نسخه چاپی

لاله افتخاري:در عرصه انتخابات تابع جبهه متحد هستم

جریان انحرافی مقابل امام زمان هم می ایستد

عکس خبري -لاله افتخاري:جريان انحرافي مقابل امام زمان هم مي ايستد

دكتر لاله افتخاری؛ پژوهشگر مسائل قرآنی و فعال در حوزه زنان و مخترعین است كه نمایندگی مردم تهران در مجلس هشتم را نیز بر عهده دارد. علاوه بر این، افتخاری در زمره بانوان ایثارگر و شهید پرور قرار دارد چرا كه او فرزند شهید افتخاری و همسر شهید عامریان است.

به گزارش نمانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان، ه عنوان سوال اول، نقش زنان در پيروزي انقلاب اسلامي و شكل گيري و تداوم موج بيداري اسلامي در سرتاسر خاورميانه را تبيين بفرماييد.

نقش زنان در انقلاب اسلامي برگرفته از همان نگاه قرآني به زن است، نگاهي كه همواره زنان را در كنار مردان و گاهي اوقات زمينه‌ساز موفقيت مردان دانسته است، ما مي‌بينيم كه در كنار همه پيامبران الهي زناني تاثيرگزار و تاريخ‌ساز حضور دارند. به دنبال آن نيز در تاريخ اسلام، زنان هركجا كه احساس وظيفه و تكليف كرده اند، پيروزمندانه و موثر وارد عرصه شده‌اند، مانند حادثه عاشورا كه زنان بني اسد در دفن شهداي كربلا سهيم بودند و جلوتر از مردان حضور داشتند، همين‌طور در پيام رساني حضرت زينب (س)، حتي مي‌توان از نقش پررنگ زنان در نهضت تنباكو گفت. در تشييع و تدفين حضرت امام رضا (ع) هم زنان نوغان بودند كه پيش قدم شدند و مهريه‌ي خود را بخشيدند. در انقلاب اسلامي ما نيز چنين بود. حضرت امام (ره) فرمودند زنان ما دوش به دوش مردان و گاهي جلوتر از آنان در پيروزي انقلاب نقش داشتند. در هشت سال دفاع مقدس نيز به همين ترتيب بود. بسياري از همسران، مادران و خواهراني بودند كه عزيزان خود را براي حضور در جبهه‌هاي تشويق مي‌كردند، حتي پس از بازگشتنِ جنازه‌ي او يا بدن مجروحش، روحيه‌ي خود را حفظ كردند و هميشه شكر گزار خداوند بودند. حتي در شهداي اخير در عرصه دانش و فناوري ديديم كه خانواده‌ي شهدا چگونه نقش آفرين بوده‌اند. در نهايت مي‌بينيم كه همين استقامت و پايداري همراه با بصيرت و ولايت‌مداري و اطاعت محض از ولايت مطلقه فقيه در حوادث و اتفاقات گوناگون، باعث شد كه مردم كشورهاي مختلف و به ويژه در كشورهاي اسلامي درس بگيرند. چند سال قبل رهبر انقلاب فرمودند كشور ما بايد الهام بخش باشد، امروز كه شاهد ميزباني كشور ما براي جوانان بيداري اسلامي هستيم نتايج آن الهام بخشي را مي‌بينيم. آنها مي‌خواهند از جمهوري اسلامي ايران درس بگيرند و اقدامات موثر و مفيدي كه ايران اسلامي در زمينه بانوان داشته الگو برداري و بومي سازي كنند. در نشستي هم كه بنده با بانوان جوان بيداري اسلامي ساير كشورها داشتم آنها بسيار علاقه نشان مي‌دادند كه ايران اسلامي را الگوي خود قرار دهند. نه تنها در عرصه‌ي زنان كه در زمينه‌هاي مختلف الگوهاي پيروزمندانه‌ي ما را در ساختارهاي جديد كشور خودشان به كار گيرند. آنها مي‌خواهند در قوانين مربوط به جامعه و خانواده تاثير گذار باشند و از الگوهاي موفق استفاده كنند.

