نسخه چاپی

گزارش خبري قدس از تداوم كاهش قيمت؛

بازار نوروزی طلا «سكه» نیست

عکس خبري -بازار نوروزي طلا «سکه» نيست

طرح پیش فروش سكه درمرحله دوم درحالی در روزهای پایانی سال با عدم استقبال مردم مواجه شد كه به باور مردم قیمت بالا وهزینه‌های خرید نوروزی یكی ازدلایل فروش نرفتن آنها بوده است

بنابراین گزارش با اینکه کارشناسان تاکید دارند سال آینده قیمت دلار وسکه کاهش معناداری خواهد داشت، تعیین قیمت بالای سکه آن هم درمحدوده یک میلیون و250 هزارتومان از سوی بانک مرکزی سبب شد که مردم چندان رغبتی برای خرید سکه نداشته باشند بخصوص اینکه با احتساب مالیات شش درصدی درواقع سودی چندان نصیب خریداران نمی شد .این واکنش منفی مردم سبب شد بانک مرکزی قیمت سکه را50 هزار تومان کاهش دهد که باز هم درفروش آن توفیق چندانی به دست نیاورد . حتی برخی خبرگزاری‌ها به این موضوع نیز پرداختند که قیمت سکه دربازار آزاد کمتر از نرخ سکه‌های پیش فروش بوده است! گذشته از آن برخی خانوارها برای خرید‌های نوروزی خود بخشی از سکه‌های خود را به ریال تبدیل کردند که تداوم این رویه سبب کاهش قیمت سکه دربازار شد.
از سوی دیگر چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی نیز از انصراف خریداران یکصد هزار سکه در روزهای اخیر در پی‌کاهش 50 هزار تومانی قیمت آن خبر داده بود. محمود بهمنی افزوده بود: با اینکه قیمت سکه پیش فروش را پایین آوردیم، اما همچنان استقبال از خرید آن کم است و این نشان می دهد قیمت سکه باید پایین تر از این باشد.با این حال رئیس کل بانک مرکزی در آخرین مصاحبه خود با بیان اینکه روند کاهشی قیمت دلار، طلا و سکه در بازار بر نرخ سکه‌های پیش فروش تاثیرگذار است، گفت: از طرح پیش فروش سکه مرحله دوم استقبال نشد.
بهمنی با بیان اینکه کاهشی بودن قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی بر روی نرخ سکه‌های پیش فروش تاثیر می گذارد، عنوان کرد: از سوی دیگر قیمت دلار هم روندی نزولی دارد که همین امر هم بر کاهش قیمت سکه و طلا تاثیرگذار است.
وی به عدم استقبال از طرح پیش فروش سکه در مرحله دوم اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که انتظار می رفت در این مرحله نیز مانند مرحله اول از طرح پیش فروش استقبال شود.
بهمنی دلیل اصلی استقبال نشدن از طرح پیش فروش در این دوره را کاهش نرخ طلا و دلار در بازارهای جهانی و داخلی ذکر کرد و از تزریق میزان قابل توجه ارز به مرکز مبادلات ارزی برای تامین نیازهای واقعی کشور خبرداد.
درهمین حال سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح پیش فروش سکه در کاهش قیمتها تاثیرگذار بوده است، گفت: طرح پیش فروش سکه و مذاکرات مثبت ایران با گروه 1+5 را می‌توان از دلایل کاهش تدریجی قیمت سکه در هفته‌های گذشته دانست که پیش بینی می‌شود این کاهش قیمتها در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.
محمد علی پور در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به نوسان قیمت سکه و ارز در ماه‌های گذشته گفت: افزایش قیمت سکه و ارز در کشور به علت سوق دادن نقدینگی به سوی این کالاها در بازار بوده است.
وی با اشاره به اینکه قیمت سکه در هفته گذشته کاهش محسوسی داشته است، تصریح کرد: در شرایط کنونی مردم متوجه این امر شده‌اند که خرید بی مورد سکه نه‌تنها سودی برای آنها نداشته، بلکه از یک طرف تقاضای این کالا را افزایش داده و از طرف دیگر زیان اقتصادی را نصیب خود می‌کنند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...