارلمان پاکستان تمام می‌شود و راه برای تشکیل یک دولت موقت که بر انتخابات پارلمانی نظارت می‌کند و از اوایل ماه مه سال جاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، شروع می‌شود.

اگر تمامی موارد بر طبق برنامه باشد، اولین بار خواهد بود که پارلمان این کشور یک دوره پنج ساله را به صورت کامل به انتها می‌رساند و قدرت را به یک دولت غیرنظامی واگذار می‌کند.

دولت کنونی به رهبری حزب "مردم پاکستان" تحت نظارت و رهبری آصف علی زرداری، ریاست جمهوری پاکستان هم اکنون در حال انجام مذاکره با مخالفان به منظور تعیین یک نخست‌وزیر موقت است.

در صورتی که هیچ یک از طرف‌ها موافقت نکنند، یک کمیته پارلمانی نخست‌وزیر موقتی را تعیین می‌کند اگر این روند هم شکست بخورد، کمیسیون انتخابات که یک آژانس مستقل است برای تعیین نخست‌وزیر موقت تصمیم می‌گیرد.

مقام‌های انتخاباتی و ناظران می‌گویند که انتظار ندارند مذاکرات در خصوص یک نخست‌وزیر موقت باعث رفع بحران شود.

"موعید یوسف"، مشاور جنوب آسیا در موسسه صلح آمریکا، اندیشکده مستقر در واشنگتن گفت: از لحاظ کیفیت این یک لحظه متفاوت برای پاکستان است. این اولین بار است که شما به صورت واقع بینانه شاهد یک انتخابات حقیقی هستید؛ روند بنیادینی که به صورت بسیار حساس در حال انجام است.

اگر این مساله خارج از پاکستان رخ می‌داد، مساله دیگری بود. اگرچه پاکستان پس از استعفای ژنرال پرویز مشرف، رئیس‌جمهور اسبق این کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی به سوی یک دولت غیرنظامی بازگشته، ارتش و اطلاعات این کشور نظارت بر امور اصلی سیاست خارجی و امنیتی را حفظ کرده و به آن ادامه می‌دهد.

پیر زبیر شاه، یکی دیگر از مقام‌ها در شورای روابط خارجی گفت: ارتش همه آن چیزی را که می‌خواهد تا در خصوص سیاست خارجی و داخلی انجام دهد، در اختیار دارد. آنها همه چیز را برای آنکه دولت غیرنظامی را تحت فشار قرار دهند، در اختیار دارند.

ارتش که از زمان تاسیس پاکستان بر این کشور حکمرانی کرده است در حال حاضر دیگر نیاز نیست که در این کشور قدرت را در دست بگیرد.

در کشور همسایه‌ای چون افغانستان مقام‌های دولتی اعلام کردند که در خصوص نتایج انتخابات پاکستان دقت لازم را به عمل خواهند آورد به طوری که یکی از این مقا‌م‌ها اعلام کرد: غیرنظامیان در پاکستان قدرتی نخواهند داشت.

در روند انتخاب یک نخست وزیر موقت کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان یک نقش اساسی و مهم در این زمینه ایفا می‌کند. از آنجا که این کمیسیون از لحاظ سیاسی تاثیرگذار است قدرت و استقلال بیشتری را از طریق احزاب سیاسی و به واسطه متمم قانون اساسی که در آوریل ۲۰۱۰ به تصویب رسید، به دست آورده است.

میزان محبوبیت حزب مردم پاکستان در جریان فساد گسترده ناکامی در مقابله با شبه نظامیان و همچنین بحران‌های اقتصادی در این کشور کاهش یافته است.

با این حال این حزب همچنان یک سازمان چشمگیر و گسترده در پاکستان محسوب می‌شود و از حمایت‌های خوبی برخوردار است چرا که ارتباط تاریخی با خاندان بوتو دارد.

مخالف اصلی این حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز است. که در انتخابات آتی این کشور از رقیبان مهم حزب حاکم محسوب می‌شود.

ناظران انتخاباتی همچنین این مساله را مورد بحث قرار دادند که آیا انتخابات در پاکستان می‌تواند به صورت امن در شهر پرجمعیت کراچی که یکی از مناطق صنعتی این کشور محسوب می‌شود برگزار شود یا خیر.

مقام‌های انتخاباتی همچنین اعلام کرده‌اند که روند انتخابات در تمام کشور برگزار می‌شود و ارتش این کشور متعهد شده تا امنیت را در پایگاه‌های رای گیری و مناطق حساس پاکستان تامین کند.

روزنامه داون پاکستان نیز نوشت: رشید چودری، مدیر برنامه‌ها در شبکه انتخابات آزاد و عادلانه می‌گوید اجماع نظری در میان طبقات مختلف سیاسی در خصوص این مساله وجود دارد که دموکراسی باید در پاکستان ادامه یابد. این یک فرهنگ سیاسی جدید دو حزبی است.

شبکه انتخابات آزاد و عادلانه که هیاتی مربوط به نظارت بر انتخابات پاکستان است همچنین گزارش داد که در دوره فعالیت پنج ساله پارلمان پاکستان تصویب قوانین در پارلمان رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

۱۳۹۱/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...