* همانطور كه مي دانيد یکی از دغدغه های اصلي مردم ما اشتغال است. پيرامون مسائل مربوط به اشتغال زنان در جامعه چه بحث هايي مطرح است و به نظر شما چه اتفاقاتي بايد در اين مسير بيافتد؟

در بحث اشتغال، كه نياز اصلي جامعه ماست، همه دستگاهها و تشكلها بايد نقش داشته باشند. بايد از گروههايي كه به نحوي در این زمینه صاحب تجربيات موفق هستند و الگوهاي موفق ديگر كشورها و كشور خودمان استفاده كنيم. چندي پيش در مراسم كميته امداد حضرت امام (ره) خدمت رئیسجمهور رسيديم، در آنجا بحث نقش كميته امداد در جامعه‌ي هدفِ خودش، كه آسيب‌پذيرترين افراد جامعه هستند و با مشكلات و بحرانهاي بسياري روبرو هستند، بحمدالله توانسته به خوبي براي آنها اشتغال زايي كند و آنان را به حد خود كفايي برساند. اين الگو مي‌تواند الگوي موفقي براي كل كشورمان باشد. كميته امداد و ديگر نهادهايي كه توانستهاند در اين زمينه موفق شوند آمادگي دارند كه براي كل كشور اين الگو را پياده كنند. البته نياز به حمايت دولت، حمايت مجلس و بودجه مناسب دارد. من با آقاي رئيس‌جمهور صحبت كردم و ايشان هم استقبال كردند. ما انتظار داريم با توجه به اين كه دولت در حال كوچك سازي است و با جمعيت انبوه جوانانی كه متخصص و آماده به كار هستند روبرو هستيم و اين يك فرصت طلايي است. اگر ما در حال حاضر فرصت سوزي كنيم معلوم نيست كه بتوانيم جبران کنیم. همچنین حقي كه آنان بر مسئولان دارند هم ناديده گرفته میشود . بايد به ظرفيت‌هايي كه در نظام هست، بخش خصوصي، سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاراني كه مي‌توانند در اين عرصه وارد شوند، آموزش هايي كه از سوي وزارت خانههاي مربوطه مانند رفاه داده میشود، توجه شود. اگر اين حلقهها به هم بپيوندند و نظارت برعملكرد و بودجهها باشد میتوانیم شاهد توانمندي در زمینه ی اشتغال باشیم.

در مورد بحث بانوان هم ما ميدانيم كه تعداد قابل توجهی از بانوان سرپرست خانواده يا خود سرپرست هستند. باید براي اشتغال آنان تصميمات مناسبي گرفته شود تا از آسيبي كه براي خودشان يا جامعه ممكن است پيش بيايد در امان بمانند. بايد توجه كافي نسبت به بانواني داشته باشيم كه به هر دليلي در بحث اقتصادي كمك خانواده خود هستند و باید به نحوي دوركاري و مشاغل خانگی را در نظر بگیریم.

* گفته شده که در لیست جبهه متحد اصولگرایان ۶ نفر از بانوان حضور دارند، ساز و کار انتخاب این بانوان چگونه است؟ کمیتهی بانوان آنها را انتخاب میکند یا شورای مرکزی جبهه متحد یا این که با پیشنهاد شما انتخاب خواهند شد؟

معمولا کمیته بانوان پیشنهاداتی را مطرح میکند، شورای مرکزی آنها را بررسی میکنند، از کمیته بانوان هم مشورت میگیرند. البته ما از طیفهای مختلف اصولگرایی هستیم، مثلاً بنده به نمایندگی از آقای دکتر لاریجانی حضور دارم. نهایتاً امور با مشورت صورت خواهد پذیرفت.

* اگر نام شما در لیست جبهه متحد اصولگرایان نباشد، آيا به نفع آنان انصراف خواهید داد؟

ما هويت جبهه متحد اصولگرايان را به بزرگاني همچون آيت‌الله مهدوي كني مي‌دانيم. با ايشان و همچنين آيت‌الله يزدي مشورت مي‌كنيم. قطعاً ايشان با تشخيص، بصيرت و ولايتمداري خودشان نظري درست و كارشناسي مي‌دهند و چون ما احترام روحانيت بصير و ولايت‌مدار را نگه مي‌داريم، از نظرات ايشان تبعيت خواهيم كرد. بنابراین در عرصه انتخابات تابع جبهه متحد اصولگرایان که مورد تایید آیت الله یزدی و آیت الله مهدوی کنی است هستم.

* چه چشم اندازی را برای وحدت اصولگرایان متصور هستید؟

اصولگرايان بايستي تقواي جمعي را درخود تقويت كنند و پالايشي صورت بگيرد. تا افرادي كه به اسم اصولگرا به ميدان آمدند ولي به اصول گرايي آسيب مي‌زنند، يا اصلاح يا از آنها دور شوند. چينش فعلي، يعني جبهه متحد اصولگرایان به جاي گروه ۵+۶ مجلس هشتم، باعث شده است كه من به مجلس آينده خوش بين باشم. اين گروه جديد هم ظرفيت‌هاي جامانده از اصولگرايي را زير پرچم خود آورد و هم بسياري از افراد را مي‌تواند جذب كند و خط قرمزي دور اصولگرايان مي‌كشد كه ديگران يعني جريان انحرافي نتواند وارد آن شود.

* به خط انحراف اشاره کردید، چه مقدار بین خط انحراف و رییس جمهور فاصله می بینید؟

رئيس‌جمهور قطعا فردي است كه با شعار اصول گرايي وارد ميدان شده و كساني كه به ايشان راي داده‌اند به گفتمان سربازي ولايت و خدمت بي‌منت و آوردن خدمات به جاي جاي كشور اعتقاد دارند و از اين طريق اعتماد مردم جذب شد و تا زماني كه در اين مسير حركت كنند مردم هم پشت ايشان هستند. حمايت هايي كه مقام عظمي ولايت از ايشان داشتند نيز بيانگر همين مسئله است. دفاع شجاعانه رئيس‌جمهور از حقوق فلسطين، محكوم ساختن استكبار، چينش وزراي ولايت مدار، باعث اعتماد مردم شد. خانواده اصول گرا اين انتظار را دارد كه رئيس‌جمهور خط خود را از جريان انحرافي جدا كند. خود من شبانه روز براي راي ايشان تلاش كردم. از لب مرز و جزاير خليج فارس تا شمال كشور همه جا براي تبليغ سفرهايي داشتم.

در بسياري از موارد مجلس اصولگرا هم همكاري كرد تا دولت اصولگرا موفق شود. نمايندگان سعي كردند هم وظيفه نماينده بودن خود را ايفا كنند و هم تلاش كردند پشت صحنه مشكلات را حل كنند زيرا خود را جزء خانواده اصول گرا محسوب مي‌كردند ولي بايد آقاي دكتر احمدي نژاد بداند كه آن افرادي كه خود را وام دار آنها نمي‌داند، همين اصولگراهايي بودند كه مردم به آن‌ها راي دادند. همين افراد بودند كه در جريان بعد از انتخابات در سال ۸۸ به خيابان‌ها آمدند و از نظام دفاع كردند.

* به نظر می رسد که ایشان همچنان می خواهند بر رویه گذشته اصرار داشته باشند.

من احساس مي‌كنم كه ايشان بايد بازنگري به اطرافيان و عملكرد آنها داشته باشند. مردم بي‌ادعايي كه طبق فرموده امام علي(ع) ادعا و توقعي ندارند و بزرگترين ياورها هستند، همين مردم اشتباه نمي‌كنند. به ميزاني كه ايشان از ولايت فاصله بگيرند مردم هم از ايشان فاصله مي‌گيرند. مجلس هم وقتي ديد كه وزيري وارد ميدان شد كه نتوانست عدم وابستگي خود را به جريان انحرافي ثابت كند، به او راي نداد يا اينكه مجلس وقتي ديد بحث بودجه شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور نيز در جاي خود صرف نمي‌شود و در خدمت جريان انحرافي قرار مي‌گيرد، مجلس بودجه آن را قطع كرد. به نظر من كساني كه امروز در برابر ولايت وظيفه خود را انجام نمي‌دهند، در زمان ظهور امام زمان(عج) نيز مشكل پيدا مي‌كنند. افرادي كه در دوره حضرت رسول(ص) از ايشان حمايت كردند ولي با امام علي(ع) به مخالفت پرداختند. شاخص هويت ما اطاعت از ولايت است.

* برنامه جریان انحرافی برای انتخابات مجلس نهم چیست؟

جريان انحرافي در نظر داشت كه ۱۵۰ نماينده را به مجلس نهم وارد كند. در جريان دور كاري هم برخي از همين نمايندگان اصول گرا قصد داشتند كه اقدامات صورت گرفته براي دولت و افرادي كه شاخص آنها ولايت بود را زيرسؤال ببرند و آن را توجيه كنند. خود اصول گرايي هم طيف مختلفي دارد. افرادي از اصولگرايان هم با ديد كارشناسي خود ممكن است با بي‌رحمي در برابر دولت قرار بگيرند و حتي اقدامات و عملكرد دولت را هم بد مي‌‌دانند. در كنار آنها هم جريان‌هاي خاكستري يا اقليت اگر قرار بگيرند مي‌توانند تاثيرگذار باشند و البته عده‌اي از نمايندگان هم براي حضور در مجلس بعد، تحت تاثير جريان انحرافي هستند. شناختن اين افراد سخت است ولي مردم بايد عملكرد آنها را بررسي كنند و از افراد آگاه به پشت صحنه بپرسند كه نمايندگاني كه براي دوره بعد پيش خريد شدند چه كساني هستند. نماينده‌اي كه هزينه كلان براي انتخابات كند و بايد توضيح دهد كه اين بودجه را، به خصوص در شهرستان‌ها از كجا آورده است. كسي كه با جريان‌هاي قدرت و ثروت پيوند مي‌خورد و هزينه‌هاي خاصي انجام داده است و بايد بدانند آنها نماينده مردم شهيدپرور نيستند.

* لطفا به کلمات ذیل پاسخ کوتاه بدهید

شهيد محمدحسين افتخاري: از زبان مردم مي‌گويم؛ الگوي همه خوبي‌ها، كسي كه همه مستحبات را انجام مي‌داد و همه مكروهات را ترك مي‌كرد، نمونه‌اي از استقامت، ايثار و كمك به مردم بود تا آخرين لحظه‌ي شهادت.

شهيد محمدعلي عامريان: الگوي اخلاق، كسي كه در صورت و سيرت در زيباترين درجه قرار داشت، بسيار به بانوان احترام مي‌گذاشتند.

مجلس ششم: مجلسي كه بسياري از دست آوردهاي نظام را بر باد داد.

مجلس هفتم: مجلسي اصولگرا با رويكرد مردم.

مجلس هشتم: مجلسي قدرتمند كه در سخت‌ترين شرايط، موضع‌گيري‌هاي بسيار خوبي داشت و همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند در عرصه بين الملل بسيار خوب عمل كرد.

زينب(س): الگوي همه ما هستند و من به عنوان همسر و فرزند شهيد، استقامت ايشان براي ما الهام بخش بود و آن آگاهي كه ايشان از طريق جرياناتي كه دنبال كردند، الگوي ما هستند و نمي‌گذاريم حسين زمان تنها بماند و پيام شهدا را منتقل خواهيم كرد.

۱۳۹۰/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...